Performancing Metrics

بازار عراق فرصتی مناسب برای حضور بازرگانان ایرانی | اتاق خبر
کد خبر: 76909
تاریخ انتشار: 17 شهریور 1393 - 10:05

اتاق نیوز - رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: بازار کشور عراق فرصت بسیار مناسبی برای حضور تجار و بازرگانان ایرانی است.

'ابراهیم رضازاده ' در نشست تجار استان قزوین در سالن اجتماعات سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین افزود: امروز در عراق شرایط جدیدی رقم خورده و بحران داعش موجب بسته شدن مرزهای ترکیه و سوریه در آن کشور شده است.

وی اظهارکرد: با اشتراکات فرهنگی و دینی بین ایران و عراق مردم این کشور علاقه وافری به فرهنگ و مردم کشورمان دارند و موضع گیری سیاسی ایران در شرایط بحران عراق و کمک های ارزشمندی که به دولت این کشور از سوی ایران صورت گرفت، این علاقه مندی را افزایش داده است.

رضا زاده با اشاره به اینکه کشور ترکیه 30 درصد حجم بازار عراق را در دست دارد، اظهارکرد: در حال حاضر مسیر عبوری ترکیه به جنوب عراق توسط گروه تکفیری بسته شده است که این فرصتی مناسب برای گسترش ارتباطات تجاری است .

وی با اشاره به مخاطرات مرز ترکیه افزود: تجار ترکیه ای برای حفظ موقعیت بازار عراق مجبور هستندبا تزانزیت از ایران برای انتقال کالا به جنوب عراق اقدام کنند که این امر موجب افزایش قیمت حمل کالا به این کشور شده است.

رایزن بازرگانی ایران در عراق از راهکارهای به کار گرفته شده توسط تجار ترکیه ای در عراق، به فروش امانی کالا در این کشور اشاره کرد و افزود: تجار ترک تمام تلاش خود را برای حفظ موقعیت خود در بازارعراق به کار می گیرند.

رضا زاده افزود: شرکت های ترکیه برای حفظ ثبات در بازار عراق و مقابله با رقبا، خدمات پس از فروش خوبی ارایه می دهند و تجار ایرانی نیز باید به این نکته توجه داشته باشند.

این مسوول تصریح کرد: با شرایط موجود در مرزهای عراق، اردن و سوریه، این کشورها بیشترین ضرر اقتصادی را متحمل شده اند، چرا که به راحتی نمی توانند به بازارهای این کشور دسترسی پیدا کنند.

به گزارش ایرنا ، وی خاطرنشان کرد: حجم مبادلات تجاری ترکیه با عراق 12 میلیارد دلار بود که پس از حمله داعش این میزان به دو میلیارد دلار کاهش یافته و هزینه حمل و نقل نیز تا سه برابر افزوده شده است.

رضازاده تاکید کرد: تحریم کالاهای عربستان در کشور عراق به دلیل حمایت از تروریست ها نیز موجب شده است استقبال از محصولات ایرانی بالا برود.

وی افزود: بازرگانان ایرانی برای حضور موفق در بازارهای عراق باید بیش از گذشته به تبلیغات توجه داشته باشند تا برندهای ایرانی را معرفی کنند و این تبلیغ باید از تولید تا مصرف کالا را شامل شود و علاوه بر این باید به توزیع مویرگی نیز توجه شود.

رضا زاده یادآور شد: در 10 سال گذشته صادرات ایران به عراق به 24 برابر افزایش یافته و این رقم هنوز قابل گسترش است.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید