Performancing Metrics

تامین سرمایه و نقدینگی چالش اصلی واحدهای تولیدی است | اتاق خبر
کد خبر: 147185
تاریخ انتشار: 8 مهر 1394 - 12:52
احمد صادقیان به دلیل چند دهه حضور جدی در تولید صنعتی و صادرات و بازرگانی می تواند چشم انداز روشنی را از شرایط کنونی تولید در کشور ارائه کند و راهکارهای مناسبی را پیشن

احمد صادقیان به دلیل چند دهه حضور جدی در تولید صنعتی و صادرات و بازرگانی می تواند چشم انداز روشنی را از شرایط کنونی تولید در کشور ارائه کند و راهکارهای مناسبی را پیشنهاد دهد، با او که عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، مدیرعامل شرکت تک ماکارون و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران است ، درباره چالش های کنونی بخش تولید و دلایل آن گفت و گو کرده ایم:

آمارهای جدید از تعطیلی واحدهای صنعتی در یک ماه گذشته منتشر شده است و از طرفی دولت اعلام کرده که سال سخت اقتصادی در پیش داریم؛ شما فکر می کنید در این شرایط واحدهای تولیدی چه باید بکنند و چه شرایطی را پیش رو دارند؟

شرایط بسیار سختی است و بحث تامین سرمایه و نقدینگی واحدهای صنعتی و تولیدی بحث و چالش بسیار جدی و مشکل اصلی آن هاست و الان بسیاری از واحدها بحران دارند؛ در نظر بگیرید خریدهایی که الان واحدهای صنعتی دارند به صورت پیش خرید است، فروششان زمان بر است، نرخ ارز سه برابر شده و حالا واحدهای تولیدی نیازمند سرمایه در گردش کلانی هستند که در این شرایط بان ها نمی خواهند یا قادر به پرداخت آن نیستند و رکودی هم که در این چند سال اتفاق افتاده باعث شده قدرت خرید مردم 24 درصد کاهش پیدا کند و هه این ها به وضعیت و شرایط کنونی تولید و واحدهای صنعتی دامن زده است و حالا باید اقتصاددان ها و مسئولان فکری اساسی برای عبور و روج از این شرایط بکنند.

در این بین بخشی از کارشناسان اقتصادی اعلام می کنند که با بحران تقاضا رو به رو هستیم برای این به نظر شما باید چه اقداماتی انجام شود؟

باید قدرت خرید مردم احیا شود تا رونق ایجاد کند و اگر این اتفاق نیفتد با چالش های مهمی رو به رو خواهیم شد.

آیا در این شرایط صادرات می تواند راه حلی حداقل در کوتاه مدت باشد تا باتوجه به کاهش تقاضا در داخل تاحدودی مشکل حل شد؟

در بخش صادرات ما شانس چندانی نداریم زیرا قیمت تمام شده محصول تولیدی ما به خاطر تورم، هزینه های بالای نرخ سود بانکی، تحریم ها، بیمه و... بالاست و این ها امکان رقابت را از بین می برد زیرا هزینه تولید باتوجه به نکاتی که گفتم 30 درصد بالا رفته است اما امیدواریم با رفع تحریم ها و از بین رفتن چالش ها امکان رقابت پذیری محصولات تولیدی ما هم برای صادرات افزایش یابد و بتوانیم با قدرت در بازارهای دیگر حضور داشته باشیم و به صورت کلی من خوشبین هستم که با حل مشکلات صادرات کشور روند رو به رشد و رونق را تجربه کند و می توانیم به صورت جهشی حرکت کنیم.

نظر شما درباره نرخ ارز چیست باتوجه به این که بانک مرکزی اعلام کرده در ماه های آینده ارز را تک نرخی خواهد کرد، فکر می کنید عدد مناسب چقدر است؟

برای تولید نرخ ارز هرچقدر پایین تر باشد بهتر است اما برای صادرات و بازرگانی هرچقدر این عدد بالاتر باشد بهتر خواهد بود و در واقع یک چاقوی دو لبه است در این شرایط دولت باید استراتژی های خود را مشخص کند و بعد تصمیم گیری صورت گیرد. آیا ما بر صادرات تاکید داریم و یا تولید؟ البته با همه این ها باید به نظرم یک تصمیم بینابین گرفته شود و نرخ کنونی ارز به نظرم نرخ مناسبی است و اگر بتوانند همین را حفظ کنند و تک نرخی کنند، برای هر دو طرف تولید کننده و صادر کننده خوب خواهد بود.

  منبع: اتاق تهران
کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید