Performancing Metrics

مذاکرات دو جانبه در اتاق بازرگانی براتیسلاوا | اتاق خبر
کد خبر: 65110
تاریخ انتشار: 2 تیر 1393 - 19:44

شش سال از حضور هیات تجاری اسلواکی در اتاق تهران گذشت تا این «دیدار» با «بازدید» پاسخ داده شود و اتاق تهران نیز هیاتی تجاری به براتیسلاوا بفرستد. هیات تجاری اسلواکی سال 1387 بود که به اتاق تهران آمدند و با یحیی آل‌اسحاق دیدار کردند و همانجا از او خواستند که به همراه فعالان اقتصادی اتاق تهران به براتیسلاوا سفر کند تا زمینه آشنایی دو کشور با یکدیگر فراهم شود. با امید به رفع مشکل تحریم و استقبال قابل‌توجه کشورهای خارجی به ویژه اروپا، این بار اتاق تهران به دعوت اتاق بازرگانی براتیسلاوا پاسخ مثبت داد و رئیس اتاق تهران به همراه گروهی 36 نفره از بازرگانان و فعالان اقتصادی اتاق تهران بامداد امروز به مقصد اسلواکی پرواز کردند.

به گزارش اتاق تهران، یحیی آل‌اسحاق که سرپرستی این هیات تجاری در سفر به اسلواکی را برعهده دارد طی سخنانی خطاب به اعضای هیات با اشاره به اهمیت ارتباطات بین‌المللی در شرایط موجود و فضای امیدوارکننده ایجاد شده بین ایران و کشورهای اروپایی گفت: «سفر این هیات تجاری می‌تواند مقدمه کارهای بزرگی در آینده نزدیک باشد. ارتباطات بین‌المللی از ضروریات امروز است و با توجه به شرایط تحریم توسعه و تحکیم این ارتباطات می‌تواند بسیار ارزشمند و راه‌گشا باشد.»

رئیس اتاق بازرگانی تهران در جمع فعالان اقتصادی این هیات در براتیسلاوا گفت: «سیاست اتاق تهران گسترش و توسعه روابط اقتصادی بین‌المللی است. روابط تجاری که نتایج آن می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مشکلات امروز ما باشد. در سایه همین روابط بین المللی است که با وجود تحریم‌های سخت 90 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی با دیگر کشورهای دنیا را امکان‌پذیر کرده است.» او تاکید کرد که البته با توجه به ظرفیت‌های بالا از منابع طبیعی و نیروی انسانی صادرات ما باید بسیار بیشتر از این باشد که با رفع مشکلات کنونی این هدف کاملا در دسترس است.

یحیی آل‌اسحاق اعلام کرد که با توجه به منطقه و جایگاه ما به عنوان یک بازار بزرگ، شرکت‌های بزرگ ما توان رقابت با شرکت‌های معتبر دنیا را دارند و می‌توانند فرصت‌های زیادی خلق کنند.» او افزود: «ایران یک بازار بزرگ 75 میلیون نفری و 700 میلیارد دلاری در زمینه سرمایه‌گذاری است. علاوه بر آن یک بازار بزرگ 400 میلیون نفری هم در منطقه قرار دارد که بدون تردید مهمترین دروازه ورودی به این بازار ما هستیم.» به گفته آل‌اسحاق امنیت بالا در کشور، ارزان بودن نیروی انسانی و البته سطح بالای کاری در شرکت‌های ایرانی از جمله بهترین ظرفیت‌های ماست که می‌توانیم با اتکا به آن بازاریابی خوبی داشته باشیم. رئیس هیات تجاری اتاق تهران گفت: «ما به عنوان اتاق تهران بسترسازی برای آینده و راوبط دوجانبه و چند جانبه را مهیا می‌کنیم. در سفرهای گذشته این توان را نشان دادیم و حتی در کوتاه‌مدت اثرات مثبت و عمیقی ایجاد کردیم و باعث شدیم امور بسیاری به نتیجه بنشیند. اکنون هم برطرف کردن مشکلات مالی و بانکی و روابط بین کشورها یکی از مشغله‌های ماست.»

یحیی آل‌اسحاق خطاب به هیات تجاری ایرانی که به اسلواکی رفته گفت: فراهم آوردن بستر از طرف گروه و زمینه‌سازی و برنامه‌ریزی از سوی این هیات می‌تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

 

هدف افزایش سطح مبادلات به بالاتر از 12 میلیون دلار است

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز در سخنانی با اشاره به تاریخچه روابط ایران و اسلواکی، مراوادت دو کشور را دارای سابقه تاریخ خواند و اعلام کرد که کشور اسلواکی بعد از استقلال ازجمهوری چک به سرعت گوی سبقت را از کشورهای همسایه خود ربود. محمدرضا بختیاری با اشاره به پیوستن اسلواکی به اتحادیه اروپا در سال 2004 گفت: «می‌دانید که پیوستن به اتحادیه اروپا الزاماتی از جمله فعالیت اقتصادی پیشرفته و اجتماعی را می‌طلبد. اسلواکی نشان داده است با تلاش اقتصادی و تبدیل اقتصاد سنتی به مدرن و حرکت مداوم در مسیر توسعه توانسته به استانداردهای اتحادیه اروپا برسد. اسلواکی در شرق اروپا فعالیت گسترده‌ای را آغاز کرد و در مدت زمانی کوتاه به یک قدرت اقتصادی در منطقه تبدیل شد.» بختیاری با اشاره به موفقیت‌های اقتصادی اسواکی از کاهش نرخ تورم دو رقمی در این کشور به چهار درصد و کاهش نرخ بیکاری از از حدود 27 درصد به 13 درصد گفت و افزود: «اسلواکی در زمینه خودرو، قطعات و همچنین فولاد جزو قدرت‌های منطقه است. از مزایای اقتصاد این کشور گسترش تجارت و اقتصاد سنتی مثل کشاورزی و دامداری و صنایع سبک در کنار صنایع پیشرفته است.»

با این همه معاون امور بین‌الملل اتاق تهران حجم روابط دو جانبه ایران و اسلواکی را پایین توصیف و ابراز امیدواری کرد با شروع این رفت و آمدها و اعزام هیات های تجاری بتوان سطح مبادلات را به رقمی بالاتر از 12 میلیون دلار رساند.

محمدرضا بختیاری در ادامه به فضای بین‌المللی موجود در جهان اشاره کرد و گفت: «با توجه به فضای بین‌المللی ایجاد شده برای ایران و بهبود این فضا در نشست‌های ایران و 1+5 این ظرفیت بسیار ارزشمند برای تجار ایرانی ایجاد خواهد شد که بتوانند تحریم‌ها را هر چه بیشتر تسهیل کنند. فعالیت در تمام عرصه‌های تجاری و اقتصادی در کشورهای خارجی از جمله اسلواکی نشانه خوبی از این مذاکرات است که منجر به توسعه روابط بین دو کشور و قراردادهای تجاری خواهد شد.»

بختیاری با اشاره به سفر به کشور اسلواکی و اعزام هیات 36 نفره به برنامه‌های این سفر اشاره کرد و گفت: «هیات تجاری اتاق تهران با سفیر ایران در وین که مسئولیت توسعه روابط تجاری ایران را در کشور اسلواکی دارد دیدار خواهد داشت.» به گفته معاون امور بین‌الملل اتاق تهران در این سفر یحیی آل‌اسحاق دیدارهایی رسمی با رئیس اتاق بازرگانی براتیسلاوا، معاون وزیر اقتصاد و بازرگانی اسلواکی و قائم‌مقام وزیر امور خارجه خواهد داشت. هم‌چنین در این سفر فعالان اقتصادی ایرانی دیدارهایی رو در رو و مستقیم با فعالان اقتصادی اسواکی خواهند داشت. بازدید از کارخانه فولکس واگن نیز از جمله برنامه‌های سفر این هیات تجاری است.

 

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید