Performancing Metrics

افت صادرات خودروهای ایرانی به عراق | اتاق خبر
کد خبر: 80065
تاریخ انتشار: 2 مهر 1393 - 17:34

اتاق نیوز - "صادرات خودرو ایران به عراق در سال 1391 بیشترین میزان را داشت اما به دلیل مدیریت نادرست صادرات توسط شرکت‌های خودروساز و دست اندازهای وزارت صنایع ایران و عراق این میزان در سال گذشته و جاری کاهش زیادی پیدا کرده است.

مقامات دولتی عراق کیفیت نامطلوب این خودروها را عامل جلوگیری از ورادات خودروی ایران به عراق عنوان کردند اما این موضوع تکذیب می شود زیرا شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در عراق خط تولیدی دارند و مشکلات به وجود آمده بیشتر از سوی وزارت صنعت عراق است".

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این موضوعات بخشی از صحبت‌های جهانبخش سنجابی شیرازی - دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق - در نشست خبری فرصت‌های ویژه اقتصادی و تجاری ایران و عراق است که صبح امروز - چهارشنبه - در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار شد.

وی گفت: در پنج ماه اول امسال میزان کل صادرات به عراق 5.5 میلیارد دلار بود که از این میزان 440 میلیون دلار شامل خدمات فنی و مهندسی و 2.2 میلیارد دلار شامل صادرات کالایی بود. مابقی صادرات را برق، نفت و خدمات توریستی در بر گرفته است.

به گفته سنجابی تراز تجاری ایران و عراق 98.5 درصد به نفع جمهوری اسلامی ایران است و تنها 1.5 درصد از تراز تجاری ما مربوط به واردات از عراق می‌شود که قسمت عمده آن شامل ترانزیت کالاهایی مثل مواد غذایی (چای و برنج) و لوازم الکترونیکی است.

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: در حال حاضر هفت مرز رسمی مشترک با عراق و هشت بازارچه مرزی داریم. البته بازارچه‌های مرزی با هدف عمده قاچاق کالا بوجود آمده‌اند که اگر میزان کالاهای وارداتی قاچاق از عراق را در نظر بگیریم حجم واردات از عراق بیش از 1.5 درصد می‌شود.

وی افزود: مهمترین کالاهایی که به عراق صادر می‌شود سیمان (75 درصد از بازار عراق)، کاشی و سرامیک (78 درصد از سهم بازار عراق)، مواد غذایی، خودرو و ماشین آلات است.

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد:‌ به دلیل بحران های سیاسی به وجود آمده در عراق و مشکلات سیاسی داخلی عراق با ترکیه، اردن و عربستان بازار عراق به مکان مناسبی برای ورود کالاهای ایرانی تبدیل شده‌اند. تا سال گذشته ما سومین یا چهارمین شریک تجاری عراق بودیم و سهم‌مان از بازار عراق در بهترین حالت 17 درصد و در بدترین حالت 10 درصد بود اما در حال حاضر دومین شریک تجاری عراق هستیم و 18.5 درصد از سهم بازار عراق در اختیار ایران است.

وی افزود: برای پایدارسازی این سهم باید تجارت پیله وری که سود بازده را در نظر می‌گیرد را کاهش دهیم و تجار و تولیدکنندگان را به صورت مستقیم وارد بازار عراق کنیم.

سنجابی خاطرنشان کرد:‌ آموزش تجار و تولیدکنندگان برای نیل به این هدف اهمیت بالایی دارد اگر تولیدکننده به صورت مستقیم وارد بازار شود سود بلندمدت را در نظر می گیرد و به برندسازی و بازاریابی مویرگی و تبلیغات در عراق می پردازد.

دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق اظهار کرد:‌ یکی از آسیب‌های جدی که تجربه شکست ما در تجارت با کشورهای CIS نیز بود، عدم توجه به اصول کیفیتی است. هر چند سلیقه جامعه عراق عمدتا اجناس پیله‌وری را می‌پسندد اما گمرک عراق و نماینده سازمان استاندارد ایران که در مرزهای ایران مستقر است اگر کالاهای صادراتی تاییدیه‌های استاندارد لازم را نداشته باشد آن ها را مرجوع می کنند و روزانه تعداد زیادی از کامیون‌ها مرجوع می‌شوند.

سنجابی گفت: در سال 1391 معادل 37 هزار خودرو به عراق صادر کردیم که این میزان در سال گذشته به کمتر از 7000 خودرو رسیده است. البته تولیدات ایران خودرو و سایپا در عراق کمتر از سالانه 10 هزار خودرو است. رایزنی‌های مقامات دولتی دو کشور نشان می‌دهد در شش ماهه باقیمانده امسال می توانیم به حدود 50 درصد از سهم بازار سال 1391 برسیم (25 میلیون دلار).

وی درباره صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به عراق گفت: گمرکات عراق به دلیل نداشتن استاندارد GMP اینترنشنال و CE اروپا از ورود داروهای ایرانی به این کشور خودداری می‌کرد اما در دولت قبل توافقی بین وزرای بهداشت دو کشور صورت گرفت که قرار شد GMP ایران را به رسمیت بشناسند. در حال حاضر 11 داروی ثبت شده در عراق داریم البته میزان صادرات‌مان به عراق کمتر از 30 میلیون دلار است که درصدد افزایش این میزان هستیم.

سنجابی افزود: نگاه ما به بازار عراق نگاه کارآفرینی است و دولت باید در حوزه مالی و منابع انسانی و منابع دانشی از تولیدکننده حمایت کند اما به دلیل وجود تحریم‌ها حمایت جامعی از جانب دولت نداشته‌ایم البته میزان حمایت‌ها صفر نبوده و 300 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای حمایت از صادرات به عراق داشته‌ایم.

دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: مهمترین مشوق صادراتی که جایزه صادراتی است به دلیل نبود منابع مالی دولت متوقف شده است و در حال حاضر تنها معافیت صادرکنندگان غیر نفتی معافیت مالیاتی است که البته این موضوع به دلیل عدم وجود شبکه بانکی مناسب و نقل و انتقالات وجوه از طریق شبکه بانکی عملا میسر نمی شود و صادرکنندگان که از مجراهای واسطه‌ای مثل صرافی ها استفاده می کنند مالیات نیز می پردازند.

وی گفت: بانک ملی و پانک پارسیان در عراق فعال هستند که مهمترین آن‌ها بانک پارسیان است اما به دلیل اختلاف 17 درصدی ارز دولتی و ارز آزاد تجار ترجیح می‌دهند از شبکه بانکی استفاده نکنند.

در ادامه این نشست محمدرضا زالی، رییس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران گفت: درصدد ایجاد دوره‌های آموزشی ویژه تجارت با عراق هستیم که در این راه اتاق بازرگانی ایران و عراق نقش مهمی دارد تا بتوانیم سیاست‌گذاران و تجار را در کنار هم جمع کنیم و به معرفی پتانسیل‌های صادرات ایران و عراق بپردازیم.

زالی اظهار کرد: این کنفرانس در 9 کارگروه تجارت بازرگانی، صنعت و معدن، سرمایه‌گذاری، بانک و بیمه،‌انرژی، حمل و نقل و گمرکات، زیارت و گردشگری، فنی و مهندسی و صنایع غذایی برگزار می شود.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید