Performancing Metrics

بیش از20 میلیون تن کالا از مرزهای زمینی و آبی صادر شد | اتاق خبر
کد خبر: 72090
تاریخ انتشار: 21 مرداد 1393 - 18:14

تهران - ایرنا - طی 4 ماهه ابتدای سال جاری در مجموع 13 میلیون و 742 هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی و آبی وارد کشور و 20 میلیون و 986 هزار تن کالا از مرزهای کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان واردات 15 درصد و صادرات کالا 9 درصد افزایش داشته است.

 به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مدیرکل دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات این سازمان در این زمینه افزود: در پی اقدامات موثر وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در زمینه بهبود زیرساخت های حمل و نقل و تسهیل در امر صادرات و ترانزیت کالا از مرزهای جاده ای کشور با همکاری و توانمندی بخش های خصوصی و حمایت های لازم از سوی دولت روند صادرات در سطح خوبی روبه رشد بوده است.

فرامرز مداح گفت: از مجموع کالاهای صادر شده 24 درصد نفتی و 76 درصد غیرنفتی بوده و از مجموع کالاهای وارد شده 5 درصد کالاهای نفتی و 95 درصد غیرنفتی بوده اند.

وی با اشاره به اینکه از مجموع واردات و صادرات سهم جاده 8 درصد، راه آهن 2 درصد و سهم دریا 90 درصد می باشد، اظهار داشت: از مجموع کالاهای صادر شده، 2 میلیون و 321 هزار تن کالا از طریق مرزهای جاده ای از کشور خارج و 506 هزار تن کالا از طریق مرزهای جاده ای به کشور وارد شده است.

وی در زمینه عملکرد مرزهای جاده ای در واردات کالا به کشور افزود: از میان مرزهای جاده ای کشور، مرز بازرگان با سهم 63 درصدی فعال ترین مرز در زمینه واردات کالا به کشور به شمار می رود و پس از آن مرزهای آستارا و میرجاوه با 13 درصد در رده بعدی قرار دارند.

مداح افزود: عملکرد مرزهای جاده ای در زمینه صادرات کالا از کشور نشان می دهد، مرز بازرگان با 26 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای دوغارون با 15 درصد و آستارا با 13 درصد قرار دارند.

مدیرکل دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات با بیان اینکه سهم کامیون های ایرانی در صادرات کالا 60 درصد و در جابه جایی واردات کالا 46 درصد بوده است، افزود: از مجموع کالاهای صادر شده بیشترین میزان به افغانستان و ترکیه صادر شده و از مجموع کالاهای وارد شده نیز بیشترین میزان متعلق به ترکیه و آذربایجان بوده است.

وی با اشاره به اینکه طی مدت مذکور، 76 هزار نفر مسافر توسط 8700 دستگاه وسیله نقلیه مسافری وارد کشور شدند، افزود: در جابه جایی این مسافران سهم اتوبوس 43 درصد، مینی بوس 6 درصد و سواری 51 درصد است.

همچنین تعداد 138 هزار نفر توسط 14 هزار و 400 دستگاه وسیله نقلیه مسافری از کشور خارج شدند که سهم اتوبوس 57 درصد، مینی بوس 2 درصد و سواری 41 درصد بوده است.

مداح درخصوص آمار تردد وسایل نقلیه مسافری در مرزهای کشور، گفت: در این مدت بیشترین تردد وسایل نقلیه مسافری در مرزهای دوغارون با 32 درصد و بیله سوار با 18 درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع مسافران وارد شده به کشور 42 هزار نفر مسافر خارجی و 35 هزار نفر مسافر ایرانی بوده اند و از مجموع مسافران خروجی از کشور 55 هزار نفر خارجی و 83 هزار نفر مسافر ایرانی از مرزهای جاده ای کشور خارج شدند.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید