Performancing Metrics

ترکیه از مناقشه قره باغ به نفع خود استفاده می کند | اتاق خبر
کد خبر: 329944
تاریخ انتشار: 16 فروردین 1395 - 08:27
مقام پارلمانی روس:
معاون کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) اعلام کرد: ترکیه از تشدید مناقشه در منطقه قره باغ کوهستانی به نفع خود استفاده می کند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، به نقل از رادیو «اخبار روسی»، «ولادیمیر جباراف» روز یکشنبه گفت: تشدید مناقشه قره باغ و زد و خوردهای مسلحانه در این منطقه به نفع ترکیه است و این کشور با استفاده از این مساله قصد دارد توجه روسیه را از سوریه به این منطقه منحرف کند.

مقام پارلمانی روس مدعی شد: ممکن است تشدید مناقشه قره باغ با تحریک ترکیه انجام گرفته باشد. تشدید تنش ها در این منطقه به نفع آنکارا است و مقامهای ترکیه امیدوار هستند که مسکو در این وضعیت توجه خود را به جای سوریه به منطقه قره باغ متمرکز می کند. ترکیه نیاز دارد تا روسیه گرفتار این مناقشه شود.

وی ادامه داد: ترکیه بطور معمول از جمهوری اذربایجان یکی از طرف های مناقشه حمایت می کند. در این شرایط کنونی مقام های انکارا می خواهند که روس ها توجه خود را به این مساله متمرکز کنند تا از سوریه دست بکشد.

معاون کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون در این رابطه به افزایش دیدارهای مقامهای ارشد ترکیه از جمهوری آذربایجان پس از تیرگی روابط روسیه و ترکیه اشاره کرد و افزود: نمی گویم که این تحریک آشکار است اما این احتمال وجود دارد که ترکیه در تشدید مناقشه در قره باغ دخالت داشته باشد.

جباراف گفت: این مناقشه برای هیچ کس منفعتی ندارد. در وهله اول ارمنستان و جمهوری آذربایجان شرکای روسیه هستند.

مقام روس از طرف های مناقشه دعوت به توقف زد و خوردها و حل و فصل مسایل خود از طریق گفت و گو شد.

در درگیری های دو روز اخیر، تاکنون ارمنستان کشته شدن 18 سرباز و جمهوری آذربایجان کشته شدن 12 سرباز خود را تایید کرده است.

مقامهای روس روز شنبه و امروز تلاش کرده اند تا به مناقشه در قره باغ پایان داده و طرفین را به رعایت آتش بس دعوت کرده اند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در این رابطه روز شنبه گفت، رئیس جمهوری روسیه طرف های مناقشه قره باغ را دعوت به برقراری فوری آتش بس و خویشتنداری کرده تا از قربانیان جدید در منطقه جلوگیری شود.

وی افزود: رئیس جمهوری روسیه متاسف است که وضعیت قره باغ دوباره به سوی رویارویی مسلحانه سوق یافته است. به تازگی در چارچوب تلاش های سه جانبه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان و تلاش های بین المللی در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای حل مساله قره باغ اقدامات گسترده ای انجام شده است که می تواند منجر به حل و فصل مناقشه در این منطقه شود.

وزیران خارجه و دفاع روسیه نیز دیروز در گفت و گوهای تلفنی با همتایان ارمنی و آذربایجانی خود خواستار خویشتنداری طرفین درگیری و پایان دادن به زد و خوردهای مسلحانه در قره باغ شده اند.

در همین حال «سرگئی ژلزنیاک» معاون دومای روسیه نیز امروز یکشنبه اعلام کرد که به احتمال زیاد حوادث قره باغ بر اثر اقدام تحریک آمیز به وقوع پیوسته و در پشت این حوادث، نیروی ثالثی قرار دارد که عامل اصلی بروز مناقشه است.

ژلزنیاک که از مقام های ارشد حزب حاکم روسیه واحد است، در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس بوک بدون نام بردن از کشوری افزود: کاملا آشکار است که در تشدید فوری مناقشه قره باغ، نیرویی علاقه مند است که به جنگ افروزی در منطقه خاورمیانه و نیز مناطق قفقاز و آسیای مرکزی می پردازد و موفقیت های تلاش های صلح جویانه و ضدتروریستی روسیه و متحدان ما در سوریه را نقطه ضعف خود می داند.

معاون دومای روسیه خاطرنشان کرد: تشدید مناقشه قره باغ به نفع جمهوری آذربایجان و بویژه ارمنستان نیست. به همین دلیل، به احتمال زیاد نیروی سومی دخالت کرده که اکنون اطلاعات در مورد آن در برخی رسانه ها منتشر شده است.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان سال ها است که بر سر منطقه ارمنی نشین قره باغ که جزیی از جمهوری آذربایجان بوده و اکنون در تصرف ارمنستان قرارداد، با یکدیگر مناقشه دارند.

در سال 1988 نیروهای ارمنستان جنگ خود را برای تصرف منطقه قره باغ در قلمرو جمهوری آذربایجان آغاز کردند و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این جنگ تشدید شد. در سال 1994 و پس از آن که ارتش ارمنستان این منطقه را به همراه بخشی از اراضی جمهوری آذربایجان تصرف کرد، آتش بس اعلام شد.

منطقه قره باغ 11 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد.

انتهای پیام/
کد: 94108
نظرات
ADS
ADS
پربازدید