Performancing Metrics

آمار واردات خودرو نگران کننده است | اتاق خبر
کد خبر: 73344
تاریخ انتشار: 28 مرداد 1393 - 11:36

اتاق نیوز - دبیر انجمن قطعه سازان کشور روند واردات خودرو در چهار ماهه نخست سال جاری را غیرمنطقی خواند و گفت: آماری که از سوی گمرک اعلام شده بسیار نگران کننده است و اگر این روند ادامه داشته باشد به طور قطع در آینده ای نه چندان دور صنعت خودرو با مشکل مواجه خواهد شد.

ساسان قربانی در گفت و گویی به اثرات محدودیت های بین المللی در صنعت خودروی کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه صنعت خودرو کشور همچنان در تحریم است و با وجود مذاکرات هنوز از فشار تحریم ها خارج نشده ایم.

وی گفت: واردات خودرو در چهار ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه از نظر تعداد 168 درصد و از نظر ارزش 154 درصد افزایش داشته که این آمار بسیار تاسف انگیز است.

قربانی با بیان اینکه در سال گذشته در حدود 75 میلیون دستگاه خودرو سواری در دنیا تولید شد و خودروسازان برای فروش محصولاتشان و تامین بازار جدید به شدت دچار مشکل بودند، اضافه کرد: این موضوع بیانگر این است که سایر کشورها به راحتی بازارهای خود را از دست نمی دهند و مقاومت بسیار شدیدی در برابر واردات خودرو به بازار کشورهایشان وجود دارد و این مقاومت، با حمایت از تولید داخل کشورشان همراه است.

دبیر انجمن قطعه سازان کلید خروج از بحران اقتصادی کشور را افزایش تولید و فعال کردن اقتصاد دانست و گفت: استفاده از امکانات و منابع داخلی اثرات تبعی مثبتی دارد و خودرو علاوه بر داشتن این خصوصیت چون از صنایع با درصد اشتغال زایی بالایی برخوردار و در ایجاد شغل به صورت مستقیم تاثیرگذار است برای هر کشوری مهم به شمار می آید.

قربانی با اشاره به اثرات منفی واردات خودرو به تولید کشور افزود: زمانی که در کشور تولید نباشد، مجبوریم به سمت واردات برویم و این یعنی مزیت هایی که در داخل به لحاظ تولید داریم و یا باید ایجاد و تقویت کنیم به کشور دیگری واگذار کنیم.

وی گفت: صنعت خودرو یک صنعت استراتژیک و مهمی است که به همراه خود 60 صنعت دیگر مثل فولاد، مس، آلمینیوم، ریخته گری، لاستیک، پلاستیک و پارچه را با خود فعال می کند و این چرخه عظیم باعث توسعه تکنولوژی، منابع انسانی و افزایش مهارتها، نرم افزارها و در نهایت باعث افزایش دانش تولید و دانش مدیریتی تولید می شود و همه این موارد با هم در ارتباط و به صورت افقی و زنجیر وار متصل هستند و با نداشتن تولید همه این موارد از هم جدا و منفک می شوند.

دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به بالا بودن ظرفیت ها و پتانسیل های تولیدی کشور گفت: این آسیب ها می تواند هر کشوری را نابود کند و اگر کشور ما تاکنون فعال است به دلیل بالا بودن ظرفیت ها و پتانسیل های تولیدی است ولی قطعا تداوم نخواهد داشت و عدم توجه به مقوله اقتصاد مقاومتی و بازار درونی کشور، باعث نابودی اقتصاد کشور و ضربه به تک تک افراد کشور خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به پاک و سالم بودن ذات تولید گفت: در فرآیند تولید بر روی مواد اولیه با استفاده از تکنولوژی و دانش فنی، اعمالی انجام و تبدیل به محصول می شود که فلسفه این کار پاک است و باعث ارزش افزوده برای کشور می شود و اگر قرار است در این فرآیند به ناچار چیزی از خارج کشور دریافت کنیم باید مواد اولیه باشد ولی کسانی هستند که به دنبال رانت و مسیر ناصوابند و از این راه سودهای کلانی نیز به دست آورده اند.

دبیر انجمن قطعه سازان گفت: واردات خودرو به دلیل اینکه یک محصول ساخته شده را بدون زحمت وارد کشور کرده و با سود بالایی به فروش می رسانند برای وارد کنندگان بسیار پر منفعت است و لذا همواره به دنبال ضربه زدن به تولید داخل و قطع آن و واردات خودرو هستند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دلیل تحریم این صنعت از جانب دشمنان خارجی این است که در این صنعت حرفی برای گفتن داریم و گام های مثبت رو به جلو برداشته ایم، ولی نباید فراموش کنیم که ضعف های فراوانی هم به لحاظ کیفی و کمی در این صنعت وجود دارد و باید برطرف شود و با ارتقای سطح کیفی محصولات، استفاده از دانش فنی به روز و تکنولوژی کشورهای پیشرفته با ایجاد تنوع محصول به خواست مردم که وفادارانه از تولید ملی دفاع می کنند پاسخ دهیم.

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید