Performancing Metrics

اتهام مقامات دولت به يكديگر درباره گراني | اتاق خبر
کد خبر: 32388
تاریخ انتشار: 6 آبان 1391 - 11:46

 اتاق نیوز- با توجه به شرایط بحرانی تورم درکشوروافزایش بي‌رويه قیمت کالاها،وزیرصنعت،معدن وتجارت به این وضعیت واکنش شدیدی نشان داده ومتولیان بورس کالا را عامل مهم این وضعیت دانست.

براساس این گزارش درآخرین روزهفته گذشته وزیرصنعت،معدن وتجارت درهمایش سراسری مصرف کالاهای ایرانی در قزوین به متولیان بورس کالا به دلیل رفتارنامناسبشان با توجه به شرایط کنونی، هشدار داد وگفت:خودتان این وضعیت را کنترل کنید وگرنه اقدام قانونی خود را انجام می‌دهیم.

مهدی غضنفری با تاکید براینکه هم‌اکنون با پدیده گرانی وگران‌فروشي مواجه هستیم، گفت: گران‌فروشي تخلف صنفی است و به شدت با آن برخورد می‌کنیم، اما گرانی ریشه‌های متعددی دارد که نوسان‌ها و افزایش قیمت ارز و رفتار نامناسب بورس کالا دو ریشه آن محسوب می‌شوند.او با بیان اینکه نوسان‌های نرخ ارز هم در وضعیت کالا و هم خدمات تاثیرگذار است، گفت: به جز اثر مستقیم ارز، متاسفانه بورس کالا به پدیده‌ای برای گرانی کالاهای «پایه تولید» (پتروشیمی وفولاد) تبدیل شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره دغدغه و شکایت‌های مردم راجع‌ به وضعیت قيمت‌ها گفت: کاملا مشخص است که با پدیده گران‌فروشي که تخلف صنفی است مواجه هستیم. عده‌ای سودجو و حتی عده‌ای هم نگران از اینکه کالایی که الان می‌فروشند بعدا نتوانند با همان قیمت جایگزین کنند، برخی خودسر و بدون مجوز قیمت را بالا برده‌اند که این امر باعث شده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تعزیرات حکومتی بازرسی‌ها را تشدید کنند.

قیمت ارز لنگر کنترل تورم

براساس این گزارش غضنفری با بیان اینکه علاوه بر تعداد پرونده‌هایی که هر روز تشکیل می‌شود، پرونده‌های جدید تخلف برای تولیدکننده، بنکدار و توزیع‌کننده رو به فزونی است افزود:این وضعیت نشان می‌دهد همچنان که تخلف صنفی در جامعه بیشتر شکل می‌گیرد برخورد دولت و حاکمیت با اینها به تناسب بالاتر رفته است، تا با مراقبت از بازار مانع از آن شوند که مردم در عسر و حرج قرار گیرند.

 غضنفری دومین ریشه گرانی را بورس کالا دانست و گفت: کالاهای «پایه تولید» داریم که از خارج وارد نمي‌شود اما با کمال تاسف در بورس کالا (مثل فولاد و پتروشیمی) عرضه می‌شوند و خود را با قيمت‌های جهانی مقایسه می‌کنند، ارز را 2 تا 3 هزارتومان در نظر می گیرند و باعث مي‌شوند که در بورس کالا فولاد از اول سال تا حالا 2 برابر و پتروشیمی تا 3 برابر شود و به اصطلاح ظاهر کارشان قانونی است چون بورس کالاست هر قیمتی می تواند بیرون دهد، کسی نیست اعتراض کند.

به گفته وزیرصنعت قیمت های چند برابری تعداد بسیاری از صنایع پایین دستی استفاده کننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد وگویی فراموش کردیم که بورس کالا باید در شرایط رقابتی تعیین قیمت کند نه در این شرایطی که دچار نوسان شدید هستیم. غضنفری در توضیح این مسائل به ذکر مثال هایی پرداخت و گفت: نتیجه این قیمت‌های چند برابری آن مي‌شود که صنایع لبنی به ما می‌گوید، ظرفی که شیر را در آن مي‌فروشم برای من گرانتر از شیر تمام می‌شود، سطل ماستی که به دست مردم می‌دهم برایم گران‌تر از ماست تمام مي‌شود، چطور از من انتظار دارید قیمتم را کنترل کنم؟

بورس کالا و مشکلات عدیده صنایع پایین دستی

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ظاهرش این است که کار قانونی است و کشف قیمت می‌شود، اما محل کشف قیمت باعث شده که کالای پایه از اول سال سه برابر افزایش یابد و چون ما محصول فراوان نداریم، همینطور در کنار هم بالا می‌رود. غضنفری تصریح کرد: این روزها می‌شنویم که شاخص بازار بورس بالا رفت، رکورد زد، خیلی بالا می‌رود اما به نظر من این اتفاقات به ظاهر خوشایند موجب بروز مشکلات عدیده‌ای برای بنگاه‌های کوچک و متوسط و صنایع پایین دستی می‌شود.

براساس گزارش شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران وی با تصریح بر اینکه در حال حاضر با یک پارادوکس مواجه هستیم، افزود: از طرفی صنایع پایه قیمت خود را چند برابر می‌کنند و در بورس سهام نشان می‌دهند که چه رشدی کرده و ازطرفی صنایع پایین دستی ما توان خرید محصولات پتروشیمی و فلزات را ندارند، شاخص بورس بالا می‌رود و یک رکورد پسندیده محسوب می‌شود و از طرفی صنایع پایین دستی با مسائل عدیده ای مواجه مي‌شوند چرا که قادر به پرداخت پولی که پتروشیمی و فلزات می خواهند نیستند، اینها نمی‌توانند محصول خود را بفروشند و بعد در چنین وضعیتی می‌گوییم که بورس کالا در چارچوب نظام یافته، قاعده‌مند، قانونی و رقابتی تعیین قیمت می‌کند.

پاسخ مدیرعامل بورس کالا به اظهارات غضنفری

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران درگفت‌وگویی به اظهارات غضنفری، راه‌حل و کلید معضل گرانی محصولات پتروشیمی و فولادی و مدیریت عرضه و تقاضا در بازار این محصولات را در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت دانسته وبیان کرد: کلید معضل گرانی در دستان وزیر محترم این وزارت‌خانه است.

حسین پناهیان در گفت‌وگو با فارس گفت:با توجه به شرایط حاکم بر بازار محصولات پتروشیمی و فولادی مسائل این بازارها را باید به دو بخش تقسیم کرد، اول اینکه در بخش تقاضا وزارت صنعت، معدن و تجارت سایتی را به نام بهین‌یاب طراحی نموده و تمامی خریداران محصولات پتروشیمی از طریق این سایت به بورس کالا معرفی می‌شوند که شامل افرادی هستند که دارای پروانه بهره‌برداری می‌باشند.وی گفت: این سایت بالغ بر یک سال است که فعال شده و تمام خریداران محصولات پتروشیمی از طریق وزارت مذکور به بورس کالا معرفی می‌شود و لذا انتظار می‌رود که وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور متعادل نمودن بخش تقاضا در بازار، نظارت و کنترل بیشتر و دقیق‌تری را بر متقاضیان ورود به این سایت داشته باشد.

پناهیان اظهار داشت: البته جسته و گریخته اخباری به ما می‌رسد که بعضی از شرکت‌های دارای پروانه عملا غیرفعال هستند یا اصالت لازم را ندارند کما اینکه از بررسی‌های سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز مواردی دال بر تعیین این موضوع به مراجع ذیربط جهت غیر فعال شدن کد معاملاتی آنها قبلا اعلام شده است.

وی تاکید کرد: لذا انتظار داریم که در شرایط جاری وزارت مذکور در اقدامی عاجل و ضربتی پالایش ویژه‌ای را روی متقاضیان ورود به این سایت مجددا داشته باشد تا تنها مصرف‌کنندگان نهایی و واقعی محصولات پتروشیمی امکان ورود به این سایت و خرید از بورس کالا را داشته باشند و مواردی را نیز که تاکنون توسط این سایت از بورس کالا محصولات پتروشیمی را خریداری نموده‌اند، سازمان حمایت بررسی‌ها و نظارت‌های دقیق‌تر و جامع‌تری در مورد خریدهای قبلی و نحوه مصارف آنها به عمل آورد کما اینکه آمار تمام خریدها از بورس کالا قبلا در اختیار این سازمان و سایر دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته است.

منبع:تهران امروز

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید