Performancing Metrics

دغدغه‌های زیست‌محیطی نمایندگان بخش خصوصی | اتاق خبر
کد خبر: 65320
تاریخ انتشار: 4 تیر 1393 - 20:59
 

اتاق نیوز - نوزدهمین نشست کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران به تدوین نهایی متن خواسته ها و انتظارات تشکل‌های بخش خصوصی از دولت یازدهم در چارچوب اهداف و برنامه های این کمیسیون اختصاص یافت تا سرانجام این متن که نگارش و تهیه آن از مدتی قبل آغاز شده و بارها توسط اعضای کمیسیون و نمایندگان تشکل‌ها دچار تغییر و تصحیح شده بود، به تصویب نهایی برسد. در این نشست هم‌چنین بحث معرفی قوانین و مقررات زاید و دست‌وپاگیر در حوزه فعالیت‌های اقتصادی مطرح و مقرر شد تشکل‌ها قوانینی که از دید آنها در حوزه اقتصاد و تجارت زائد است به کمیسیون اعلام شود. به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در ابتدای این نشست محمدمهدی راسخ با اشاره به سالگرد حماسه سیاسی 24 خرداد، صراحت، صداقت و شفافیت رئیس‌جمهور را قابل‌تقدیر عنوان اعلام کرد خوشبختانه رئیس‌جمهور اعتقاد دارد مسایل را هرچه صریح‌تر و شفاف‌تر به مردم بگوید بهتر است. رئیس کمیسیون اموراجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران ابتکار حسن روحانی در دعوت از رقبای انتخاباتی‌اش نیز ستود. راسخ هم‌چنین از طرح رسیدگی به اموال مسئولان که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است استقبال کرد. رئیس کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران با اعلام خبری مبنی بر ایجاد فروچاله‌هایی در تخت‌جمشید و نقش رستم به دلیل برداشت بی‌رویه آب از این دشت‌ها نسبت به حفظ آثار تاریخی کشور تاکید کرد و از نهادها و سازمان‌های مربوطه خواست تا توجه بیشتری در این زمینه داشته باشند. او هم‌چنین نتایج خوب تیم ملی والیبال در لیگ جهانی را تبریک گفت و برای تیم ملی فوتبال هم آرزوی موفقیت در بازی‌های جام جهانی کرد. رئیس کمیسیون امور اجتماعی وتشکل‌های اتاق تهران در پایان این بخش از سخنانش که حول اخبار و رویدادهای اخیر می‌چرخید، از اتفاقات عراق و وضعیتی که برای مردم این کشور ایجاد شده ابراز نگرانی کرد.

عبارت محیط‌زیست به نام کمیسیون اضافه شود مسعود دانشمند با اشاره به آنچه در شیراز و برای آثار تاریخی چون تخت‌جمشید و نقش رستم روی داده اعلام کرد که اتفاق مشابهی در اصفهان و برای پل‌های تاریخی روی زاینده‌رود در حال رخ دادن است. این عضو کمیسیون اموراجتماعی و تشکل‌ها گفت که با خشک شدن زاینده‌رود و نشست کف رودخانه پل‌های روی این رودخانه که از آثار تاریخی و دیدنی کشور هستند در معرض خطر قرار گرفته‌اند. دانشمند گفت: «پنج سال قبل در سفری به ارومیه و بازدیدی که از دریاچه ارومیه داشتم در جمع فعالان اقتصادی هشدار دادم که باید برای این دریاچه فکری شود در غیراین صورت نمک‌های بجا مانده از خشک شدن آن اراضی کشاورزی منطقه را از بین خواهد برد اما هیچ ترتیب اثری داده نشد و امروز در حال گرفتار شدن به دام این مشکلیم.» مسعود دانشمند در ادامه افزود که همان زمان خواستار تشکیل کمیسیون محیط‌زیست در اتاق بازرگانی شده که این اتفاق رخ نداده است. او افزود: «حالا کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌ها می‌تواند این گام را بردارد و حتی در عنوان کمیسیون هم عبارت محیط‌زیست افزوده شود.» او در پایان خواستار بررسی کمیسیون در خصوص مسایل مهم زیست‌محیطی مثل آلودگی هوای تهران با دعوت از مسئولان ذیربط شد. در همین راستا محمدمهدی راسخ اعلام کرد که کمیسیون قصد دارد از نمایندگان مجلس در کمیسیون اجتماعی، نمایندگان تهران در شورای شهر و مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست برای حضور در کمیسیون دعوت به عمل بیاورد.

تقدیر از حضور رئیس اتاق ایران در سفر رئیس‌جمهور به ترکیه در ادامه نشست حمید‌رضا صالحی به سفر رئیس‌جمهور به ترکیه اشاره کرد و خواستار حضور هیاتی از نمایندگان بخش خصوصی در سفرهای خارجی رئیس‌جمهور شد. او هم‌چنین از حضور رئیس اتاق ایران در کنار رئیس‌جمهور تقدیر کرد و گفت: «برای اولین بار است که این اتفاق می‌افتد که رئیس اتاق ایران در کنار رئیس‌جمهور ایران در یک سفر و نشست رسمی خارجی قرار می‌گیرد.» صالحی هم‌چنین با اشاره به سخنرانی غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در ترکیه افزود: «رئیس اتاق ایران در حضور روسای جمهور دو کشور ایران و ترکیه و رئیس اتاق بازرگانی این کشور سخنرانی کرد و در خصوص مسایل مختلف اقتصادی از جمله تحریم‌ها سخن گفت.» این عضو کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌ها با تمجید از عملکرد دولت ترکیه در برابر بخش خصوصی این کشور خواستار این شد که دولت جمهوری اسلامی ایران نیز بیش از پیش به بخش خصوصی بها دهد و در جهت تقویت آن بکوشد. مجیدرضا حریری نیز در همین راستا حضور رئیس اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی در سفر ریاست‌جمهوری به ترکیه با حفظ شأن و جایگاه بخش خصوصی کشور را قابل تقدیر و شایسته احترام دانست.

ضرورت ترفیع جایگاه تشکل‌ها و تشکل‌گرایی پس این سخنان رسیدگی به متن تنظیم شده «خواسته ها و انتظارات تشکل‌های بخش خصوصی از دولت یازدهم» که چند وقتی است در دستور کار کمیسیون قرار دارد برای تایید نسخه نهایی آن آغاز شد. در این متن که چندین بار بازنویسی و به بحث و بررسی گذاشته شده است با استناد به ضروریات جامعه ایران، میثاق‌ها و قوانین بین‌المللی، مدنی و فردی به مساله تشکل‌ها پرداخته شده و تشکل‌گرایی یک حق عنوان شده است. در بندهای مختلف این متن به مسایل مختلفی از جمله حق تشکل‌گرایی، آزادی رسانه‌ها، توجه جدی به مشارکت تشکل‌ها، تصحیح و روان‌سازی قوانین و ... دیده شده است. متن نهایی تدوین شده از سوی کمیسیون اموراجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران دارای هشت بند است. این هشت بند شامل: 1) توسعه و گسترش فعالیت‌های تشکل‌گرایی 2) تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد یکی از ارکان اساسی حکمرانی خوب 3) توسعه و گسترش آزادی‌های رسانه‌ای در ارکان توسعه 4) توجه جدی به مشارکت تشکل‌ها در امور کشور 5) تصحیح و روان‌سازی قوانین و مقررات مربوط به تشکل‌گرایی 6) آزادسازی اقتصادی و روان‌سازی فضای کسب‌و‌کار 7) عزم جدی برای حذف انحصار، فساد و بوروکراسی 8) ایجاد مکانیزم پاسخگویی است. این بندها هر کدام شامل توضیحات کاملی هستند که در متن آورده شده است. در میانه بررسی این متن محمدمهدی راسخ در مواجه با پیشنهاد نظارت بخش خصوصی بر حسن اجرای قانون به این گفته دکتر موسی غنی‌نژاد استناد کرد که "صنوف نباید به دنبال نظارت باشند چون خودشان اهداف صنفی دارند و نمی‌توانند ناظر باشند و این کار برعهده دولت است." رئیس کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران از طرفی تشکیل برخی نهادها مثل شورای مشورتی بانک‌ها را ضدرقابت خواند. حبیب‌اله انصاری اما با انتقاد از رویه کلی که نسبت به تشکل‌گرایی در کشور وجود دارد به مشکلات عدیده پیش‌روی تشکل‌ها اشاره کرد و آنها را ناتوان از حل مشکلات خود دانست. دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان این که در حال حاضر به تشکل‌ها اهمیت درخوری داده نمی‌شود سوال کرد: «آیا این پیشنهادات و توصیه‌ها ضمانت اجرایی هم دارد؟ غیر از این است که ما مدت‌هاست برای تشکل‌گرایی تلاش می‌کنیم اما هیچ تغییری روی نداده و تشکل‌ها هنوز برای دفاتر خود با شهرداری مشکل دارند؟» محمدمهدی راسخ نیز با تاکید بر تداوم تلاش برای نهادینه کردن تشکل‌گرایی و توجه دولت به نقش تشکل‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی در اداره کشور گفت: «شخص آقای دکتر روحانی پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور خواستند که انتظارات بخش‌های مختلف از دولت را بدانند و حالا ما به عنوان کمیسیون اموراجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران این را وظیفه خودمان دانستیم که با همکاری و همفکری نمایندگان تشکل‌ها به تدوین و مشخص کردن انتظارات تشکل‌ها از دولت بپردازیم و محصول نهایی را برای دولت بفرستیم.» مسعود دانشمند نیز که یکی از افراد دخیل در تنظیم متن نهایی انتظارات تشکل‌ها از دولت بوده اعلام کرد که نگاه تنظیم‌کنندگان نهایی این نبوده که دولت چه کمکی می‌تواند به تشکل‌ها بکند بلکه نگاه به سوی باروری قابلیت‌های تشکل‌ها و معرفی این ظرفیت‌ها به دولت بوده است. دانشمند گفت: «ما می‌خواستیم به دولت بگوییم چگونه می‌تواند از ظرفیت تشکل‌ها در مسیر رو به رشد و تعالی خود استفاده کند.» متن خواسته ها و انتظارات بخش خصوصی از دولت یازدهم پس از مباحث نهایی و آخرین پیشنهادات در کمیسیون تصویب و به هیات رئیسه اتاق تهران ارسال شد.

از سفرهای تجاری اتاق تهران گزارش کامل ارائه شود پس بحث و بررسی بر سر انتظارات بخش خصوصی و تشکل‌ها، محمدمهدی راسخ به سفر قریب‌الوقوع یک هیات تجاری از طرف اتاق تهران به شهر براتیسلاوا در اسلواکی و دیدار با فعالان اقتصادی بخش خصوصی این کشور اشاره کرد و از اعضای کمیسیون نیز خواست تا در صورت تمایل به این هیات بپیوندند. رئیس کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌ها با بیان این که اتاق تهران از چند سال قبل در پی سیاست برقراری ارتباط با کشورهای همسایه، منطقه و دیگر کشورهای جهان دیپلماسی اقتصادی فعالی در پیش گرفته از نکات مثبت این سفرها به ویژه در دوران تحریم گفت. با این همه برخی از اعضا نسبت به اهداف و دستاوردهای این‌گونه سفرها اعلام تردید کردند و خواستار این بودند که پیش از اعلام برنامه سفر، امور مربوط به کارشناسی‌های صورت گرفته در مورد سفر نیز در اختیار کمیسیون قرار بگیرد. مسعود دانشمند در همین رابطه گفت: «قبل از سفر به یک کشور و تصمیم برای رفتن باید ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور هدف شناسایی شود و مشخص شود سطح روابط ما با آن کشور در چه اندازه‌ای و تا کجا قرار است پیش برود و گسترش یابد.» او خواستار این شد که این اطلاعات استخراج و قبل از سفر در اختیار اعضای هیات نمایندگان و کمیسیون قرار گیرد. محمدمهدی راسخ نیز با اشاره به این که امور بین‌الملل اتاق تهران معمولا چنین اطلاعاتی را پیش از سفر تهیه و تدوین می‌کند به آثار مثبت این سفرها اشاره کرد و گفت: «در همان سفری که اتاق تهران به هند داشت و با رایزنی‌های گسترده‌ای که انجام شد نتیجه این شد که تبدیل روپیه به دلار برای ایران مشمول مالیات نشود و روابط تجاری فی مابین در شرایط تحریم گسترش یابد.» برهمین اساس اعضای کمیسیون درخواست کردند حتماً پس از اتمام سفر گزارش کاملی از دستاوردهای این گونه سفرها در اختیار اعضای هیات نمایندگان و کمیسیون‌ها قرار بگیرد تا نسبت به مذاکرات انجام شده و نتایج حاصل شده آگاهی عمومی وجود داشته باشد. ماموریت شناسایی قوانین زائد در ادامه این نشست مساله درخواست هیات رئیسه اتاق تهران از کمیسیون مبنی بر مشخص کردن قوانین زائد مطرح شد. محمدمهدی راسخ با اشاره به ماده 76 قانون برنامه پنجم مربوط به احصا قوانین زائد و دست‌وپاگیر گفت: «نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی می‌توانند در حوزه مربوط به خودشان قوانین مازاد، متناقض و دست‌وپاگیر را مشخص و به کمیسیون اعلام کنند تا کمیسیون نیز با انجام کار کارشناسی و تایید موارد اعلامی، آن را به هیات رئیسه اتاق تهران جهت ارجاع به مراجع ذیربط تحویل دهد.»

 

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید