Performancing Metrics

تاکید وزیر نیرو بر کنترل فاضلاب‌ و اصلاح الگوی مصرف آب | اتاق خبر
کد خبر: 409661
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1397 - 20:12
در جلسه کمیسیون امنیت ملی مطرح شد؛
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از هدر رفتن سه میلیارد متر مکعب فاضلاب خبر داد و گفت که طبق توضیحات وزیر نیرو در این کمیسیون، این میزان هدررفت فاضلاب به منابع زیرزمینی و آب شرب لطمه وارد می‌کند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به حضور وزیر نیرو در جلسه امروز این کمیسیون، گفت: در این جلسه آقای اردکانیان به دیدارش با مقام معظم رهبری و بهره‌مندی از رهنمودهای بسیار دقیق، فنی و کارشناسی ایشان اشاره کرد و تاکید نمود که نباید مسائل و مشکلات را در پشت بارش‌های کم نذورات آسمانی پنهان کرد.

وی افزود: طبق توضیحات وزیر نیرو، عدم مصرف درست آب و انرژی یکی از مهم‌ترین مشکلات ماست. وزارت نیرو همه توان خود را جهت تامین آب و انرژی به کار می‌گیرد البته جلوگیری از خروج آب از کشور، تسریع در اجرای شبکه‌های آبیاری و آبرسانی، شیرین کردن آب، مطالعه آب‌های ژرف، جلوگیری از هدر رفتن آب از مواردی است که باید رعایت شود. اگر آب را درست مصرف و مدیریت نکنیم هیچ یک از این راه‌ها کمکی به ما نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: وزیر نیرو تاکید کرد که اگر با روش‌های فعلی مصرف آب، نتوانیم منابع آب جدید را تامین کنیم پاسخ‌گوی نیازها نخواهیم بود و مشکلات بیشتر خواهد شد. مصرف آب شرب هفت میلیارد متر مکعب است که چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب فاضلاب وجود دارد. در حال حاضر حدود سه میلیارد متر مکعب آب هدر می‌رود که به منابع زیرزمینی و آب شرب لطمه وارد می‌کند. پسماند این فاضلاب مطمئن‌ترین راه جهت تامین آب بخش صنعت است. باید نظام و دولت همه همت خود را در این راه به کار گیرند تا این میزان فاضلاب را جمع و کنترل کند.  

به گفته نقوی‌حسینی و طبق توضیحات وزیر نیرو، کارگروهی در دولت برای سازگاری با کم آبی تشکیل شده که نام آن مقابله با خشکسالی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: وزیر نیرو به این موضوع اشاره داشت که هر ۱۰ سال، دو درجه هوا گرم‌تر شده و طی ۵۰ سال گذشته در هر سال، یک میلی‌متر از بارش‌ها کم شده است؛ بنابراین باید برای سازگاری با کم آبی برنامه داشته باشیم. خشکسالی می‌تواند یک فرصت باشد در شرایطی که بتوان تضمین‌های لازم را جهت بازنگری در نوع و شیوه مصرف آب در حوزه کشاورزی و آب شرب داشته باشیم.

نقوی‌حسینی ادامه داد: آقای وزیر همچنین گفت که ما در سال ۹۶ حدود ۵۵ هزار مگا وات برق در پیک مصرف، برق مصرف کرده‌ایم. برای سال جدید حدود پنج هزار مگا وات به این عدد اضافه شده است. لازم است حداقل پنج هزار مگا وات صرفه‌جویی صورت گیرد که در وزارت نیرو برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت صورت گرفته، معتقدیم که می‌توانیم کار را مدیریت کنیم.

به گفته وی، وزیر نیرو با اشاره به نظام شرکتی وزارت نیرو گفت که با مصوبه مجلس، همه درآمدهای آب و برق به خزانه می‌ریزد و در قالب تخصیص اعتبارات عملی قرار می‌گیرد که این باعث شده مشکلات ما در حوزه مالی و اعتباری بیشتر شود که اگر با خاموشی در تابستان روبرو شویم یکی از دلایلش این است، ما هنوز ریالی نتوانسته‌ایم اعتبار بگیریم.

نقوی‌حسینی افزود: وزیر نیرو تاکید کرد که با وضع موجود و تخصیص صددرصد اعتبارات، آبرسانی شهری و روستایی ۲۱ سال، طرح‌های فاضلاب بیش از ۲۰ سال، سد و شبکه ۲۶ سال برای تکمیل شدن طول خواهد کشید. البته نباید از این وضع ناامید شویم چون باز هم اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: طبق توضیحات وزیر نیرو، همه شرایط ایجاب می‌کند که به سمت مدیریت مصرف و اصلاح شیوه مصرف آب و انرژی برویم.

نقوی‌حسینی همچنین گفت: وزیر نیرو در ادامه صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که راهکار وجود دارد اما به اعتبارات مالی نیازمند است. بحران‌های بزرگ‌تر از بارش کم در پشت این قضایا وجود دارد که باید آن‌ها را حل کنیم. اگر مرجعیت کارشناسی به وزارت نیرو برگردد آن زمان حرفی که این وزارتخانه در حوزه آب می‌زند،‌ باید حرف آخر باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در پایان جمع‌بندی این جلسه را به شرح زیر اعلام کرد:

۱ـ فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف آب و دعوت مردم به مشارکت در مصرف بهینه آب، استفاده از فرهنگ اسلامی و فرهنگ‌سازی در مدارس و صرفه‌جویی در مصرف آب که باید همه به طور جدی پیگیری شود.

۲ـ وجود برنامه روشن برای مهار آب‌هایی که از کشور خارج می‌شود و همچنین مهار آب‌های مرزی.

۳ـ باید طرح‌های عملیاتی و زمان‌بندی شده‌ای درباره شیرین کردن آب دریا ارائه شود

۴ـ مطالعه و اجرای استفاده از آب‌های ژرف در دستور کار قرار گیرد

۵ـ تسریع در اجرای احداث سدها در مناطق پر آب

۶ـ مدیریت علمی و دقیق مصرف آب در حوزه کشاورزی

۷ـ مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی با رعایت حفظ محصولات استراتژیک

۸ـ اجرای کامل طرح کاشت با برقی کردن بسیاری از بخش‌های صنعتی و مصرفی که آب مصرف می‌کند

۹ـ تهیه سند ملی آب از بعد امنیت ملی و سیاست خارجی

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید