Performancing Metrics

قطع یارانه کم‌درآمدها متوقف شد | اتاق خبر
کد خبر: 305961
تاریخ انتشار: 12 دی 1394 - 16:10
کارگران می‌گویند مذاکره و پیگیری آنها برای توقف قطع یارانه گروه‌های کم درآمد کارگری نتیجه داده و وزارت کار اعلام کرده دیگر یارانه کارگران را قطع نخواهد کرد.

اتاق خبر: موضوع حذف یارانه های نقدی برخی گروه های اجتماعی در یکی دو سال اخیر توسط دولت در دست اجرا قرار دارد و دولت تاکنون یارانه ۳ میلیون نفر را قطع کرده است. این کار با مصوبه مجلس انجام می شود و دولت موظف است این برنامه را تا حذف کامل یارانه گروه های غیرنیازمند دنبال کند.

بنا بر این گزارش به نقل از مهر؛ در این بین دولت به گروه های کم درآمد و اقشار ضعیف اطمینان داده بود که یارانه آنها را قطع نخواهد کرد و برنامه حذف تنها برای گروه های پُردرآمد است، با این وجود طی ماه های اخیر برخی گروه های کارگری و بازنشستگان می گویند یارانه نقدی آنها قطع شده است.

به نظر می رسد دولت هنوز مکانیزم‌های دقیقی برای تشخیص افراد غیرنیازمند از گروه هایی که باید کمک یارانه ای دریافت کنند را در اختیار ندارد و از این رو به شیوه آزمایش و خطایی و با استفاده از برخی ابزارهای غیردقیق نسبت به حذف یارانه غیرنیازمندان اقدام می کند که گاهی نیز یارانه گروه های ضعیف را قطع کرده است.

در ماه های گذشته، کارگران عنوان کرده اند دولت نسبت به حذف یارانه برخی خانوارهای کارگری اقدام کرده و طبق روالی که در این زمینه از سوی وزارت کار دنبال می شود، دیگر امید چندانی به بازگشت یارانه هایشان هم ندارند. اما تاکنون بنا به اظهارات مقامات وزارت کار که از سوی دولت مسئول بررسی و حذف یارانه پُردرآمدها شده است، برگشت داده شد.

یارانه‌ها چگونه قطع می‌شوند

چندی پیش برخی مقامات کارگری به مهر اعلام کردند یارانه برخی کارگران ساختمانی قطع شده و دولت در محاسبه میزان درآمد و دارایی های آنها دچار اشتباه شده است. به عنوان نمونه مطرح شده بود خانواری متشکل از یکی دو فرزند دارای خودرو و پدر و مادر به دلیل پایین بودن درآمد مجبور به زندگی با هم بودند اما وزارت کار به اشتباه فرض بر داشتن دو خودرو توسط سرپرست خانوار گذاشته و یارانه آنها را قطع کرده بود در صورتی که باید گفت این خانوار که در اصل ۳ خانوار ساکن در یک محل بودند تنها به دلیل ناتوانی مالی، امکان زندگی جداگانه را نداشته اند؛ بنابراین انتظار هم نمی رفت یارانه آنها قطع شود.

اینگونه حذف‌ها در بین کارگران باعث نگرانی و نوعی درخواست از نمایندگان کارگران برای مذاکره با دولت شده بود. حالا خبر می رسد نتیجه گفتگوها و پیگیری مسئولان کارگری نتیجه داده و وزارت کار با بررسی دوباره و برگشت یارانه برخی کارگران، اعلام کرده دیگر یارانه گروه های کارگری را قطع نخواهد کرد.

نامه یارانه‌ای کارگران به وزارت کار

غلامرضا عباسی با بیان اینکه درباره قطع یارانه برخی کارگران با معاون وزیر کار نامه نگاری کردیم، گفت: در نامه عنوان شد ممکن است برخی خانوارها به صورت گروهی زندگی کنند و نمی توان یارانه کل خانوار را قطع کرد، بنابراین با پیگیری‌های صورت گرفته، یارانه برخی افراد برگشت داده شد و دوباره پرداخت می‌شود.

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: متاسفانه کارگران زیادی به کانون عالی اعلام کرده اند که یارانه آنها قطع شده و این مسئله در بین جامعه کارگری کشور مطرح شده است. در قالب نامه ای که به معاون رفاه وزارت کار نوشتیم، درخواست کرده بودیم در قطع یارانه افراد دقت بیشتری صورت گیرد.

عباسی خاطرنشان کرد: البته وزارت کار پس از نامه نگاری به ما اعلام کرد قطع یارانه برخی گروه های کارگری اصلاح و برگشته است؛ با این حال ما این مسئله را در دستور پیگیری خود داریم. مسائل و چالش‌های معیشتی فراوانی در خانوارهای کارگری کشور وجود دارد و ما از دولت انتظار داریم نسبت به حل آنها اقدام کند، نه اینکه مواردی را در قالب لایحه برنامه ششم در راستای تضعیف بازار کار کشور مطرح کند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید