Performancing Metrics

وقتی مدیران فرار را بر قرار ترجیح می دهند | اتاق خبر
کد خبر: 6779
تاریخ انتشار: 10 مهر 1390 - 16:00
اتاق نیوز _در حالی پرده از بزرگترین اختلاس موسوم به3 هزار میلیارد تومانی برداشته شد که هرچه جلوتر می رویم این واقعه که همه مردم ایران را متاثر کرده است ابعاد دیگر خود را نمایان می سازد. با فرار خاوری مدیر عامل بزرگترین بانک جهان اسلام (بانک ملی ایران)و رفتن وی به تورنتو کانادا رسانه های غربی نیز بیکار ننشستند و با ردیابی اموال و دارایی های او عکس هایی را از ویلای 3میلیون دلاری در تورنتو منتشر کردند. ماجراي بزرگ ترين پرونده سوء استفاده مالي در تاريخ ايران در حالی در میان رسانه های داخلی و خارجی در صدر اخبار قرار دارد که پاي برخي مديران ارشد دولتي و بانكي نیز در ميان است و در برخي محافل رسمي و غير رسمي از در ميان بودن نام اسفنديار رحيم مشايي در اين پرونده سخن گفته  مي شود. یکی ازسوالاتی که اذهان عمومی را به خود مشغول داشته این است که با وجود این همه ارگان و سازمان نظارتی از جمله بانک مرکزی،بخش نظارتی خود بانک ها ،وزارت اطلاعات،سازمان بازرسی کل کشور،کمیسیون اصل 90 مجلس و.... در کشور ،چطور و با چه سازوکاری می توان این مقدار پول را جابه جا کرد ؛بدون اینکه آب از آب تکان بخورد؟! با توجه به نظام بروکراتیک حاکم بر بانک ها که برای گرفتن یک وام ساده خودرو یا ازدواج ،ضامن های متعدد که باید حتما حقوق بگیر بانک های دولتی نیز باشند؛ مرم را با مشکل مواجه کرده و به راحتی مبالغ کمتر از 10 میلیون تومان را نمی دهند چگونه می شود که چنین سرمایه ای دست به دست می شود اما هیچ یک از ارگان ها و نهادها متوجه آن   نمی شوند. چگونه می توان 3هزار میلیارد تومان از ذخایر مالی بیت المال دزدید بدون آنکه کسی متوجه این امر شود؟ پای صحبت کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس می نشینیم تا در خصوص دلایل بروز این اختلاس بزرگ پرده بر داریم. یک کارشناس ارشد بازارهای مالی و سرمایه با اشاره به اختلاس سه هزارمیلیاردی در شبکه بانکی کشور اعلام کرد: ساختار نظارتی و مدیریتی از بانک مرکزی تا تمام لایه های میانی بانک ها باید بازنگری شود. دکتر شاهین شایان آرانی با بیان مطلب فوق در گفت و گو با خبرنگار اتاق نیوز گفت:نهادهای مالی کشور به شدت نیازمند بازنگری هستند و این مهم با فساد بانکی که اتفاق افتاد؛باعث شد نظام مدیریت بانکی کشور زیر سوال رود. وی با اشاره به چالش اساسی که بانکداری کشور با آن روبه رواست، عنوان کرد:مدیران اجرایی بانک ها باید  نظام حاکمیت شرکتی را بصورت یک اصل مهم بکار بندند تابحران ها و مشکلات فساد بانکی و مالی به حداقل برسد. به گفته وی، سیستم بانکی کشور به شدت نیازمند مهندسی مجدد است و طراحی آن باید به گونه ای باشد که در آن افراد نه بلکه سیستم طراحی شده جوابگوی مشکلات و مسایل پیش آمده باشند.
وی با اشاره به خلا سیستم نظارتی بر بانک ها متذکر شد: اختلاس بانکی رخ داده در کشورمان که در دنیا به لحاظ حجم و اندازه و رقم بی سابقه بوده است؛ ضعف شدید نظارتی را نمایان کرد و نشان داد که از رده های بالا تا پایین نظارت های ما با مشکل مواجه است که این امر در مراحل اولیه شناسایی نشده است.
این کارشناس ارشد بازارهای مالی و سرمایه همچنین اظهار کرد: نظام نظارت بر عملکرد بانک ها بدون شک با مشکلات عدیده روبه رواست که باید برای رفع موانع آن کوشید. وی در خصوص نظارت همه جانبه در سطح کلان و خرد سیستم بانکی خاطرنشان کرد: در کشوری همچون سوئیس سیستم نظارت بر عملکرد بانک ها را نهادی به نام کمیسیون نظارت بر بانک ها برعهده دارد که به شدت بر تاسیس بانک های جدید نظارت دارد. در حالی که ما در ایران بدون برنامه با تاسیس بانک های جدید موافقت می کنیم. وی ابراز کرد:مقام ناظر برعملکرد بانک ها در ایران وسواسی برسهامداران و اعضای هیات مدیره بانک ها ندارد. چرا باید فردی را بعنوان مدیرعامل و رئیس بزرگترین بانک کشور منصوب کرد که خانواده او در خارج از کشور اقامت دارد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:عمق فساد در سیستم بانکی عزت یوسفیان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و نماینده مردم آمل در مجلس در گفت و گو با خبرنگار ما سیستم بانکی کشور را فسادآور توصیف کرد وگفت:شرایط حاکم بر بانک ها به گونه ای است که هرگونه فعل وانفعالاتی در آن می توان انجام داد و این امر در جهت خدمت رسانی به عامه مردم نیست. این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: سیستم بانکی کشور را نه تنها به نفع مردم نمی دانم بلکه آن را خدمت رسان به عده ایی خاص که رانت دارند ؛می دانم. وی با اشاره به این که در چنین سیستمی نظارت معنا و مفهوم خود را از دست می دهد؛ اذعان کرد:نظام نظارت بر بانک ها در صورتی که بخواهد در چنین شرایطی کار انجام دهد در باتلاق فرو خواهد رفت . وی با اشاره به اینکه در چنین سیستمی دستگاههای نظارتی ذوب خواهند شد، تاکید کرد: مجلس به تنهایی حتی اگر تمام قوای خود را بکارگیرد تا ریشه فساد مالی و بانکی را ردیابی و از اقدامات اینچنینی جلوگیری کند ؛نخواهد توانست چراکه عمق این فساد زیاد شده است. وی تاکید کرد:نظام بانکی بطور کلی باید تغییر کرده و اصلاح شود نه فقط بخش نظارت که تمامی بخش های فعال در نظام بانکی باید تغییر یابد تا اختلاس های اینچنینی فضای اقتصادی کشور را مسموم نکند. انتهای پیام  
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید