Performancing Metrics

شافعی: دولت مصمم به رفع موانع تعامل با کشورها است | اتاق خبر
کد خبر: 78522
تاریخ انتشار: 24 شهریور 1393 - 18:00

اتاق نیوز -  رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دیدار با معاون وزیر امور خارجه جمهوری چک گفت: دولت یازدهم مصمم است موانع تعامل با کشورها را برطرف سازد و بستر همکاری ها را فراهم کند.

  غلامحسین شافعی روز دوشنبه در این دیدار تصریح کرد: براساس این رویکرد دولت، به بخش خصوصی توصیه شده که نقش مهم و فعالانه ای را در این زمینه ایفا کند.

در دیدار معاون وزیر امور خارجه جمهوری چک با رئیس اتاق ایران که روز جاری در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، توسعه همکاری های سیاسی، اقتصادی و احیای روابط گذشته مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

شافعی با اشاره به اعزام هیات بلندپایه تجاری چک به ایران به عنوان نشانه اشتیاق این کشور برای گسترش روابط بین دو کشور است، اظهار داشت: چک باثبات ترین کشور اروپای شرقی و روند رشد اقتصادی در آن کشور طبیعی است و آینده روشنی خواهد داشت چون یکی از کشورهای موفقی به شمار می آید که بخش خصوصی را توسعه داده و دارای تجارت آزاد است.

رییس پارلمان بخش خصوصی همچنین با بیان اینکه باوجود سابقه طولانی روابط بین دو کشور، حجم مبادلات تجاری پایین است و سیر نزولی دارد، ادامه داد: دولت ایران فصل تازه ای را در روابط بین الملل با سایر کشورها در نظر گرفته و تاکید بر افزایش تعاملات با اقتصاد جهانی دارد.

وی افزود: کشور چک با توجه به قوانین سیاسی و اقتصاد آزادی که دارد از اهمیت بسزایی برای ایران برخوردار است، چون از طریق چک می توانیم با دیگر کشورهای اروپای شرقی ارتباط گسترده تری برقرار کنیم. همچنین اقتصاد بزرگ ایران هم در منطقه تاثیرگذار است و چک می تواند از طریق ایران به بازار منطقه ورود پیدا کند.

شافعی با اشاره به بازار 80 میلیونی ایران که بر بازار 300 میلیونی منطقه نیز تاثیرگذار است، گفت: علاوه بر بازار ایران می توانیم در روابط چند جانبه با دیگر کشورهای همسایه و مشترک المنافع همکاری داشته باشیم.

رییس پارلمان بخش خصوصی ایران با اشاره به تنوع زمینه های اقتصادی، افزود: در بخش صنایع کوچک و کشاورزی می توانیم همکاری های خوبی داشته باشیم و اعزام هیات چک به ایران می تواند آغاز کننده فصل جدیدی در روابط بین دو کشور باشد، ضمن آنکه اتاق ایران آماده اعزام و پذیرش هیات های مختلف تجاری است.

در ادامه معاون وزیر خارجه چک با اعلام خرسندی از برگزاری نشست تجاری هیات چک با تجار ایرانی، گفت: تبادل هیات های تجاری نشانه خوبی برای افزایش همکاری های اقتصادی بین دو کشور است و باعث ارتقا روابط به سطح بالاتری می شود.

مارتین تلاپا با اشاره به روابط سیاسی بین دو کشورف اظهار امیدواری کرد: با امضای سند همکاری در بحث مالیات مضاعف توسط وزیر صنعت دو کشور، روابط ایران و چک بهبود یابد.

معاون وزیر خارجه چک با بیان اینکه در گذشته روابط و پتانسیل های خوبی برای همکاری با یکدیگر داشته ایم، گفت: با وجود موانع روابط تجاری خیلی پایین است و یکی از راه های افزایش همکاری این است که صادرات به کشورهای ثالث داشته باشیم و دو کشور در منافع و سود یکدیگر سهیم شوند چون تجارت یک جاده دو طرفه است.

وی ادامه داد: انرژی، امور زیرساختی، نساجی، صنایع، گردشگری، پروژه های سرمایه گذاری زمینه های مختلف همکاری اقتصادی بین دو کشور هستند.

در این دیدار نخست وزیر سابق، کاردار و رییس بخش بازرگانی سفارت چک و همچنین کارشناس میز ایران و خلیج فارس در وزارت خارجه این کشور، هیات را همراهی می کردند.

 

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید