Performancing Metrics

تعرفه ترجیحی و شرط های چندگانه !! | اتاق خبر
کد خبر: 90838
تاریخ انتشار: 7 بهمن 1393 - 15:03
شنبه هفته جاری در حالی آغاز رسمی اجرای تعرفه ترجیحی با کشور ترکیه رخ داد که انتقادات زیادی بر این توافق‌نامه وارد شد، توافق‌نامه‌ای که حدود 10 سال زمان به خود اختصاص...
شنبه هفته جاری در حالی آغاز رسمی اجرای تعرفه ترجیحی با کشور ترکیه رخ داد که انتقادات زیادی بر این توافق‌نامه وارد شد، توافق‌نامه‌ای که حدود 10 سال زمان به خود اختصاص داد تا برخی‌ها را یاد توافقنامه ترکمانچای بیاندازد.
به گزارش اتاق نیوز به نقل از اقتصاد پرس ؛در دنیا امروز که تجارت، صنعت و تولید در کنار روابط بین‌المللی به یکدیگر گره خورده و هر کدام می‌تواند بر روند کاری دیگری تاثیرگذار باشد کشورها برای دستیابی به اهداف و نزدیکی تجارت خود با یکدیگر قراردادهایی را به امضا می‌رسانند. در چند سال اخیر کشورها به این تنیجه رسیده‌اند که با ایجاد سازمان‌هایی متشکل از اکثر کشورها با یکدیگر به اهداف خود دست‌ خواهند یافت از این رو در اقتصاد و تجارت،‌ سازمان تجارت جهانی(WTO) دایر و آغاز به کار کرد که متاسفانه ایران قدرتمند‌ترین اقتصاد خارج از این سازمان به حساب می‌آید. تجارت ترجیحی با کشورهای دیگر یکی از مراحل آشنایی و آماده‌سازی با قوانین سازمان تجارت جهانی شناخته می‌شود،‌اما تجارت ترجیحی دارای تعریف دقیق‌تری از جنس حمایت از تولید داخلی دارد که حال باید دید تعرفه ترجیحی با کشور ترکیه اصل اساسی خود را رعایت کرده‌ است. تعرفه ترجیحی با ترکیه تیر خلاصی بر پیکره صنعت پوشاک در این رابطه رئیس کمیسون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این که اصولا تعرفه ترجیحی چیز بدی نیست، اما به شرط‌ها و شروط‌ها، گفت: تعرفه ترجیحی باید به گونه‌ای تنظیم شود تا قابلیت رقابت‌پذیری کالاهای صادراتی ایران را در بازار هدف افزایش دهد. مسعود دانشمند در گفت‌و‌گو بااقتصاد پرس در رابطه با تعرفه ترجیحی با ترکیه، اظهار کرد: انتخاب کالاهای مورد نظر در تعرفه ترجیحی باید به گونه‌ای باشد که قابلیت رقابت کالاهای صادراتی کشور را در بازار هدف افزایش دهد و در کنار آن کالاهای وارداتی از بازار هدف به کشور به صنعت و تولید خود آسیب و ضرر وارد نکند. وی با تاکید بر این که انتخاب کالاها در تعرفه ترجیحی باید کاملا دقیق مورد بررسی قرار گیرد، ادامه داد: در تعرفه ترجیحی با ترکیه پارامتر‌های مهم و تاثیرگذار به درستی مورد مطالعه قرار نگرفته است. دانشمند با بیان این که تعرفه ترجیحی با ترکیه در زمینه پوشاک و منسوجات تیر خلاصی بر پیکره این صنعت بود، گفت: در رابطه با تعیین تعرفه ترجیحی با کشورهای مختلف باید تمام پارامتر‌ها به خوبی مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.  
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید