Performancing Metrics

کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در معادن | اتاق خبر
کد خبر: 81789
تاریخ انتشار: 13 مهر 1393 - 21:22

اتاق نیوز - نایب رییس خانه معدن گفت: انفال بودن معادن و نبود اسناد مالکیت برای اخذ تسهیلات بانکی یکی از معضلات این بخش است چراکه سیستم بانکی پروانه بهره‌برداری از معادن را به عنوان وثیقه برای ارائه تسهیلات قبول ندارد که باعث شده انگیزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در معادن کاهش یابد.

محمد رضا بهرامن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار کرد: در همین راستا صندوق بیمه سرمایه‌گذاری معادن که نقش واسطه و تضمین کننده معادن را در سیستم بانکی بر عهده دارد در سال ۱۳۷۷ با هدف هدایت سرمایه‌های بخش خصوصی به حوزه معدن تشکیل شد و اساسنامه آن سه سال بعد توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به تصویب رسید و در خلال این سال‌ها توانسته معادن زیادی را از تسهیلات بانکی بهره‌مند کند.

 

امکان پرداخت تسهیلات به معادن جدید وجود ندارد

وی با بیان اینکه به دلیل زیان انباشته برخی از معادن و نداشتن توان بازپرداخت اقساط، هم اکنون فعالیت این صندوق تحت الشعاع قرار گرفته است، گفت: این مساله تا حدی است که امکان پرداخت تسهیلات به معادن جدید وجود ندارد.

بهرامن با اشاره به میزان بودجه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی اظهار کرد: این صندوق که در سال ۱۳۸۰ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت رسما شروع به کار کرد و فقط ۱۰ میلیارد تومان بودجه در اختیار داشت که با توجه به بالا بودن تعداد معادن این مقدار بودجه پاسخگوی نیاز معادن نبود به همین دلیل تمرکز خود را بیشتر روی معادن تولیدکننده سنگ ساختمانی معطوف کرده بود.

نایب رییس خانه معدن ایران ادامه داد: این در حالی است که پس از گذشت ۱۱ سال از فعالیت این صندوق در سال 1391 به دلیل کمبود نقدینگی که در نتیجه بازپرداخت نشدن اقساط بانکی از سوی معادن ایجاد شد و به حداقل رسیدن بودجه آن زمزمه‌هایی مبنی بر انحلال یا ادغام این صندوق با دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری شنیده شد اما پیگیری‌های انجام شده هم اکنون مجددا شاهد از سرگیری فعالیت صندوق و بازگشت آن به چرخه اقتصاد هستیم.

 

افزایش نقدینگی صندوق تا ۲۰۰ میلیارد تومان

بهرامن فعالیت های این صندوق را در راستای حمایت و پیشرفت صنایع معدنی بخش‌های مختلفی از جمله اکتشاف، بهره‌برداری، فرآوری، بیمه دوران بهره‌برداری معادن (در صورت کاهش یا توقف موقت) و حمایت‌هایی از این دست عنوان و اظهار کرد: از دیگر مواردی که امکان استفاده از تسهیلات را دارند در زمینه خرید ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی بوده تا با نوسازی این اقلام پیشرفت و توسعه معادن را تسریع بخشد.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نقش حمایتی دولت در این راستا و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو) با سرمایه‌گذاری در این صندوق گفت: این حمایت ها باعث افزایش قدرت در پرداخت تسهیلات شده است. از سوی دیگر طبق توافقات سه جانبه بین سه بانک ملت، تجارت و بانک صنعت و معدن که با صندوق انجام شده شرایط دریافت وام تسهیل شده تا معادن تحت پوشش این صندوق بتوانند با استفاده از پروانه بهره برداری معادن برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.

بهرامن ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش بینی می‌شود که در آینده شاهد افزایش نقدینگی صندوق تا ۲۰۰ میلیارد تومان باشیم. طبق آخرین اقدامات انجام شده توسط سازمان ایمیدرو با ایجاد تفاهم نامه بین صندوق و ایمیدرو و بانک ملت ارائه تسهیلات به معادن تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نیز افزایش خواهد یافت.

 

کدام معادن بیشترین استفاده از تسهیلات را دارند؟

نایب رییس خانه معدن با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین معادنی که از تسهیلات این صندوق استفاده می‌کنند معادن تولیدکننده سنگ‌های ساختمانی هستند، گفت: البته استفاده از تسهیلات تنها در انحصار این معادن نیست و دیگر تولیدکنندگان مواد معدنی نیز می‌توانند از تسهیلات صندوق بیمه استفاده کنند.

وی ادامه داد: براساس سیاست‌های دولت در بسته ضد رکودی و حمایت از تولید در بخش صنایع معدنی تنها بخش خصوصی امکان استفاده از تسهیلات این صندوق را داشته و در راس آنها معادن کوچک مقیاس قرار دارند. با توجه به اینکه میزان بودجه در اختیار صندوق محدود بوده و افزایش نقدینگی آن نیازمند گذشت زمان است، توانایی حمایت مالی از واحدهای بزرگ دولتی را ندارد.

بهرامن یکی از مبحث‌های مطرح شده در راستای اعطای تسهیلات ارزی به معادن را ایجاد تعامل صندوق بیمه با صندوق توسعه ملی عنوان واظهار کرد: از آنجاکه معادن برای دریافت تسهیلات ارزی از بانک‌ها مجبور به ارائه یک تضمین مالی مطمئن بوده و تنها مدرکی که در اختیار آنهاست پروانه بهره‌برداری از معادن است در دریافت تسهیلات با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند از این‌رو صندوق توسعه ملی با صدور بیمه نامه برای معادن به عنوان یک تضمین‌کننده وارد عمل شده و روند دریافت تسهیلات را تسریع کرده و به رشد جهشی در صنایع معدنی کمک بزرگی خواهد کرد.

نایب رییس خانه معدن ایران ادامه داد: با توجه به میزان گردش پولی در صندوق بیمه، رقم تسهیلات برای تقاضاکنندگان مشخص می‌شود اما باید توجه داشت که معادن کوچک مقیاس و متوسط از ۱.۵ تا چهار میلیارد تومان می‌توانند از صندوق بیمه تسهیلات دریافت کنند.

 

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید