Performancing Metrics

از جناح بازی در دانشگاه ها جلوگیری شود | اتاق خبر
کد خبر: 345417
تاریخ انتشار: 5 خرداد 1395 - 00:20
آیت الله مکارم شیرازی:
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با تاکید بر این که دانشگاه نباید جناحی باشد، گفت: دانشجویان در مباحث سیاسی صاحب نظر باشند اما از جناح بازی در دانشگاه ها جلوگیری شود.

اتاق خبر - این مرجع تقلید روز سه شنبه در دیدار محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: وزارت علوم از مهمترین وزارتخانه ها و خمیرمایه باقی وزارتخانه هاست و محصول وزارت علوم در همه وزارتخانه ها و سطح جامعه گسترده می شود.

وی افزود: سرمایه عظیمی دست وزارت علوم داده شده است و باید از این سرمایه به خوبی نگهداری شود تا به ثمرهای بیشتر برسد و اگر استفاده مناسبی از این ظرفیت شود، جامعه از جهت های زیادی بی نیاز می شود.
وی گفت: دانشگاه به صورت فعلی از غرب به کشور ما آمده است در حالی که پیش از این، دانشگاه های اسلامی زیاد بود و دانش از شرق به غرب می رفت و کتاب های بزرگانی مانند بوعلی سینا نیز به غرب راه یافت.
آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: باید نهضت علمی اسلامی قرون گذشته مدون و در دانشگاهها تدریس شود تا به خودباوری و اعتماد به نفس دست پیدا کنیم و به نقش تولید کنندگی خود بازگردیم و مصرف کننده نمانیم.
وی افزود: اگر فرهنگ مخلوط شده از غرب را می گیریم باید از طرف دیگر فرهنگ اسلامی بدهیم تا دانشگاه هایی ایجاد شود که جنبه اسلامی دارد وگرنه غربی ها فرهنگ مادی خود را در جایگاه های مختلف جانمایی می کنند.
وی گفت: مسائل علوم اسلامی باید در جایگزینی فرهنگ مورد توجه قرار گیرد و در علوم انسانی این کار می تواند به آسانی صورت گیرد و کتاب هایی که از غرب ترجمه می شود باید بررسی شود.
این مرجع تقلید وحدت حوزه و دانشگاه را مساله ای بسیار مهم ذکر کرد و افزود: در زمان رژیم پهلوی، حوزه و دانشگاه را مقابل هم قرار دادند اما به شکرخدا در انقلاب اسلامی، حوزه و دانشگاه دست به دست هم دادند تا انقلاب به ثمر رسید.
وی افزود: باید به نزدیکی حوزه و دانشگاه اهمیت داد چرا که اگر این دو از همدیگر دور باشند، سوء ظن ایجاد می شود و وزارت علوم باید برای وحدت حوزه و دانشگاه برنامه ریزی داشته باشد.
آیت الله مکارم شیرازی افزود: دانشگاه دانشجو را پرورش می دهد و باید همکاری خوبی با وزارتخانه های دیگر شود تا به موازات فارغ التحصیلی، اشتغال آنها نیز با برنامه خوبی پیگیری شود.
وی مساله تفکیک جنسیتی در دانشگاهها را متذکر شد و گفت: نمی گوییم همه دانشگاهها تفکیک شوند و این کار عملی نیست ولی باید از دانشگاههایی که تفکیک می شوند، حمایت شود.
این مرجع تقلید یادآور شد: در همین قم دانشگاه حضرت معصومه (س) را داریم که ویژه دختران است و در هشت سال گذشته یک مساله غیراخلاقی در آن گزارش نشده و پیشرفت درسی دانشجویان نیز بیشتر بوده است.
وی ابراز داشت: لازم نیست در همه مسائل دنباله رو غربی ها باشیم چرا که استقلال فکری داریم و اگر مصلحت بر تفکیک جنسیتی است، از دانشگاه هایی که دانشجویان را تفکیک کرده اند حمایت شود و در این صورت نتیجه های خوبی به بار خواهد آمد و یک نقطه قوت برای وزارت علوم خواهد بود.
این مرجع تقلید ابراز داشت: باید جلوی فرار مغزها گرفته شود؛ مغزها مهمترین سرمایه جامعه هستند، ژاپن و آلمان در جنگ جهانی نابود شدند ولی مغزهای آنها به کار افتاد و اکنون حرف های اول را در جهان می زنند.
آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: آزادی اندیشه یکی از مساله های اصلی ما در اسلام به شمار می رود ولی خط قرمزهایی نیز داریم و ممکن است غربی ها خط قرمز نداشته باشند ولی ما می گوییم بشر، آزادی در چارچوب سعادت و ترقی دارد و باید قیدها و حدود را بپذیریم.
وی ادامه داد: باید توجه به این داشت که کرسی های آزاداندیشی که در دانشگاهها تشکیل می شود، خطوط قرمز را رعایت کنند و مبادا آزادی اندیشه تبدیل به طغیان اندیشه شود.
وی ابراز داشت: یکی از مسائلی که دشمن برنامه های وزارت علوم می باشد فضاهای مجازی ناسالم است و این فضاها می خواهند دنیا را تبدیل به یک لجن زار کنند و باید فکری برای این مساله کرد و در گفت و گو با رئیس جمهوری نیز اسنادی به وی در زمینه فضاهای مجازی تحویل دادم و باید برای اصلاح فضاهای مجازی برنامه ریزی کرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر یک روزه به قم با جمعی از علما و مراجع تقلید دیدار و گفت و گو می کند.

ایرنا

94110

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید