Performancing Metrics

ورود هواپیماهای جدید آمریکا به فیلیپین در بحبوحه تنش ها در دریای جنوبی چین | اتاق خبر
کد خبر: 352264
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1395 - 13:25
همزمان با افزایش تنش ها بر سر مالکیت ارضی در دریای جنوبی چین نیروی دریایی آمریکا چهار فروند هواپیمای بوئینگ 'ئی-ای 18 جی گرولر' را به همراه 120 نظامی با ادعای کمک به فیلیپین برای نظارت بر مرزهای آبی وارد پایگاه 'کلارک' این کشور جنوب شرق آسیا کرد.

اتاق خبر - براساس بیانیه روز شنبه ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا، این واحد نظامی چهارشنبه گذشته به منظور آموزش خلبان های فیلیپینی و پشتیبانی از عملیات معمول به منظور تضمین دسترسی به حوزه های هوایی و دریایی براساس قوانین بین المللی به فیلیپین اعزام شده اند.
به نوشته روز شنبه تارنمای 'فیل استار'، 'فرماندهی اقیانوس آرام آمریکا از زمان تایید برنامه هوایی مشروط از ماه آوریل گذشته دستکم دو گروه موقت از نظامیان آمریکایی را با ادعای کمک به فیلیپین به این کشور اعزام کرده است.
از زمان آغاز همکاری های مجدد نظامی آمریکا و فیلیپین و توافقنامه سال 2014 دو کشور مردم و گروه های دانشجویی زیادی در اعتراض به حضور مجدد نظامیان آمریکایی مقابل سفارت این کشور در مانیل تجمع اعتراض آمیز برگزار کرده اند که آخرین آن روز یکشنبه گذشته برگزار شد.
ورود هواپیماها و نیروهای جدید آمریکا به فیلیپین در روز چهارشنبه گذشته در بحبوحه تنش در دریای جنوبی چین و ساخت جزایر مصنوعی توسط پکن در تپه دریایی 'اسکاربورو شوال' واقع در دریای جنوبی چین و در 140 مایلی غرب جزیره اصلی 'لوزان' فیلیپین انجام می شود.
فیلیپین و چین ادعای مالکیت بر این تپه های دریایی کم ارتفاع را دارند.
'جان ریچاردسون' رئیس عملیات نیروی دریایی آمریکا پیش از این گفته بود: من فکر می کنم ما شاهد فعالیت کشتی هایی هستیم که در حال نقشه برداری هستند، این موجب نگرانی است، ممکن است منطقه بعدی برای ساخت جزایر مصنوعی اینجا باشد.
براساس گزارش های وزارت دفاع آمریکا، پکن تاکنون سه هزار تن خاک بر روی صخره هایی در دریای جنوبی چین به منظور ساخت مراکز رادار، باند فرودگاه نظامی و تاسیسات دیگر ریخته است.
مقامات چینی همچنین منطقه دفاع هوایی در برخی مناطق دریای جنوبی چین ایجاد کرده اند، حرکتی که با مخالفت آمریکا و چند کشور دیگر منطقه مواجه شده است.
دادگاه عالی فیلیپین ژانویه گذشته توافقنامه همکاری دفاعی پیشرفته را امضا کرد که به آمریکا اجازه ارسال نیروی بیشتر به پایگاه های نظامی فیلیپین را می دهد.
این توافقنامه برخلاف چیزی است که تا اوایل دهه 90 در پایگاه های 'کلارک ' و خلیج 'سابیک' مرسوم بود و این توافقنامه به آمریکا اجازه کنترل پایگاه های نظامی اش در خاک فیلیپین را نمی دهد.
براساس اعلام مانیل، نیروهای آمریکایی سال جاری به 5 مرکز تاسیساتی از جمله یک پایگاه هوایی نزدیک به دریای جنوبی چین دسترسی خواهند داشت.
توافق نظامی آمریکا و فیلیپین برای دسترسی به این پایگاه ها سال 2014 میلادی و یک روز پیش از حضور 'باراک اوباما' رئیس جمهوری آمریکا در مانیل امضاء شد.
مردم فیلیپین مخالف حضور نظامی آمریکا در این کشور هستند، چون حضور این نیروها و پیامدهای آن را تا پیش از دهه 1990 تجربه کرده اند.
پایگاه های نظامی آمریکا در فیلیپین سال 1991 پس از رای مجلس سنا تعطیل شد، اما نیروهای آمریکایی از سال 1999 به بهانه تشدید تنش های مانیل و پکن بر سر یک صخره در دریای جنوبی چین بار دیگر همکاری با فیلیپین را آغاز کردند و تلاش دارند حضور نظامی خود را در این کشور جنوب شرق آسیا پررنگ تر کنند.
'رودیریگو دوترته' رئیس جمهور منتخب فیلیپین که تا 12 روز دیگر سکان هدایت این کشور را در دست می گیرد، عنوان کرده است این کشور برای امنیت طولانی مدت روی آمریکا حساب نمی کند.
'پرفکتو یاسای' وزیر امور خارجه رئیس جمهور منتخب فیلیپین نیز گفته است مانیل از متحدان امنیتی طولانی مدت خود فاصله نمی گیرد، اما نوکر آن ها و هیچ قدرتی نخواهد شد.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید