Performancing Metrics

مونته نگرو در دهمین سالگرد استقلال با تنش های سیاسی | اتاق خبر
کد خبر: 344658
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1395 - 09:01
مونته نگرو که دهمین سالگرد استقلال خود را جشن می گیرد و اخیرا با امضای پروتکل توسط 28 عضو کنونی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) عملا آمادگی برای پذیرفتن آن در این نهاد نظامی تایید شده است با تنش های سیاسی داخلی مواجه است.

اتاق خبر - جشن دهمین سالگرد استقلال مونته نگرو درحالی در مرکز شهر پودگوریتسا و دیگر شهرهای این کشور برگزار می شود که از یک طرف «میلو جوکانوویچ» نخست ویر و رهبر حزب حاکم دموکراتیک سوسیالیست به اقدام های انجام شده برای پیشرفت این کشور و به عضویت در آوردن در ناتو و تلاش برای عضویت در اتحادیه اروپا اشاره دارد و از طرف دیگر «رانکو کریووکاپیچ» رهبر حزب سوسیالیست مونته نگرو هدایت کشور توسط یک حزب تقریبا در سه دهه گذشته را خطری برای کشور می داند.
وی همچنین به راه دمکراتیک تنها مسیر مونته نگرو برای پیشبرد کشور اشاره کرد و مونته نگروی کنونی را ضعیف تر از سال 2006 خواند که در آن زمان به استقلال دست یافت .
مونته نگرو که از زمان استقلال تا کنون با فراز و نشیب های بزرگی به لحاظ های سیاسی و اقتصادی مواجه بوده و اکنون که در آستانه ورود به ناتو قرار دارد بسیاری از مردم و احزاب اپوزیسیون به دلیل بمباران این کشور توسط هواپیماهای ناتو در سال 1999 میلادی به ورود کشورشان به این سازمان نظامی مخالف هستند.
احزاب اپوزیسیون مونته نگرو دولت کنونی این کشور را که در صدر آن میلو جوکانوویچ قرار دارد برای رفع مشکلات و معضلات سیاسی، اقتصادی، رفاهی، اجتماعی و درصد بالای بیکاری ناتوان می دانند و خواهان برگزاری انتخابات پارلمانی هستند.
میلو جوکانوویچ نخست وزیر کنونی مونته نگرو که از بزرگترین شخصیت سیاسی در این کشور به شمار می رود پیشتر با تاکید بر اهمیت ثبات سیاسی و اقتصادی منطقه برای مونته نگرو تاکید کرده بود که برای ثبات منطقه بالکان غربی با توجه به چالش های به ارث رسیده از زمان فروپاشی یوگسلاوی سابق بایستی به طور مستمر محتاطانه عمل کرد.
وی همچنین بر این امر تاکید دارد که این منطقه باید همواره تحت نظارت اتحادیه اروپا و دیگر نهادهای بین المللی باشد.
جوکانوویچ همچنین در اظهارات خود مشکلات اصلی اقتصادی مونته نگرو را اشتغال به کار ناکافی، کاهش تولیدات صنعتی و کاهش سرمایه گذاری خارجی بر شمرده بود و اشاره کرده بود که فعالیت بهتر برای جذب سرمایه گذاری خارجی از جمله موضوعات بسیار مهم در مقابله با بحران اقتصادی هستند.
مونته نگرو در نوامبر سال 2010 برای پیوستن به اتحادیه اروپا نامزد و در ماه ژوئن امسال (2012) مذاکرات این کشور در مراحل پیوستن به اتحادیه اروپا آغاز شد.
جوکانوویچ با پیوستن مونته نگرو به ناتو دو هدف را دنبال می کند اول بالا بردن ضریب امنیتی کشور و دوم سرعت بخشیدن به مراحل عضویت این کشور کوچک در منطقه بالکان غربی در اتحادیه اروپا.
مونته نگرو که با حدود 600 هزار نفر جمعیت کوچکترین کشور در بالکان غربی به شمار می رود، به لحاظ بالا بردن ضریب امنیتی و همچنین به خاطر سرعت بخشیدن به عضویت در اتحادیه اروپا عضویت در ناتو را در اولویت برنامه های خود گذاشته است.
کشورهای حوزه بالکان از جمله رومانی، بلغارستان، آلبانی، اسلوونی و کرواسی از اعضای ناتو هستند.
مونته نگرو و مقدونیه در این منطقه از اروپا تلاش دارند که با انجام اصلاحات نهادهای خود با استانداردهای اتحادیه اروپا و ناتو به این سازمان نظامی بپیوندند.
صربستان دیگر کشوری واقع در بالکان غربی با داشتن سیاست بی طرفانه نظامی انگیزه ای برای عضویت در ناتو ندارد ولی در چارچوب طرح پیمان صلح با این سازمان نظامی همکاری دفاعی دارد.
مونته نگرو، آخرین جمهوری از یوگسلاوی سابق است که 21 ماه می 2006 (31 اردیبهشت 1385) با برگزاری همه پرسی از صربستان جدا شد و به این ترتیب مراحل فروپاشی یوگسلاوی پس از گذشت 15 سال پایان یافت.
مونته نگرو به لحاظ وسعت و جمعیت، کوچکترین جمهوری از یوگسلاوی سابق به شمار می رفت که از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی اروپا واقع شده و مساحت آن 13.812 کیلومتر مربع است و جمعیت آن 678 هزار و 177 نفر و پایتخت آن پودگوریستا است.
این کشور کوچک که در مجاورت با دریای آدریاتیک قرار دارد، دارای سواحل متعددی است که می تواند سالانه بیش از نیم میلیون نفر گردشگر را به خود جذب کند.
جمهوری مونته نگرو با داشتن 199 کیلومتر سواحل با دریای آدریاتیک و چند بندر مهم از جمله بند بار از اهمیت راهبردی در منطقه بالکان برخوردار است.
همسایگان مونته نگرو را در جنوب شرقی، آلبانی، در جنوب غربی، دریای آدریاتیک، از غرب با کرواسی، از شمال غربی با بوسنی و هرزگوین و از شمال شرقی با صربستان تشکیل می دهند. مونته نگرو پنجاه و ششمین عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا و صد و نود و دومین کشور عضو سازمان ملل است.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید