Performancing Metrics

شرکت های حمل و نقل مسافری دچار کمبود مسافر هستند | اتاق خبر
کد خبر: 71885
تاریخ انتشار: 20 مرداد 1393 - 19:31

    اتاق نیوز - دربیست وسومین نشست کمیسیون حمل ونقل و ارتباطات اتاق تهران، وضعیت این روزهای صنعت حمل و نقل مسافری مورد بررسی قرار گرفت. آنطورکه حسن مومنی، رئیس انجمن شرکت های مسافربری تشریح کرد، وضعیت این صنعت به دلیل کمبود مسافر و نیز هزینه بالای نوسازی ناوگان رو به وخامت است. اما مسعود خوانساری که ریاست کمیسیون حمل و نقل را برعهده دارد، معتقد است آنچه موجب تضعیف این صنعت شده، نبود رقابت است. مومنی در ابتدای سخنانش به مقایسه حمل مسافر در دهه های گذشته و آنچه امروز در جریان است پرداخت و گفت:«درسال1290 که برای حمل مسافران با درشکه، بلیت صادرمی شد، روی بلیت نیز وظیفه گاراژ، درشکه چی و مسافر معین می شد. بعدها صورت وضعیت درشرکت ها نوشته می شد و رانندگان نیز آن را امضا می کردند.» او ادامه داد:«درسال های اخیر صورت وضعیت صادر شده است اما توسط راننده امضا نمی شود.»

او افزود:«وضعیت حمل و نقل مسافری درطول سال های اخیر نه تنها بهتر نشده است که رو به وخامت گذاشته است. به طوری که این صنعت اکنون با کمبود مسافر مواجه شده و نوسازی هردستگاه اتوبوس دست کم700 میلیون تومان هزینه در بردارد. در این صورت نوسازی ناوگان توجیه اقتصادی خود را از دست می دهد.»مومنی یکی ازدلایل کمبود مسافر را افزایش سواری های مسافربری بین راهی عنوان کرد و گفت:«درشرایطی که همواره در ماه مرداد حجم تقاضا برای استفاده از خدمات اتوبوسرانی به اوج می رسید، اکنون ظرفیت تکمیل در این بخش وجود ندارد.» او در ادامه به آمار ناوگان حمل ونقل مسافری اشاره کرد و گفت:«درحال حاضر 10هزاردستگاه اتوبوس،40هزارمینی بوس و35 هزار سواری دراین بخش فعال هستند.»

به گزارش سایت اتاق تهران ، محسن حاجی اسماعیلی - مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز درمورد سن ناوگان توضیح داد:«به طورمیانگین سن اتوبوس ها 93/12 سال است.»

 او گفت:«درسال های پیش از آغاز به کار دولت های نهم و دهم، اتوبوس هایی که سن آنها از 25 سال فراتر می رفت از سیستم خارج می شد. اما این رویه ازابتدای دولت نهم متوقف شد.» اوافزود:«امروزنوسازی با امکانات محدودی صورت می گیرد. از طرفی، امکان شماره گذاری اسکانیا به دلیل مشکلاتی که به وجود آمد، وجود نداشت.» د

رادامه این نشست یکی ازحاضران درمورد دلایل آتش سوزی اتوبوس ها پرسید و مومنی پاسخ داد:«یکی ازدلایلی که این آتش سوزی ها را رقم زده است، باک های اضافه ای است که اتوبوس ها گاها به مقصد چابهار یا زاهدان حمل می کنند. دراین میان اتوبوس های اسکانیا امکان جاسازی باک های بیشتر را دارا هستند. به طوری که رانندگان می توانند تا 3000 لیتر بنزین اضافه حمل کنند.»

کرایه پایین، پاشنه آشیل حمل و نقل مسافری درهمین حال، مسعود دانشمند عضو این کمیسیون گفت:«دریکی از جلسات شورای عالی حمل و نقل عمومی که ماهی یک بار برگزارمی شود نسبت به وضعیت اتوبوسرانی انتقاداتی مطرح شد. من فکرمی کنم پاشنه آشیل این صنعت، عدم همخوانی کرایه حمل و توقعاتی است که از خدمات در این صنعت وجود دارد.»

اوافزود:«هزینه های یک اتوبوس با کرایه ای که دریافت می شود همخوانی ندارد. درچنین شرایطی چنانچه به نرخ کرایه های نیزافزوده شود، به مسافران فشارمی آید. راه حلی که سایرکشورها درپیش گرفته اند این است که دولت ها برای این بخش ها سوبسیدهایی را اختصاص می دهند.» خوانساری نیز با بیان اینکه درسال های گذشته مدیران خوش فکری دربخش خصوصی، صنعت حمل ونقل مسافری را مدیریت کرده اند، گفت:« مهمترین چالشی که در این بخش وجود دارد، نبود رقابت است. در صورت ایجاد رقابت، حتی اگر نرخ های فعلی تداوم یابد، حمل و نقل مسافری روی رونق را خواهد دید.»

درادامه این نشست، سید محمد حکیم خلیلی، یکی ازاعضای انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل مسافری گفت:« در سال های اخیر شرکت های تعاونی، به عضویت انجمن درآمدند و قرار بود خود را با شرکت های خصوصی هماهنگ کنند. اما همچنان ماهیت خود را حفظ کرده اند و نظرات خود را به ما تحمیل می کنند.» اوگفت:«درحال حاضر اختلافاتی درانجمن به وجود آمده و برخی قصد انشعاب دارند.» او خواستار چاره اندیشی مقامات وزارت راه و نیز کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران در این باره شد.

گزارشی از وضعیت ترانزیت به عراق درادامه این نشست، علی عیقرلو، در گزارشی به تشریح وضعیت ترانزیت به عراق پرداخت. او گفت:« بعد از سقوط رژیم صدام با حمایت ایران و تلاش بخش خصوصی، ترانزیت مواد نفتی با مشکلاتی که وجود داشت، صادرات گازوییل از ایران و ترانزیت بنزین، نفت سفید و گازوییل ازکشورهای آذربایجان و ترکمنستان ازطریق دریای شمال، جاده و ریل آغاز شد.»

او ادامه داد:«در سال های اخیر ترانزیت مشتقات نفتی شامل نفت کوره، گازوییل، نفتا، گاز مایع، ال پی جی و سایر مواد از اقلیم کردستان عراق از طریق سه گمرک ورودی، یعنی تمرچین در آذربایجان غربی، باشماق در کردستان و پرویز خان در استان کرمانشاه به خلیج فارس، دریای خزر و نیروگاه های برق در همدان، کرمانشاه وآذربایجان و صنایع پتروشیمی دراراک ، تبریز و کشورهای ارمنستان، افغانستان گرجستان و پاکستان آغاز شد و درسال 1392 به سقف حدود 7 میلیون تن رسید. البته هدف گذاری، تا سقف20 میلیون تن است.»

او افزود:«به ازای هرتن مواد نفتی ترانزیتی حدود150دلار با ارز منشا خارجی عاید کشور می شود این درآمد، شامل کرایه حمل، تن کیلومتر، انواع پوشش های بیمه یا ما به التفاوت نرخ سوخت که ازصفر درصد به سی سنت افزایش داشته است.» عیقرلو ادامه داد:«درحال حاضر بیش از6000 هزاردستگاه وسایل نقلیه ایرانی و بیش ازصد شرکت حمل و نقل بین المللی، کشتیرانی بازرسی وبیش از2000 نیروی انسانی به طور متوسط در این فرآیند مشغول به کار هستند.» این کارشناس کمیسیون حمل و نقل وارتباطات اتاق تهران، درادامه به این نکته اشاره کرد که به دلیل حمله داعش، حدود 25 روز است، عملیات ترانزیت به عراق دچار وفقه و شوک شده است و فعالان این حوزه در بلاتکلیفی به سر می برند.

او افزود:«آمار تردد درمرز تمرچین هر شبانه روز دست کم 200دستگاه تانکر نفتی و در حال حاضرترددی صورت نمی گیرد. همچنین درمرز باشماق هرشبانه روز500 دستگاه تانکرو درحال حاضربه تعداد محدود 50 دستگاه تردد می کند.» عیقرلو در مورد مرز پرویزخان هم گفت: «مرز پرویزخان هرشبانه روز حدود 900 دستگاه تانکر و اخیرا گفته شده است که تا اطلاع ثانوی تنها تانکرهایی که درداخل عراق هستند به ایران بازمی گردند. البته براساس اخباردریافتی، روند واردات تانکر حامل مواد نفتی ازاقلیم نیز قطع شده است.»

عیقرلو گفت:«از بندر امام و بنادر شمالی، بنزین تولید شده توسط پتروشیمی ها نیز با محدودیت به عراق حمل می شود.»

او با اشاره به بازدید معاون اول رییس جمهوری ازکرمانشاه ومنطقه پرویزخان، گفت که دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز پس از بازگشت از عراق اعلام کرده است که رساندن سوخت به عراق ادامه خواهد داشت. او گفت در حال حاضر شرکت های حمل و نقل فورواردر، کریرها و رانندگان در انتظارعادی شدن روند جابه جایی کالا هستند.

 

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید