Performancing Metrics

جزئیات تغییر در حجم مبنا | اتاق خبر
کد خبر: 92577
تاریخ انتشار: 29 بهمن 1393 - 15:12
مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام جزییات تغییر در حجم مبنا گفت: این یکی از سیاست هایی است که جهت تسهیل معاملات و متناسب با درخواست س
مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام جزییات تغییر در حجم مبنا گفت: این یکی از سیاست هایی است که جهت تسهیل معاملات و متناسب با درخواست سرمایه گذاران انجام شده که با این مصوبه نزدیک به 200 شرکت با کاهش حجم مبنا در بورس رو به رو خواهند شد.
ایرنا-  محمود رضا خواجه نصیر با تشریح جزئیات مصوبه اخیر مبنی بر کاهش حجم مبنای شرکت ها در بورس اوراق بهادار افزود: کاهش حجم مبنا، مطالبه بخش عمده ای از بازار بود که در حقیقت با توجه به این که برخی از شرکت های بزرگ عمدتا دارای حجم مبنای بالایی بودند و این حجم، مانع گردش معاملاتی و قیمت گذاری این سهام بود، این مصوبه در هیأت مدیره سازمان بورس مطرح شد و در نهایت مورد تصویب قرار گرفت. وی تصریح کرد: در این راستا نکته اول این است که شرکت ها به لحاظ حجم مبنا دارای طبقات مختلفی بودند که ضریب محاسبه حجم مبنای برخی از این شرکت ها 8 در ده هزار و برخی دیگر 3 در ده هزار بود که با توجه به این مصوبه، تمام ضرایب حجم مبنا، یکنواخت و همگی در مضرب 4 در ده هزار شد و به صورت متوسط، ضریب حجم مبنای اکثر شرکت ها کاهش پیدا کرد. خواجه نصیر افزود: به این ترتیب، ضرایب حجم مبنای شرکت های دسته 5 و 8 در ده هزار با این مصوبه، با کاهش حجم مبنا رو به رو می شوند و از طرف دیگر ارزش حجم مبنای شرکت ها در سقف یک میلیارد تومان تعیین شده که باعث می شود شرکت هایی که هم اکنون ارزش حجم مبنایی بیش از یک میلیارد تومان دارند به این رقم کاهش پیدا کنند. وی توضیح داد: به عبارت دیگر سقف تعیین شده متناسب با ارزش حجم مبنا است و اگر شرکت های بزرگ به اندازه یک میلیارد تومان در روز گردش معاملاتی داشته باشند، حجم مبنا را کامل خواهند کرد و دیگر نیازی نیست که به ارقام بالاتر معامله کنند که این امر موجب روان شدن سهام شرکت های بزرگ در بازار خواهد شد. خواجه نصیر افزود: کف تعیین شده حجم مبنا نیز به میزان 50 میلیون تومان اعلام شده است که باعث می شود یک حداقل معقولی از ارزش معاملاتی برای شرکت های کوچک در نظر گرفته شود. مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص این مصوبه ادامه داد: رویکرد اساسی در این مصوبه این بود که در کنار این ضرایب 4 در ده هزار که برای شرکت ها اعمال می شود، یک توازن ایجاد گردد که با گذاشتن سقف و کف در حجم مبنا از افراط و تفریط در این خصوص جلوگیری شود. خواجه نصیر تصریح کرد: شرکت ها با حجم مبنای خیلی بزرگ در بازار عملا امکان قیمت گذاری را نداشتند و شرکت های کوچک نیز با حجم مبناهای خیلی کوچک از لحاظ ارزشی نوسانات پردامنه و بسیار غیر منطقی داشتند. وی ادامه داد: این مصوبه ضمن یکنواخت کردن عدد حجم مبنا و کاهش ضریب حجم مبنا بر اکثر شرکت های پذیرفته شده در بورس ضمن کاهش ضریب، باعث ایجاد توزان و تعادل در حجم مبنا شد و به نظر می رسد که در این شرایط کمتر شکاف حجم مبنا ایجاد شود، همچنین این مصوبه مانع از این خواهد شد که صرفا به دلیل حجم مبنای پایین شرکت ها و عدم تناسب، برخی از سهام مورد اقبال بازار قرار بگیرد و برخی مورد اقبال قرار نگیرند و در حقیقت مولفه حجم مبنا در معاملات اثر کمرنگ تری خواهد داشت. یادآور می شود،با تصویب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادا ،حجم مبنای کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران 4 در ده هزار تعداد سهام شرکت تعیین شد. همچنین حداکثر ارزش حجم مبنا ده میلیارد ریال و حداقل آن 500 میلیون ریال است که تعداد آن بر اساس قیمت پایانی سهم در آخرین روز معاملاتی هر هفته محاسبه و از اولین روز معاملاتی هفته بعد اعمال می شود.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید