Performancing Metrics

تورم تک رقمی نتیجه کمبود نقدینگی | اتاق خبر
کد خبر: 353749
تاریخ انتشار: 2 تیر 1395 - 15:07
یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با اتاق خبر اعلام کرد
یکی از مهم ترین عواملی که سبب کاهش نرخ تورم می باشد کمبود میزان نقدینگی در کشور است و می تواند مسائل مهم اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد.

اتاق خبر-گروه اقتصادی: هنگامی که دولت یازدهم از برنامه های اقتصادی خود پس از عملی کردن برجام  از تک رقمی کردن نرخ تورم یاد کرد بسیاری از اقتصاددانان نیل به این هدف را امری غیر ممکن می دانستند. با این حال در سومین سال از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید نرخ تورم به 9.5درصد کاهش یافته است. این مسئله بر اقتصاد کشور تاثیر زیادی خواهد گذاشت که اتاق خبر برای بررسی این موضوع گفتگویی را با سعیده امیر احمدی کارشناس مسائل اقتصادی و عضو خانه اقتصاد ایران داشته است که مشروح آن را می خوانید.

به نظر شما آمارهایی که از کاهش نرخ تورم عنوان می شود، چقدر واقعی می باشد؟

نرخ اعلام شده تورم بر مبنای محاسبات نقطه به نقطه تعیین شده است. به این ترتیب که تورم در مراحل ماهانه و سالانه محاسبه می شود و به همین دلیل این که گفته می شود تورم تک رقمی شده است مقایسه نرخ آن با زمان مشابه سال گذشته است. ولی اینکه نرخ نهایی تورم سال 95تک رقمی شده باشد اهمیت بیشتری دارد که این نرخ تا پایان سال جاری اعلام می شود.

به نظر شما نرخ تورم تا پایان سال تک رقمی خواهد ماند؟

پیش بینی می شود که اگر دولت تا پایان سال همین سیاست ها را پیش بگیرد نرخ تورم تک رقمی باقی بماند. اتفاقی که افتاده این است که در شرایط فعلی اقتصاد ما در رکود شدید قرار گرفته و این کاهش تورم خیلی به نفع اقتصاد کشور ما نمی باشد چراکه این مسئله باعث می شود رکودی که در اقتصاد شکل گرفته تعمیق شود و به مرور افزایش پیدا کند. این در حالی است که وجود تورم برای رونق اقتصادی امری ضروری می باشد و اگر نرخ تورم بیش از این کاهش پیدا کند باعث می شود رکود در اقتصاد ما بیشتر شود. در حال حاضر تا حدی این اتفاق افتاده است که معامله ای صورت نمی گیرد و پول ها بلوکه می شود و همه اینها از علائم وضعیت رکود است.

تک رقمی شدن نرخ تورم چه تاثیری بر اقتصاد کشور خواهد داشت؟

به نظر می رسد که این کاهش تورم نتیجه ای جز رکود برای کشور ما نخواهد داشت. در اقتصاد ایران اتفاقی در طی چند سال گذشته رخ داده این است که همواره دولت تلاش کرده است شاخص های اقتصادی را مدیریت کنند و این مسئله باعث شده در ایران رکود اقتصادی وجود داشته باشد. این رکود باعث می شود که حرکت بازار سرمایه و بازار های مسکن متوقف و نرخ دلار ثابت بماند.این ثبات در اقتصاد رونق و بازدهی بازار را کاهش می دهد به غیر از سودهای بانکی که تضمین شده است سایر بازارهای اقتصاد منفعل مانده اند.

به نظر من راهکار هایی که دولت برای حرکت اقتصاد در نظر می گیرد مانند افزایش وام مسکن ، اعطای وام به خانوارها برای خرید کالاهای ضروری مسکِن های موقت می باشد که اقتصاد ایران را پویا نمی کند. مسئله ای که همواره وجود دارد و ما نباید فراموش کنیم بدهی دولت به پیمانکار ها و بانک ها است و تا زمانی که این بدهی پرداخت نشود چرخ اقتصاد به حرکت در نمی آید زیرا این مبلغ بدهی به بانک ها، قدرت تسهیل دهی را از بانک ها را می گیرد و همچنین وقتی به پیمانکاران پرداخت شود آنها می توانند بدهی خود را به بانک ها پرداخت کند.  در حال حاضر کمبود منابع مالی داخلی این اجازه را به دولت نمی دهد که بدهی را پرداخت کند بنابراین بهترین راه برای مقابله با این مسئله این است که دولت به استقراض خارجی روی بیاورد.

آیا نرخ اعلام شده احتمال کاهش بیشتری را دارد؟

امکان اینکه نرخ تورم تا پایان سال 95 کمتر از 9درصد شود وجود ندارد زیرا وقتی نرخ تورم تک رقمی می شود دیگر با شیب تند حرکت نخواهد داشت.

برای حفظ نرخ تک رقمی چه راهکار هایی را پیشنهاد می کنید؟

در شرایط فعلی لازم نیست برنامه ای برای نگه داشتن نرخ تورم انجام شود بلکه در شرایطی که میزان نقدیگی در کشور کم است نیازی به کنترل قیمت ها نمی باشد زیرا قحطی نقدینگی باعث می شود که افراد به دلیل نگرانی از وضعیت آینده بیشتر مایل اند سرمایه خود را بی مصرف نگه دارند تا در آینده نبود نقدینگی را تجربه نکنند. بنابراین کنترل شاخص های تورم کمکی به رونق نمی کند و باعث می شود پول در دست افراد باقی می ماند .

نظرات
ADS
ADS
پربازدید