Performancing Metrics

ارتقای سطح دانش در کنار تامین بوکسیت از گینه | اتاق خبر
کد خبر: 358720
تاریخ انتشار: 22 تیر 1395 - 23:20
روز گذشته، رییس هیات عامل ایمیدرو در دیدار با وزیر معادن و زمین‌شناسی گینه بر موضوع ارتقای سطح دانش و فناوری در کنار تامین بوکسیت از گینه تاکید کرد و گفت: این موضوع باید در بندهای قراردادها آورده شود.

ذخیره قطعی ۷۰میلیون تنی معدن بوکسیت گینه 

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در دیدار با عبدل‌آیه ماگوسوبا وزیر معادن و زمین‌شناسی گینه کوناکری، اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است در صورتی که در همکاری‌های ایران و گینه از مشاور بین‌المللی استفاده شود بی‌شک این موضوع در سرمایه‌گذاری بین‌المللی بسیار موثر خواهد بود. وی ادامه داد: در حال حاضر ایران با تعدادی از سرمایه‌گذاران بین‌المللی از کانادا، استرالیا، اروپا و چین در مدت ۷، ۸ ماه گذشته مذاکره داشته و آنها منتظر انتشار گزارش مشاور هستند تا بتوانیم دقیق‌تر درباره این همکاری‌ها صحبت کنیم.
کرباسیان همچنین افزود: حدود ۴میلیون یورو بودجه برای انجام کارهای مشاوره‌ای اجرای طرح بهره‌برداری از معدن بوکسیت گینه در نظر گرفته شده که تا به امروز مقدار زیادی از آن هزینه شده است. وی تصریح کرد: برنامه ما این است که تا اکتبر، گزارش مشاوره کامل و منتشر شود و بتوانیم به موازات آن با سرمایه‌گذاران مذاکره کنیم. بی‌تردید با کمک دولت گینه می‌توان یک سرمایه‌گذار خوب برای این طرح انتخاب کرد.

به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو، در ایران و پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی ایران، در کنار پروژه‌های بزرگ موجود در کشور، انتقال فناوری یا ارتقای سطح دانش متخصصان و کارگران از سوی پیمانکار خارجی انجام می‌شود. در واقع این موضوع جزو اولویت قراردادها است. به‌عنوان مثال در شرکت آلومینیوم جنوب و قراردادی که با شرکت «ان‌اف‌سی» داریم، در کنار آن یک مرکز پژوهشی ایجاد شده تا انتقال فناوری از طریق آن انجام شود. کرباسیان افزود: با توجه به موارد یاد شده، در قراردادی که میان گینه و ایران به امضا خواهد رسید به‌طور حتم باید بندهایی درباره آموزش و ارتقای فناوری مرکز پژوهش‌های آلومینیوم در نظر گرفته شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: ایمیدرو این آمادگی را دارد تا در صورت تمایل تعدادی از کارشناسان گینه در حوزه آلومینیوم و معدن در ایران حضور یافته و آموزش‌هایی به آنها ارائه شود.

کرباسیان با اشاره به دیگر ظرفیت‌های معدنی ایران، تصریح کرد: ایران حدود ۳میلیارد تن ذخیره سنگ‌آهن در اختیار داشته و در دنیا از نظر تولید فولاد در جایگاه پانزدهم قرار دارد. در واقع کشور ما زنجیره سنگ‌آهن تا شمش فولاد را به‌طور کامل در اختیار دارد. به گفته وی همچنین بزرگترین معدن طلای کشور در اختیار سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی است و در نظر داریم تولید طلای کشور را به ۲۰تن برسانیم. علاوه بر آن در حوزه روی دو معدن بزرگ «انگوران» و «مهدی‌آباد» را نیز داریم. کرباسیان همچنین در پایان این دیدار و در جمع خبرنگارها درباره همکاری میان ایران و گینه، اظهار کرد: ۲۵سال پیش قراردادی میان ایران و گینه در زمینه معدن بوکسیت در این کشور به امضا رسید. متاسفانه در مدت یاد شده عملیات اجرایی آغاز نشد اما خوشبختانه ایمیدرو توانست سال گذشته این قرارداد را به مدت ۲۵ سال دیگر تمدید کند.

وی تصریح کرد: پس از تمدید دوباره این قرارداد، مشاور بین‌المللی (آلمانی- انگلیسی) انتخاب شد تا روی طرح کار کرده و امیدوار هستیم تا مهرماه گزارش را ارائه داده تا براساس آن سرمایه‌گذاری شود. به گفته کرباسیان، بوکسیت پایه تولید آلومینیوم است. هرچند کشور ما ظرفیت‌های معدنی فراوانی در اختیار دارد اما در حوزه بوکسیت ذخایر کافی نداریم، به همین دلیل در حال حاضر دو سوم نیاز بازار از طریق واردات تامین می‌شود. رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به معدن بوکسیت گینه، افزود: این معدن بسیار بزرگ بوده و حدود ۶۰۰میلیون تن ذخیره دارد که ۷۰میلیون تن آن ذخیره قطعی است. وی گفت: جلسه خوبی با حضور وزیر معادن و زمین‌شناسی گینه برگزار شد و شرکت مشاور نیز گزارش نیمه نهایی خود را ارائه کرد. کرباسیان افزود: گینه حدود ۴میلیارد تن ذخیره قطعی بوکسیت دارد و بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا در گینه معادنی از آن را در اختیار دارند.

خوشبختانه معدن پیشرفته در اختیار ایران قرار گرفته اما شاید تنها مشکل آن فاصله ۳۰۰کیلومتری تا دریا است که باید با لوله تا این منطقه حمل شود و کارخانه آلومینا را در ایران تعبیه کنیم. رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به ارزش این قرارداد، اظهار کرد: پیش‌بینی قبلی سرمایه‌گذاری در این پروژه حدود ۴۰۰میلیون دلار بود اما باید تا مهر ماه منتظر ماند تا نتایج نهایی گزارش منتشر شود. به گفته کرباسیان، در حال حاضر میزان تولید آلومینیوم ایران حدود ۴۰۰هزار تن است که پروژه آلومینیوم جنوب نیز با ۳۰۰هزار تن در حال اجراست که تولید ما را به حدود ۷۰۰هزار تن خواهد رساند. در برنامه ۱۴۰۴، پیش‌بینی برای تولید ۱/۵میلیون تن آلومینیوم در کشور است. به همین دلیل تامین بوکسیت و تولید پودر آلومینا یکی از موضوع‌های اصلی برای تحقق این هدف خواهد بود. رییس هیات عامل ایمیدرو در پایان این نشست از آماده شدن تفاهمنامه همکاری معدنی، پژوهشی و آموزشی با گینه کوناکری خبر داد که در روزهای آینده به امضا می‌رسد.


تامین مالی پروژه بین‌المللی باشد
عبدل آیه ماگوسوبا، وزیر معادن و زمین‌شناسی گینه کوناکری در این دیدار اظهار کرد: براساس آنچه پیش از این سفر برنامه‌ریزی شده، قرار است یک موافقتنامه اصولی به ۲ منظور امضا شود. اول اینکه در واقع قرار است در سفر وزیر امور خارجه ایران یا وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به گینه یک قرارداد معدنی امضا شود که امروز زمینه‌های آن را آماده خواهیم کرد. وی ادامه داد: موضوع دوم، بحث تفاهمنامه همکاری فنی بین ایمیدرو و شرکت مادر تخصصی زمین‌شناسی گینه خواهدبود. در واقع در این سفر درباره کلیات این تفاهمنامه موافقت خواهد شد و از هر دو طرف افرادی را به‌عنوان کارگروه برای تدوین قرارداد انتخاب می‌کنیم تا کار در ایران میان دو بخش معدنی نهایی و در گینه از سوی وزیر امور خارجه یا وزیر صنعت، معدن و تجارت به امضا رسد. البته قرارداد دوم میان گینه و ایمیدرو بسیار دقیق‌تر و فنی‌تر است. عبدل آیه ماگوسوبا در ادامه با اشاره به بحث تامین مالی پروژه بهره‌برداری از معدن بوکسیت گینه اظهار کرد: طرح تامین مالی می‌تواند یک تامین مالی بین‌المللی باشد. براساس گفته عبدل آیه ماگوسوبا، گینه کوناکری ۱۴/۹میلیارد تن ذخیره زمین‌شناسی و ۴ میلیارد تن ذخیره قطعی بوکسیت در اختیار دارد و معدنی که در اختیار شرکت مشترک ایران- گینه(SBDT) قرار داده از ذخیره قطعی ۷۰میلیون تنی برخوردار است. این کشور در عین حال ۱۰میلیارد تن سنگ‌آهن با عیار ۶۵درصد دارد که زمینه مساعدی برای همکاری‌های دو طرف است.
وی تاکید کرد خواهان بهره‌گیری از تخصص شرکت‌های ایرانی در زمین‌شناسی، معدن، فرآوری، آموزش پژوهش و... هستیم. وزیر معادن و زمین‌شناسی گینه کوناکری در حاشیه این دیدار و در جمع خبرنگارها اظهار کرد: ایران و گینه پروژه‌ای به قدمت ۲۵سال دارند. اما امروز از دیدگاه همکاری‌ها در جایگاهی قرار گرفته‌ایم که اقدامات انجام شده نشان‌دهنده آن است که می‌توان خیلی سریع در این پروژه به نتیجه رسید. وی افزود: در مدت یادشده در هر دو کشور شناخت کافی نسبت به یکدیگر پیدا کردند و امروز تمامی عناصر لازم برای اجرای موفقیت‌آمیز پروژه آماده است. به گفته عبدل آیه ماگوسوبا، اقدامات نهایی در زمینه مطالعات توجیهی بانکی در حال انجام است و گزارش‌های لازم ارائه و در حال نهایی شدن است. وی تصریح کرد: در ماه‌های آینده و با کامل شدن بحث مطالعات مالی، اقدام برای تامین مالی پروژه آغاز خواهد شد. در کنار منافع اقتصادی که این پروژه برای دو کشور ایران و گینه به همراه دارد، می‌تواند پایه اساسی برای همکاری‌های معدنی‌دامنه‌دار و گسترده میان دو کشور باشد.

منبع: صمت

95102

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید