Performancing Metrics

لزوم تقویت شورای مشترک ایران و ترکیه | اتاق خبر
کد خبر: 845
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1390 - 11:12

لزوم تقویت شورای مشترک ایران و ترکیه

 در شرایطی که مسوولان رده بالای  دو کشور ایران و ترکیه قراردادها و تفاهم نامه هایی  را  برای گسترش همه جانبه روابط منعقد می کنند به نظر می رسد بخش خصوصی کشورمان وحتی اعضای  شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه  هنوز موفق به بهره برداری  ازاین شرایط نشده اند.

به گزارش اتاق نیوز؛ شورای مشترک ایران و ترکیه و تجار فعال  در بازار دو کشور همچنان با مشکلات حمل و نقل و بسیاری موارد دیگر مواجهند.

اخیرا یک شرکت حمل نقل بین المللی مشترک بین ایران و ترکیه تشکیل شد که عمده اعضای آن را هیات رییسه شورای ایران و ترکیه تشکیل می دهند .در همین خصوص یادداشتی از رضا کامی ـ عضو هیات مدیره شرکت حمل و نقل بین المللی مشترک گذرگاه راه ابریشم و البته دبیر شورای مشترک ایران و ترکیه در وبلاگ شورا  آمده است که در اسفند سال 89 می باشد که می خوانید...

 

همکاری بخش خصوصی ایران با بندرترابوزان ترکیه

با شروع ترانزیت کالا از بندر ترابوزان ترکیه به ایران و بالعکس جاده ابریشم احیا، و بصورت مدرن فعال می شود. این خبری است که دبیر اتاق ایران و ترکیه چند ماه پیش در وبلاگ شورای مشترک ایران و ترکیه قرار داده است.

شرکت حمل و نقل بین المللی مشترک گذرگاه راه ابریشم

این شرکت که اولین شرکت حمل و نقل زمینی مشترک با یک کشور خارجی است دو سال قبل و در راستای تفاهم نامه های تجاری ایران و ترکیه با هدف ایجاد یک ارتباط ترانزیتی و حمل و نقلی توسط بخش های خصوصی دو کشور تاسیس شد.

گسترش ترانزیت کالا از بندر ترابوزان ترکیه به ایران و ارسال آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه از طریق بنادر کشور و همچنین ترانزیت کالا از ایران به ترکیه و حمل به کشورهایی اروپایی از طریق بندر مذکور از اهدافی است که با تاسیس این شرکت دنبال می شود.

مزایای ترانزیت از بندرترابوزان ترکیه و احیای جاده ابریشم

با توجه به فاصله 510 کیلومتری بندرترابوزان به ایران و از آنجا که این بندر در مقایسه با دیگر بنادر ترکیه فاصله کمتری کشور دارد با راه اندازی این مسیر زمان ترانزیت کالا به کشورهای اروپایی و همچنین آسیای میانه از طریق ایران به یک چهارم زمان فعلی کاهش خواهد یافت که این ادعا در ترانزیتی که ما از طریق این بندر به هامبورگ آلمان داشتیم ثابت و تایید شد.

با کاهش مدت زمان نقل و انتقال کالا ،هزینه تمام شده نیز برای صاحبان کالا و تجار به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

امکان استفاده ایران از تجهیزات و خدمات بندر ترابوزان ترکیه

از آنجا که شرکت مدیریت بنادر ترابوزان -آلپورت به عنوان بخشی از هلدینگ شرکت آلبایراک و طرف ما در شرکت حمل و نقل بین المللی مشترک گذرگاه راه ابریشم مدیریت بندر ترابوزان را در اختیار دارد امکان استفاده از خدمات این بندر برای طرف ایرانی نیز در قرارداد همکاری فی مابین پیش بینی شده است .

طبق این قرارداد طرف ایرانی می تواند بدون هیچ محدودیتی از تجهیزات ،اسکله ،ترمینال و انبارهای این بندر استفاده کند ضمن اینکه تخفیفاتی خوبی نیز در بخش تعرفه های بندری و انبارداری برای ایران در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر ایران می تواند ضمن استفاده از محدوده بندر و خدمات آن در منطقه آزاد ترابوزان به سرمایه گذاری و احداث واحدهای مختلف صنعتی و تجاری در این منطقه اقدام کند و از امتیازات آن برخوردار شوند. در این راستا درصدد جلب نظر شرکتهای کشتیرانی داخلی برای ایجاد پایگاه در بندرترابوزان و مشارکت در فعال سازی این مسیر ترانزیتی هستیم.

سرمایه گذاری ایران در بندرترابوزان

با آنکه با محدودیتی در این زمینه مواجه نیستیم اما فعلا برنامه ای برای ورود به این بخش ارائه نشده است و در حال حاضر مقدمات ترانزیت کالا از بندر تربوزان به ایران و بالعکس توسط شرکت حمل و نقل بین المللی مشترک گذرگاه راه ابریشم در حال انجام است . طبق آخرین اخبار  به منظور بررسی بیشتر و حصول اطمینان از سرعت ترانزیت کالا در این مسیر ، طی دو سال گذشته20 هزار تن کالا از بندرترابوزان به ایران و حدود سه هزار تن کالا نیز از ایران به ترکیه ترانزیت شده است.

احداث پایانه صادراتی و مرکز لجستیک کالا در مرز بازرگان

این مرکز که شمال غرب ایران را پوشش خواهد داد با سرمایه گذاری 60 میلیارد تومانی شرکت مشترک  ایران و ترکیه و در مساحتی بالغ بر 20 هکتار احداث خواهد شد.

ترکیه و ایران در احداث این مرکز هریک سرمایه گذاری 50 درصدی خواهند داشت و پیش بینی می شود عملیات احداث این مرکز طی سال آینده آغاز شود و تا سه سال آینده نیز توسعه یابد. این مرکز به کلیه امکانات نظیر سیلو ،انبار و هر آنچه که برای انتقال و انتقال کالا و تجار نیاز خواهد بود مجهز می شود.

 انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید