Performancing Metrics

نمایشگاه‌های تخصصی به تشکل‌ها واگذار شود | اتاق خبر
کد خبر: 76734
تاریخ انتشار: 16 شهریور 1393 - 14:39

اتاق نیوز-  ششمین نشست کمیته مشترک نمایشگاهی اتاق تهران و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در حالی برگزار شد که غیبت نمایندگان دولتی عضو این کمیته انتقاد فعالان بخش خصوصی را به همراه داشت.

این کمیته طی تفاهم‌نامه‌ای میان اتاق تهران و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در اواخر دولت دهم تشکیل شد تا دو طرف در جلسات رو در رو به بررسی مشکلات صنعت نمایشگاهی و پیگیری حل موانع پیش‌روی این صنعت بنشینند.

به گزارش اتاق تهران ، احمد پورفلاح رییس کمیته مشترک نمایشگاهی اتاق تهران با بیان اینکه از زمان تشکیل جلسات این کمیته مشکلات صنعت نمایشگاهی مورد بررسی و بازنگری قرار گرفت و تدابیر و راه‌حل‌هایی نیز برای رفع آن اتخاذ شد، گفت: دست‌یابی به راهکارهایی برای حل مشکلات و اصلاح برخی موانع در عرصه نمایشگاهی کشور نیاز به همدلی و همکاری بخش خصوصی و دولتی دارد که طی جلسات گذشته این کمیته، با حضور مسولان وقت شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران نسبت به رفع برخی مشکلات اقدام شد.

به گفته وی، ارائه پیشنهاداتی در خصوص آیین نامه برگزاری نمایشگاه‌ها، تذکر در مورد اصلاح برخورد کارکنان حراست نمایشگاه، رفع و اصلاح برخی امکانات نمایشگاه تهران از جمله موارد مورد بحث در جلسات این کمیته بود که نسبت به حل این موارد اقدامات مناسبی صورت گرفت.

پورفلاح با گله‌مندی از عدم حضور نمایندگان شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران در جلسه کمیته مشترک نمایشگاهی اتاق تهران و شرکت نمایشگاه‌های بین المللی، افزود: نمایندگان بخش خصوصی مامور در کمیته امیدوارند در جلسات آتی شاهد حضور آقای اسفهبدی مدیر عامل محترم شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران که سابقه همکاری و پشتیبانی از بخش خصوصی را در سنوات گذشته را در کارنامه خود دارند و معاونان ایشان در نشست های این کمیته باشند.

این فعال اقتصادی در ادامه به نمایشگاه پرند اشاره کرد و بررسی گزارشی از مراحل پیشرفت این پروژه با حضور مسولان دولتی را ضروری دانست.

پورفلاح سپس به انتقاد از برخی رویه ها در عرصه برگزاری نمایشگاه‌ها در تهران پرداخت و خواستار بازنگری در شیوه تخصیص فضای نمایشگاهی به بنگاه‌های شرکت‌کننده شد. موضوع دیگری که وی به انتقاد از آن پرداخت، دریافت هزینه غرفه‌ها پیش از جانمایی آن از سوی متولیان برگزاری نمایشگاه‌ها بود که وی آن را ضرر بنگاه‌های اقتصادی دانست. وی همچنین ضعف اطلاع رسانی برگزاری نمایشگاه ها را یکی دیگر از گلایه های فعالان اقتصادی و صاحبان کسب وکار از متولیان صنعت نمایشگاهی کشور عنوان کرد.

رییس کمیته مشترک نمایشگاهی اتاق تهران همچنین یکی از پیشنهادهای این کمیته را برگزاری نمایشگاه های تهران در ساعات عصر و شب عنوان کرد.

پورفلاح همچنین از برگزاری جلسه آتی این کمیته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی خبر داد.

 

تجربه موفق تشکل‌های معدنی در برگزاری نمایشگاه

محمدرضا بهرامن عضو هیات رییسه اتاق تهران نیز در این جلسه از پیگیری آخرین وضعیت احداث نمایشگاه پرند در جلسه شورای گفت‌و‌گوی بخش خصوصی و دولت در تهران خبر داد.

به گفته وی، زیرساخت های احداث نمایشگاه پرند آماده نیست از این رو باید از مسولان دولتی پرسید که چگونه می‌خواهند این فضا را برای انتقال نمایشگاه تهران مهیا کنند.

بهرامن سپس به برگزاری نمایشگاه بین المللی معدن در تهران که قرار است طی مهر ماه امسال برگزار شود اشاره کرد و از استقبال بی‌نظیر شرکت‌ها و بنگاه‌های خارجی برای حضور در این نمایشگاه خبر داد.

او با بیان اینکه خانه معدن ایران برای برگزاری این نمایشگاه از چند ماه پیش اقدام به امضای تفاهم نامه همکاری با یکی از بزرگترین شرکت‌های نمایشگاهی کشور آلمان کرد، افزود: به دلیل استقبال شرکت‌های خارجی، فضای درنظر گرفته شده برای نمایشگاه بین‌المللی معدن از 8500 متر مربع به 14 هزار متر مربع افزایش یافت که درخواست افزایش آن از این رقم را نیز به مسوولان شرکت سهامی نمایشگاه های ایران داده ایم که با این درخواست موافقت نیز شده است. وی پیش بینی کرد که فضای برگزاری نمایشگاه بین المللی معدن به 20 هزار متر مربع افزایش پیدا کند.

عضو هیات رییسه اتاق تهران واگذاری برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی به تشکل‌ها را از مهم ترین راهکارهای توسعه صنعت نمایشگاهی در ایران عنوان کرد و تجربه موفق نمایشگاه بین‌المللی معدن امسال را ملاک این موفقیت دانست.

 

انتقاد از اعطای بی‌رویه مجوز برگزاری نمایشگاه

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز با تایید سخنان محمدرضا بهرامن در خصوص واگذاری نمایشگاه های تخصصی به تشکل ها، نمونه موفق در این زمینه را برپایی نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی از سوی انجمن‌های این بخش عنوان کرد و یادآور شد که برای اولین بار مجوز سه ساله برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی به انجمن صنایع لوازم خانگی ایران داده شده است.

حبیب اله انصاری افزود: خدماتی که شرکت سهامی نمایشگاه های ایران برای برگزاری نمایشگاه های مختلف ارائه می دهد بهینه نیست و اصلاحاتی باید در این زمینه صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در اعطای مجوز برگزاری نمایشگاه‌ها، رانت وجود دارد، گفت: حتی در برخی موارد به شخصیت های حقیقی مجوز برگزاری نمایشگاه داده می شود.

انصاری با اشاره به موضوع انتقال نمایشگاه تهران تصریح کرد: بهترین مکان برای برگزاری نمایشگاه در تهران، همان محل کنونی در ولنجک است که باید توسعه یابد و به جای صرف هزینه برای احداث نمایشگاه در پرند، سالن های نمایشگاه تهران را می‌‌توان بارسازی و برای استفاده مطلوب از آن در برنامه ها و سیستم اجرایی بازنگری کرد.

 

تاکید بر ادغام نمایشگاه‌های مشابه

علی شیبانی نایب رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران نیز در این نشست بر ادغام نمایشگاه های مشابه تاکید کرد. به گفته وی، به جای برگزاری نمایشگاه های مختلف از یک صنعت که بعضا در فواصل زمانی کوتاهی نیز برپا می‌شود، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تنها یک مجوز برای نمایشگاه‌ها در رشته خاص اختصاص دهد.

وی در این زمینه به صنعت نساجی اشاره کرد که هر ساله سه نمایشگاه مجزا در این حوزه برگزار می‌شود در حالی که می‌توان با ادغام این سه نمایشگاه و برگزاری یک نمایشگاه بزرگ صنعت نساجی بر کیفیت آن نیز افزود و در اشغال وقت نمایشگاه نیز صرفه جویی کرد.

 

تلاش برای ورود تشکل‌ها به صنعت نمایشگاهی

محمدرضا نجفی منش عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز بر واگذاری برگزاری نمایشگاه ها به تشکل ها تاکید کرد و با توجه به حضور محمدرضا نعمت زاده در راس وزارت صنعت،معدن و تجارت و نیز برپایی جلسات گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی، خواستار پیگیری این موضوع و به نتیجه رساندن آن در دولت یازدهم شد.

وی همچنین بر همکاری با شرکت های خارجی برای برگزاری نمایشگاه ها در ایران تاکید کرد و یادآور شد که این نوع همکاری منجر به جذب بنگاه های خارجی برای حضور در نمایشگاه های داخلی می شود.

پرویز حسابی دیگر عضو این کمیته نیز خواستار برپایی جلسات آموزشی از سوی اتاق تهران برای متصدیان غرفه ها در نمایشگاه ها شد.

وی از ساعات برگزاری نمایشگاه ها در تهران انتقاد کرد و خواستار تجدیدنظر در این زمینه شد. از دیگر پیشنهادهای وی احداث پارکینگ طبقاتی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران بود.

 

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید