Performancing Metrics

مانیل نوکر هیچ قدرتی نمی شود | اتاق خبر
کد خبر: 348112
تاریخ انتشار: 13 خرداد 1395 - 17:01
وزیر خارجه دولت منتخب فیلیپین:
وزیر امور خارجه کابینه رئیس جمهور منتخب فیلیپین گفت که مانیل از متحدان امنیتی طولانی مدت خود فاصله نمی گیرد، اما نوکر آن ها و هیچ قدرتی نخواهد شد.

اتاق خبر - 'پرفکتو یاسای' که رئیس جمهور منتخب فیلیپین وی را برای مدیریت سیاست خارجی اش در نظر گرفته است در مصاحبه ای گفت: ما نباید نوکر هیچ کشوری باشیم.

'رودیریگو دوترته' رئیس جمهور منتخب فیلیپین که تا چهار هفته دیگر قدرت را در دست می گیرد روز سه شنبه عنوان کرد این کشور برای امنیت طولانی مدت روی آمریکا حساب نمی کند.
فیلیپین در دوره 6 ساله ریاست جمهوری 'بنیگنو آکینو' به واشنگتن نزدیک تر شد و فشار بر پکن را بر سر اختلافش در مورد مالکیت بخشی از دریای جنوبی چین افزایش داد و قرارداد بلندمدت امنیتی – نظامی با کاخ سفید امضا کرد.
وزیر امور خارجه احتمالی دولت جدید فیلیپین همچنین گفت که مانیل روابط با چین را باید بهبود بخشد.
رئیس جمهور منتخب فیلیپین نیز هفته جاری از رئیس جمهور چین به عنوان 'رئیس جمهور بزرگ' یاد کرد و خواستار حل اختلافات از راه مذاکره شد.
'پرفکتو یاسای' به رویترز گفت: تا زمانی که چین به حاکمیت قانون پایبند است، و به تمامیت ارضی و حاکمیت فیلیپین احترام می گذارد ... دوستی و روابط ما قوی تر خواهد شد.
وی گفت: با توجه به قانون اساسی، ما قرار است سیاست خارجی مستقل داشته باشیم.
وزیر خارجه دولت منتخب فیلیپین، گفت که رئیس جمهور منتخب معاهدات موجود با آمریکا از جمله موافقتنامه ارتقای همکاری دفاعی را که اجازه می دهد نیروهای آمریکایی افزایش دسترسی به پایگاه های محلی داشته باشند، ارزشمند می داند.
'پرفکتو یاسای' همچنین گفت که فیلیپین حاضر به مذاکرات دوجانبه با چین برای حل و فصل اختلاف در مورد 'اسکاربورو شوال' است، اما در خصوص جزایر 'اسپارتلی' گفت وگوهای چند جانبه لازم است، زیرا دیگر کشورهای مدعی نیز وجود دارند.
منطقه دریایی شوال در 196 کیلومتری استان 'پالاوان' در جنوب غرب فیلیپین و در نزدیکی صخره مرجانی 'میسچیف' و مورد ادعای فیلیپین واقع است که از سال 1995 تحت کنترل چین اداره می شود و فیلیپین مدعی فعالیت های عمرانی چین در این صخره های مرجانی و گسترش آن است.
فیلیپین از سال 2013 موضوع اختلاف با چین در خصوص مالکیت بخش هایی از دریای جنوبی را در دادگاه بین المللی لاهه مطرح کرده و با این حال، مقامات چینی بارها اعلام کرده اند برای حل و فصل مسائل مرتبط با حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین، بیگانگان و داوری های خارجی، صلاحیت ندارند و باید اختلافات از راه مذاکره حل و فصل شود.
چین و فیلیپین در خصوص حداقل 11 جزیره و صخره در داخل این منطقه اختلاف دارند. تنش میان چین وفیلیپین از سال 2012 و زمانی که پکن کنترل منطقه موسوم به 'اسکاربورو شول' در این منطقه را در اختیار گرفت، تشدید شد.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید