Performancing Metrics

خسروتاج:هدفگذاري رشد 20 درصدي صادرات غير نفتي در سال 94 | اتاق خبر
کد خبر: 98154
تاریخ انتشار: 9 فروردین 1394 - 08:41
اتاق نیوز- معاون توسعه بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سنوات قبل، یک سال که رشد صادرات داشتیم در سال بعد کمتر اتفاق افتاد اما امسال هدف‌گذاری کردیم رشد...
اتاق نیوز- معاون توسعه بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سنوات قبل، یک سال که رشد صادرات داشتیم در سال بعد کمتر اتفاق افتاد اما امسال هدف‌گذاری کردیم رشد بیش از 20 درصد صادرات غیرنفتی را امسال در مقایسه با سال گذشته محقق کنیم.
مجتبی خسروتاج در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود: سال گذشته صادرات غیرنفتی رشد بسیار خوبی داشت و امیدواریم با مشارکت جمعی بتوانیم این روند را امسال بهتر از پارسال ادامه دهیم. وی گفت: تحقق افزایش صادرات غیرنفتی نیازمند برخورد تعاملی با بخش خصوصی در گروه های مختلف کالایی و مشارکت همه بنگاه هاست. معاون وزیر صنعت افزود: بخشی از رشد 20 درصدی در صادرات غیر نفتی از سرمایه گذاری های انجام شده در سال های گذشته در صنعت پتروشیمی محقق می شود، در بخش کشاورزی نیز از ظرفیت های اضافی این بخش برای تحقق هدف افزایش صادرات استفاده خواهیم کرد. خسروتاج گفت: تولید کشاورزی زمان‌بر است اما می توانیم با برنامه‌ریزی بخشی از مازاد تولید داخل را که به خوبی استفاده نمی شود از ضایعات آن جلوگیری و زمینه صادرات آن را فراهم کرد. وی افزود: در بخش معدن در پی این هستیم که زنجیره ارزش را در این بخش کامل کنیم زیرا اگر امروز سنگ معدن اضافی داریم اما متاسفانه در بخش کنسانتره و گندله ظرفیت های ما کم است که از سال گذشته اقداماتی را برای تکمیل زنجیره ارزش در معدن آغاز کردیم. خسروتاج گفت: با توجه به ارزش افزوده ایجاد شده در مصولات پتروشیمی دیگر این محصول یک ماده خام تلقی نمی شود و صادرات آن به منزله خام فروشی نیست زیرا از گاز و فرآورده ای نفتی به محصولات پلیمری و مواد شیمیایی رسیدیم که هر کدام بیشترین ارزش افزوده را در بخش خود به وجود آورده است. معاون وزیر صنعت ادامه داد: درست است که آنچه را که در بخش پتروشیمی صادر می کنیم می تواند یک مرحله دیگر نیز فرآوری شود اما ارزش افزوده اصلی را در فرآیند تبدیل گاز به مواد در کشور فراهم کردیم. خسروتاج با بیان اینکه سرمایه گذاری مهمترین عامل در ایجاد اشتغال است گفت: حتما باید برای جذب سرمایه و فعال کردن بخش خصوصی در سرمایه گذاری، دولت و به ویژه وزارت صنعت فعال باشد. وی افزود: در این باره باید هزینه های فعالیت های اقتصادی به حداقل برسد و اگر در فضای فعالیت های اقتصادی کشور این مقدمات فراهم شود بخش خصوصی برای مشارکت در سرمایه گذاری ها انگیزه خواهد داشت. خسروتاج اضافه کرد: نیروی انسانی، دانش فنی و سرمایه سه عامل اصلی در تحقق رونق تولید و اقتصاد است از این رو نیازمندیم شبکه بانکی را در تخصیص منابع به کار بگیریم و در بخش نیروی انسانی نیز ناگزیر به ارائه آموزش های ویژه هستیم زیرا بخشی از بیکاری ما به علت نداشتن تخصص های ویژه است همچنین اگر فضای کشور به سمتی برود که دانش مورد نیاز را در بخش های مختلف داشته باشیم می توانیم با تجمیع این سه عامل زمینه توسعه اقتصادی را فراهم کنیم. معاون وزیر صنعت گفت: تعامل خوبی را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سال گذشته آغاز کردیم و در کمیسیون اقتصاد در طرح مشترکی با این وزارتخانه مقرر شد امسال بعضی از محصولات صنعتی ساخت داخل و مورد نیاز خانوارها را با ارائه تسهیلات به کارمندان و کارگران عرضه کنیم که هموطنان از محصولات صنعتی داخل و هم تراز با نمونه های خارجی استفاده کنند.
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید