Performancing Metrics

افزایش سرمایه بانک‌ها با انتشار اوراق رهن ثانویه | اتاق خبر
کد خبر: 356816
تاریخ انتشار: 14 تیر 1395 - 21:32
دبیر شورای فقهی سازمان بورس با اشاره به اینکه اوراق رهن ثانویه سرمایه بانک‌ها را افزایش می‌دهد، گفت: دارایی‌های بی‌تحرک بانک‌ها با تبدیل به این اوراق موجب افزایش سرمایه‌های بانک می‌شود.

اتاق خبر: غلامرضا مصباحی مقدم در مراسم راه اندازی اوراق رهن ثانویه و رونمایی از اوراق رهنی مسکن با اشاره به اینکه بانک ها مطالباتی از مشتریان دارند، گفت: این مطالبات اگر از راه عقود مبادله ای مانند فروش اقساطی، اجاره شرط تملیک، جعاله و استثناء انجام گرفته باشد، می‌تواند این مطالبات تبدیل به اوراق شود.

وی با بیان اینکه بانک‌ها دارای مطالباتی هستند و می توانند آن را تبدیل به اوراق کنند، افزود: هرچه مطالبات مدت طولانی تری داشته باشد، تبدیل آن به اوراق باصرفه تر است.

دبیر شورای فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه منابع بانک‌ها با ارائه تسهیلات به مشتریان از چرخه رفت و برگشت به بانک خارج شده است، ادامه داد: تبدیل به اوراق باعث می شود بانک دوباره از این منابع استفاده کند و نقدینگی با تبدیل اوراق مطالبات دوباره به دست بانک بیاید.

مصباحی مقدم، یکی از شاخص‌های کارآمدی بانک‌ها را کفایت سرمایه دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه سرمایه بانک‌ها موجب تسهیلات دهی می‌شود، با تبدیل مطالبات بانکی به اوراق وجوه به بانک بازگشته و کفایت سرمایه آنها افزایش پیدا می کند، ضمن آنکه بانک‌ها از طریق تسهیلات، سودی را به دست می آورند.

وی به دارایی‌های بی تحرک بانک‌ها اشاره و اضافه کرد: همه مطالباتی که به زودی به بانک بازنمی گردد، با تبدیل اوراق به بانک بازگشت داده می شود و ترکیب دارایی های بانکی بهبود می یابد.

دبیر شورای فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، راهکار فقهی این موضوع را فروش بدهی ها عنوان کرد. مصباحی مقدم با اشاره به اینکه فروش این اوراق در بازار ثانویه مجاز است، گفت: این اوراق حتما باید مبتنی بر بدهی مسلم باشد و بدهی ها هم وثیقه معتبری داشته باشند و این اوراق با اعتبار اسناد و دارایی های پشتیبان، منتشر می شود.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید