Performancing Metrics

شورای همكاری خلیج فارس برای جبران كسری بودجه وام می گیرد | اتاق خبر
کد خبر: 332115
تاریخ انتشار: 23 فروردین 1395 - 01:18
خبرگزاری فرانسه:
مركز مالی كویت روز یكشنبه در گزارشی اعلام كرد كه كشورهای نفت خیز عضو شورای همكاری خلیج فارس قصد دارند برای جبران كسری بودجه در نتیجه كاهش بهای نفت، وام بگیرند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، اعضای این شورا در نظر دارند تا سال 2020، مبالغی بین 285 میلیارد دلار تا 390 میلیارد دلار وام بگیرند.

در گزارش این مركز آمده است كه 6 كشور عضو شورای همكاری خلیج فارس متشكل از بحرین، كویت، عمان، قطر، عربستان و امارات متحده عربی كه به شدت به درآمدهای نفتی متكی هستند، قرار است گزارشی از كسری بودجه خود به ارزش 318 میلیارد دلار در سال های 2015 و 2016 را منتشر كنند.

سرمایه های عمومی این كشورها به دلیل كاهش بهای نفت متحمل زیان شده است. نفت از اواسط سال 2014 بیش از دو سوم ارزش خود را از دست داده است.

در همین حال، درآمدهای نفتی تا قبل از كاهش بها، بیش از 80 درصد از درآمدهای عمومی در كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس را تشكیل می داد.

مركز مالی كویت در گزارش خود خبر داد كه شورای همكاری خلیج فارس كسری بودجه خود را تا حدی از محل وام گیری و مابقی را به واسطه بهره برداری از ذخایر عظیم مالی اش تامین می كند.

در این گزارش آمده است: عربستان سال گذشته 26 میلیارد دلار از بانك های محلی وام گرفت و بیش از 100 میلیارد دلار از ذخایرش را كه تا پایان سال 2014 به میزان 732 میلیارد دلار ارزیابی شد، مصرف كرد.

كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس به جز عمان و بحرین، از ذخایر مالی عظیمی برخوردارند و بدهی های پایین دولتی به این كشورها امكان می دهد حجم بالای بدهی های داخلی و بین المللی را افزایش دهند.

مركز مالی كویت سال گذشته با انتشار گزارشی پیش بینی كرد كه بدهی دولتی شورای همكاری خلیج فارس ظرف 5 سال به 59 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد. این رقم در پایان سال گذشته میلادی، 30 درصد بود.

انتهای پیام/
کد: 94108
نظرات
ADS
ADS
پربازدید