Performancing Metrics

حذف ایران‌کد خلاف قانون و مصوبه دولت است | اتاق خبر
کد خبر: 67705
تاریخ انتشار: 22 تیر 1393 - 17:22

اتاق نیوز - وزیر اسبق بازرگانی گفت: حذف ایران‌کد توسط وزیر صنعت خلاف قانون و مصوبه هیأت دولت است و تنها دست کارشناسان گمرکی برای تعیین تعرفه‌های متغیر را باز می‌گذارد.

 سید مسعود میرکاظمی در گفت‌وگویی در مورد پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی و سؤال از وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد حذف ایران کد (کد ملی کالا) خاطرنشان کرد: کد ملی کالا یک زبان مشترک در زنجیره تأمین کالا و خدمات است و واقعا در شبکه توزیع نیاز به همزبانی داده‌ها برای کنترل و برنامه‌ریزی دولت، بخش خصوصی و اتحادیه‌ها احساس می‌شود.

 

وی با ذکر مثالی به این نکته اشاره کرد که اگر در سوپرمارکتی بخواهیم میزان فروش دستمال کاغذی یا یک ماده غذایی خاص را برآورد کنیم، فروشنده باید کد هر شرکتی که از آن ماده غذایی خاص را تولید می‌کند را جمع زده و در نهایت میزان فروش یک واحد کالایی را برآورد کند، در حالی که کد ملی بر اساس ماهیت کالا (ژنریک) عمل می‌کند و می‌تواند اطلاعات باارزشی را در اختیار قرار دهد.

 

صرف 5 میلیون نفر ساعت برای طراحی و اجرای ایران کد/ 2 میلیون و 200 هزار قلم کالا ایران کد گرفته‌اند

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هزینه‌ای که برای اجرا و طراحی کد ملی کالا طی چند سال اخیر انجام شده، گفت: تا به‌حال 5 میلیون نفر ساعت برای طراحی و اجرای طرح ملی کد کالا وقت صرف شده و دو میلیون و 200 هزار قلم کالا  ایران کد گرفته‌اند و شناسنامه‌های استانداردی برای آنها تهیه شده است.

 

حذف ایران کد خلاف قانون برنامه پنجم و مصوبه هیئت دولت است

 

میرکاظمی اضافه کرد: همچنین ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه، دولت را مکلف به استفاده از کد ملی کالا کرده و ده‌ها مصوبه هیأت دولت را بر این نکته تاکید دارد.

 

وزیر اسبق بازرگانی با انتقاد از برخی رسانه‌ها از جمله رسانه ملی که مقوله کد ملی کالا و کد شبنم را با یکدیگر مخلوط می‌کنند، افزود: حتی در مناظره‌ای که از رسانه ملی پخش شد، به‌جای آنکه به ضرورت کد ملی کالا و علت حذف آن بپردازند، روی کد شبنم بحث شد.

 

فشار گمرک به وزیر صنعت برای حذف ایران کد

 

میرکاظمی تصریح کرد: اینکه وزیر صنعت شخصا تصمیم گرفته است تا کد ملی کالا را حذف کند، تخلف از قانون برنامه پنجم و مصوبه هیأت دولت است، البته شنیده می‌شود که گمرک به وزارت صنعت فشار آورده تا به جای استفاده از کد ملی کالا از سیستم HS استفاده کند که گروه کالا و نه قلم کالا را نشان می‌دهد.

 

با حذف ایران کد دست کارشناسان برای تعیین تعرفه‌های متغیر باز می‌شود

 

وی ادامه داد: در نتیجه در سیستم HS دست کارشناس برای تعیین تعرفه گمرکی باز می‌شود تا جایی که واردکننده‌ای را سراغ داریم که یک قلم کالا را در 5 نوبت وارد کرده که هر نوبت از تعرفه 5 درصد تا 55 درصد برای همان کالا تعیین شده است.

 

میرکاظمی حذف کد ملی کالا را زنگ خطری برای هرج و مرج در سیستم توزیع دانست که خلأ آن می‌تواند ضرری جبران‌ناپذیری را برجای بگذارد.

 

به گزارش فارس،‌ مهر ماه سال گذشته نعمت زاده بحث جمع آوری ایران و کد و کد شبنم را مطرح کرد که و در مورد علت این کار گفت: ایران کد برای گمرک ایران مشکلات زیادی ایجاد کرده و سبب ایجاد بروکراسی در گمرکات شده چرا که برای هر ایران کد باید یک برگه سبز صادر کنیم که این باعث بروکراسی شدیدی شده است و در حال جمع آوری آن هستیم.

 

نعمت زاده همان وقت به سازمان توسعه تجارت ایران دستور داد تا ایران کد و شبنم از سیستم ثبت سفارش حذف شوند که این کار هم از صبح روز دوشنبه انجام شد.

 

براین اساس، معاون دفتر مقررات واردات و صادرات از حذف الزام دریافت ایران کد و شبنم برای ثبت سفارش واردات کالا از امروز خبر داد و گفت: بسته جدید تسهیل تجارت کشور در راه است.

 

ساسان خدایی گفت: از 22 مهر ماه سال 92 الزام دریافت ایران کد و شبنم برای ثبت سفارش واردات کالا حذف شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت این اقدام را به منظور تسهیل واردات کالا و ترخیص آن از گمرک انجام داده است.

 

وی به این نکته هم اشاره کرد که در نظرسنجی‌های صورت گرفته از فعالان اقتصادی مجموعه ای از مشکلات پیش روی واردات و صادرات استخراج شده است که الزام دریافت ایران کد و شبنم بیشترین مشکل واردکنندگان کالا بوده است که امیدواریم با این اقدامات دولت علاوه بر کاهش زمان ثبت سفارش و ترخیص کالا، هزینه ها نیز کاهش یابد.

 

اکنون با گذشت 9 ماه از مطرح شدن و حذف ایران کد، محمد رضا نعمت زاده روز سه شنبه 24 تیرماه در مورد علت حذف ایران کد در کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر شده و به نمایندگان مردم در مجلس پاسخگو خواهد بود.

 

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید