Performancing Metrics

اظهارات کری لفاظی دیپلماتیک و بلوف سیاسی | اتاق خبر
کد خبر: 125245
تاریخ انتشار: 4 مرداد 1394 - 22:30
اتاق نیوز - کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بخش اعظم مباحثی که جان کری در کنگره اعلام کرد لفاظی‌های دیپلماتیک و بلوف‌های سیاسی بود تا نشان دهد آمریکا در موضع برتر پس ا
اتاق نیوز - کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بخش اعظم مباحثی که جان کری در کنگره اعلام کرد لفاظی‌های دیپلماتیک و بلوف‌های سیاسی بود تا نشان دهد آمریکا در موضع برتر پس از توافق ایران و 1+5 است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه کارشناس مسائل بین‌الملل درباره سخنان جان کری در کنگره آمریکا و تهدید به حمله نظامی علیه ایران گفت: برای اینکه دچار تحلیل در اشتباه نشویم باید شرایط فعلی روابط ایران و آمریکا را به دقت بررسی کرد.

وی افزود:‌ واقعیت این است که نوع سیاستی که دولت آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران دارد ادامه همان سیاست‌های معروف به مهار ایران در زمینه قدرت و توسعه است. قدرت ایران در عمق استراتژیک و قدرت توسعه‌ای ایران در قالب الگو شدن جمهوری اسلامی در قبال کشورهای منطقه در قالب سیاست‌های توسعه‌ای.

*امکان تجدید رابطه ایران و آمریکا در کوتاه مدت وجود ندارد

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: کسانی که دچار اشتباه تحلیلی می‌شوند فکر می‌کنند اتفاق دیگری در روابط ایران و آمریکا رخ داده است، ولی باید بدانیم که روابط ایران و آمریکا تا تجدید رابطه فاصله بسیار زیادی دارد و اگر این مقدمات طی نشود امکان تجدید رابطه در کوتاه مدت وجود ندارد.

فلاحت‌پیشه خاطرنشان کرد: در بحث مهار ایران اختلاف نظر بین دو گروه اصلی در بین زمامداران آمریکا وجود دارد.

وی افزود: گروه محافظه کاران در آمریکا معتقدند که فقط با سیاست‌های خشن که طیفی از تحریم یا تهدید به حمله نظامی را در بر می‌گیرد باید ایران را مهار کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: در مقابل محافظه‌کاران تیم دموکرات‌های حاکم کنونی در آمریکا و دولت اوباما معتقدند مهار ایران را می‌توان با استفاده از سیاست‌های نرم انجام داد و اعتقاد دارند تحریم و تهدید ایران تا زمانی جواب می‌دهد که جمهوری اسلامی را پای میز مذاکره بکشانند.

وی خاطرنشان کرد: بوش پسر به عنوان سردمدار گروه اول (محافظه‌کاران) نتوانست سیاست تنبیه ایران و اعمال سیاست‌های خشن علیه تهران را به سیاست بین‌المللی تبدیل کند. در حالی که اوباما توانست این سیاست را تبدیل به سیاست بین‌المللی کند و بعد از اینکه قطعنامه 2231 در شورای امنیت تصویب شد باید مواضع اوباما را فقط برای توجیه داخل این کشور تلقی کرد.

فلاحت‌پیشه افزود: اوباما بر سر یک دوراهی قرار گرفته که توافق با ایران بزرگترین دستاورد ایران در طول هشت سال زمامداری در ایران به حساب می‌آید، ولی اگر این توافق در کنگره به تصویب برسد دستاوردهای وی تکمیل شده و اگر به تصویب نرسد اوباما و دولتش با دوگانگی جدی مواجه خواهند شد.

وی گفت: در صورت عدم تصویب توافق در کنگره، اوباما و دولتش دچار دوگانگی شده و نمی‌دانند که سیاست جنگ علیه ایران را در پیش بگیرند و یا اینکه به تجدید ساختار تحریم‌های ایران بپردازند و آن را بازگردانند.

*اوباما بر سر دو راهی

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:‌ در چند روز اخیر پالس‌های بسیار جدی از سوی کشورهای اروپایی و حتی انگلیس در قبال برقراری روابط تجاری و سیاسی با ایران ارسال شده که نشان دهنده ترک برداشتن سیاست‌های تحریمی علیه ایران است که با این رفتارها اوباما بر سر دوراهی مانده که نه می‌تواند اقدام نظامی علیه ایران انجام دهد و نه می‌تواند تحریم‌های ایران را احیا کند.

وی گفت: در چنین شرایطی تنها راهی که برای باراک اوباما، جان کری و جو بایدن باقی مانده این است که سعی کنند با ادبیات نومحافظه‌کارانه صحبت کرده تا بتوانند رأی کنگره را کسب کنند و به همین دلیل است که آنها گزینه نظامی علیه ایران و بحث دسترسی به اسناد محرمانه توافق ایران و آژانس را مطرح می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: آمریکایی‌ها  تلاش دارند اطلاعات نظامی از ایران را از خلال توافق هسته‌ای ایران و آژانس کسب کنند و این همان موضوع حساسیت‌برانگیزی است که مخالفان توافق با 1+5 نیز بر آن تأکید دارند، زیرا اخذ این اطلاعات در صورتی که گزینه نظامی روی میز باشد بسیار حیاتی است.

وی اظهار داشت: بخش اعظم مباحثی که جان کری در کنگره اعلام کرد لفاظی‌های دیپلماتیک و بلوف‌های سیاسی برای نشان دادن آمریکا در موضع برتر پس از توافق ایران و 1+5 است.

فلاحت‌پیشه افزود: نومحافظه‌کاران آمریکا معتقدند توافق ایران و 1+5 در حالی صورت گرفته که از جنگ ویتنام تاکنون ایالات متحده تا این حد به هیچ کشوری امتیازی نداده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: پس از اجرای توافق هسته‌ای آمریکایی‌ها نیازمندی‌های شدیدی نسبت به استفاده از عمق استراتژیک جمهوری اسلامی در منطقه دارند و احتمال درخواست‌های تلویحی و مستقیم آنها برای کمک به رفع مسائل منطقه‌ای را شاهد خواهیم بود که در آن صورت دست برتر ایران برای آنان بیشتر روشن خواهد شد.

*باید در برابر بلوف سیاسی آمادگی سیاسی، نظامی و امنیتی داشت

وی با تأکید بر اینکه درخواست کمک آمریکا از ایران هیچگاه از سر دوستی نبوده‌،‌ افزود: آمریکایی‌ها در سال 2001 در افغانستان و 2003 در عراق دست دوستی و همکاری به سمت جمهوری اسلامی ایران دراز کردند ولی پس از آن ایران را محور شرارت خواندند، در حالی که ایران هم‌اکنون تجربه بسیار بیشتری نسبت به گذشته دارد.

فلاحت‌پیشه در پایان تصریح کرد: باید سخنان کری را بلوف سیاسی دانست، ولی باید در قبال این بلوف سیاسی نیز کشورمان آمادگی سیاسی، نظامی و حساسیت‌های امنیتی و اطلاعاتی خود را افزایش دهد.

منبع: فارس

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید