Performancing Metrics

داعش و منطق کنترل رسانه ای | اتاق خبر
کد خبر: 344465
تاریخ انتشار: 1 خرداد 1395 - 11:51
روزنامه خراسان در یادداشتی به قلم غلامرضا کحلکی می نویسد: در حادثه سقوط هواپیمای مصری که از پاریس، به سمت قاهره درحرکت بود، برخلاف سقوط هواپیمای روسی، آن گونه که اسپوتنیک گزارش کرد، فرضیه تروریستی بودن آن بیش از نقص فنی هواپیما پررنگ است.

اتاق خبر - در ادامه این یادداشت که در شماره شنبه یکم خرداد منتشر شده است، می خوانیم: اما چرا داعش می کوشد تا در هر حادثه ای حضور خود را پررنگ جلوه دهد؟ پاسخ، منطق هویتی است که داعش بر اساس آن شکل گرفته است. داعش، محصول بحران معنا در جهان غرب و شکاف در جهان اسلام است. بگذارید با یک سوال شروع کنیم؛ چرا یک زن یا مرد از دنیای غرب با تمام زرق وبرق های خود به داعش می پیوندد؟ آیا پیوستن یک انسان و وارد شدن به جنگی که ممکن است برای او مرگ را به دنبال داشته باشد، فقط به پول مربوط است؟ پاسخ خیر است.
بحران معنا در جهان غرب و نیز شکاف ایجادشده در میان برخی از کشور های اسلامی، گروهی را از دل القاعده بیرون می آورد که ازنظر هویتی به دنبال ارضاء آن چیزی است که طرفدارانش نیاز دارند؛ یعنی، پر کردن خلاء معنایی در جهان غرب و شکاف های جهان اسلام. ازنظر هویتی، داعش می کوشد تا با منطق «کنترل»، بر رسانه ها تأثیر داشته باشد و به واسطه ایجاد «رعب ووحشت»، همواره خود را در صدر نشان دهد. برای داعش، نظامی و غیرنظامی فرق نمی کند؛ این گروه در هر حادثه ای خود را مسئول نشان می دهد تا از رسانه ها این پیام را مخابره کند که با وجود شکست های مکرر، این گروه«زنده است و در برابر آنچه آن راغیر اسلامی می خواند، مرگ آفرین است».
*منبع: روزنامه خراسان، یکم خرداد 1395

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید