Performancing Metrics

زنبور گزيدگي را جدي بگيريم | اتاق خبر
کد خبر: 340468
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1395 - 03:04
فوق تخصص آسم و آلرژي:
پزشك فوق تخصص آسم و آلرژي مركز آموزشي درماني حضرت علي اصغر(ع) شيراز گفت: با توجه به گرم شدن هوا و شيوع زنبورگزيدگي، شهروندان در صورت گزش با زنبور اين موضوع را جدي بگيرند و بي درنگ به مراكز درماني مراجعه و از هر گونه سهل انگاري در اين مورد پرهيز كنند.

اتاق خبر - از روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي شيراز، مژگان مقتدري، با اشاره به در دسترس بودن واكسن زنبورگزيدگي براي افراد داراي سابقه حساسيت به زنبورگزيدگي، افزود: سم نيش زنبور برخي از افراد را دچار شوك آنافيلاكسي كرده و تا مرحله كما و مرگ پيش مي برد.
آنافيلاكسي، واكنش آلرژيك جدي است كه به طور ناگهاني آغاز مي‌شود و مي‌تواند منجر به مرگ شود، آنافيلاكسي به طور معمول با علايمي همچون ضايعات جلدي، خارش، تورم گلو و افت فشار خون همراه است، دلايل معمول آنافيلاكسي ناشي از نيش حشرات، مصرف برخي از مواد غذايي و داروهاست.
وي بيان داشت: با تزريق واكسن زنبورگزيدگي در افراد داراي سابقه گزش با اين نوع حشره، پادتن مربوطه به تدريج ترشح مي شود و بدن با ساخت آنتي بادي مي تواند مقاومت لازم را در مقابل اين سم به دست آورد.
اين فوق تخصص ايمنيولوژيست افزود: كلينيك آسم و آلرژي مركز آموزشي درماني حضرت علي اصغر(ع) شيراز، از معدود مراكز دولتي در استان فارس است كه خدمات ايمنيوتراپي و آزمايش هاي تشخيصي حساسيت را با تعرفه دولتي زير نظر دو پزشك فوق تخصص انجام مي دهد.
واكنش هاي حساسيتي از جمله پيامدهاي زنبورگزيدگي است، اين حالت در بيشتر موارد موجب مرگ و مشكلات وخيم در زنبور گزيدگي مي شود و در افرادي رخ مي دهد كه سيستم ايمني آنها به زهر زنبور حساس است و پس از گزش زنبور، بدن آنها واكنش شديدي از خود نشان مي دهد.
واكنش هاي مرگبار حساسيتي اغلب در افرادي رخ مي دهد كه سابقه قبلي حساسيت به نيش حشره اي خاص را داشته اند.
اگر چه گزش هاي چندگانه، خطر بيشتري براي واكنش هاي آلرژيك تهديدكننده حيات دارند ولي واكنش مرگبار آلرژيك و مرگ حتي با يك گزش زنبور در شخصي كه هيچ سابقه قبلي واكنش حساسيتي ندارد، نيز مي تواند رخ دهد.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید