Performancing Metrics

خیز شرکت های ایرانی برای حضور در LME لندن | اتاق خبر
کد خبر: 386445
تاریخ انتشار: 19 دی 1395 - 11:54
رئیس خانه اقتصاد ایران مطرح کرد

سرب و روی ازجمله صنایع فلزی باارزش و پرکاربردی هستند که با ذخیره احتمالی ۵۵میلیارد تن و با تنوع بیش از ۶۴ نوع ماده معدنی جایگاه ویژه‌ای در بین صنایع معدنی به خود اختصاص داده است.

به گفته کارشناسان فعال در این حوزه تولیدکنندگان داخلی به طور معمول بیش از ۹۰درصد از محصولات خود را از تولیدات داخلی تامین می‌کنند. به تازگی مدیر هلدینگ صنعتی و معدنی زرین در جلسه رونمایی طرح فرآوری شمش سرب تصفیه شده از کنسانتره با عیار بالای ۹۹/۹۹درصد، خبر از حضور این صنعت در بورس بین‌المللی فلزات لندن(LME) داده است. این در حالی است که جای خالی این صنعت هنوز در بورس کالای کشور دیده می‌شود، از سوی دیگر به گفته فعالان این حوزه تجهیزات این صنعت قدیمی است و نیازمند بروزرسانی و صرف هزینه‌های هنگفتی است. از این‌رو با طرح پرسشی از فعالان این صنعت خواستیم درباره دلایل حضور نیافتن این صنعت در بورس کالای کشور نظرات خود را بیان کنند.
ورود به بورس کالا نیازمند فرهنگ‌سازی است. به‌طور قطع در آینده نزدیک همکاری خود را با بورس کالا شروع خواهیم کرد. ابراهیم جمیلی در پاسخ به خبرنگار صمت مبنی بر حضور کمرنگ صنعت سرب و روی در بورس کالا گفت: متاسفانه استقبال از این فلزات غیرآهنی در بورس کالا بسیار کم است. اما امیدواریم به زودی این اتفاق رخ دهد تا بتوانیم از طریق بورس کالا محصولات خود را به فروش رسانیم چرا که در بورس کالا معاملات به صورت شفاف‌تری انجام می‌شود. رئیس شورای بازرگانی ایران هند در پاسخ به اینکه آیا این صنعت تا پایان سال ۹۵ وارد بورس کالا خواهد شد، گفت: بستگی به مراحل پذیرش دارد اما به‌طور قطع صنعت سرب و روی، قصد دارد علاوه بر ورود به بورس کالا به دنبال حضور در بورس لندن هم باشد که در این‌باره باید مقدماتش را فراهم کنیم. رئیس خانه اقتصاد ایران ایران با یادآوری این نکته که درحال حاضر بهترین نمونه شمش سرب برابر با استانداردهای جهانی از سوی تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود، گفت: در تلاش هستیم این تولیدات را که از خلوص ۹۹/۹۹درصد برخوردار است در بورس لندن(ال‌ام‌ایی) به فروش برسانیم. ابراهیم جمیلی افزود: درصورتی که بتوانیم مراحل طولانی ریجستری (پذیرش) را تکمیل کنیم، این محصول به‌عنوان نخستین محصول سربی خواهد بود که از ایران در مهم‌ترین بورس فلزات بین‌المللی پذیرفته شده است. وی در توضیح کاربردهای مختلف این فلز در صنایع گفت: این فلز با ارزش به واسطه کاربردهای مختلف در صنایع و به دلیل اینکه هیچ فلزی به‌عنوان جایگزین برایش وجود ندارد جایگاه خود را حفظ کرده است. در تلاش هستیم تا بتوانیم از این وضعیت بیشترین بهره را برده و با افزایش صادرات غیرنفتی، تنوع ارزآوری در کشور را نیز افزایش دهیم. جمیلی تاکید کرد: سیستم‌های سنتی به‌تدریج از بین خواهد رفت و باید به سمت سیستم‌های نوین تجارت بین‌المللی برویم. صنعتی پایدار خواهد بود که بتواند با سیستم‌های جدید بازارهای بین‌المللی آشنایی داشته باشد. به گفته وی در درازمدت رفتن به این سمت ممکن است هزینه‌هایی داشته باشد اما در طولانی‌مدت به نفع این صنعت خواهد بود.

منبع: گسترش صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید