Performancing Metrics

تشکیل کنسرسیوم برای نجات سنگ‌آهن از رکود | اتاق خبر
کد خبر: 369694
تاریخ انتشار: 17 شهریور 1395 - 11:55
در وضعیتی که به خاطر کاهش قیمت سنگ‌آهن در سال‌های گذشته، وضعیت معادن فعال در این حوزه به خصوص معادن کوچک نامناسب است، رییس انجمن سنگ آهن ایجاد کنسرسیوم‌های معادن سنگ‌آهن را یکی از راه‌حل‌های خروج از این بحران عنوان کرد.

اتاق خبر: بهرام شکوری، با بیان این‌که پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم سال‌های پیش هم مطرح شده بود، گفت: موضوعی که در جلسه شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی سنگ‌آهن با عنوان تجمیع معادن کوچک سنگ آهن مطرح شد، پیشنهاد جدیدی نبود و قبلا نیز آن را ارائه کرده بودم.

وی افزود: اما در زمانی که سنگ آهن با قیمت بالا به فروش می‌رسید و به دوران رکود نرسیده بود، معادن تمایل چندانی به ایجاد کنسرسیوم نشان نمی‌دادند، چرا که سود خود را در آن مقطع تضمین‌شده می‌دانستند.

رییس انجمن سنگ آهن اظهار کرد: از جمله راهکارهایی که برای خروج از وضعیت رکود از سنگ آهن پیشنهاد می‌شود بحث رقابت‌پذیری و کاهش قیمت تمام شده است که یکی از راه‌های آن ایجاد کنسرسیوم‌های معدنی است.

شکوری در ادامه با اشاره به این‌که تجمیع معادن می‌تواند در قیمت تمام شده تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: به‌طور مشخص اگر یک واحد معدنی بتواند محصول خود را فرآوری کند حاشیه سود آن نیز افزایش خواهد یافت و حالا بی‌شک اگر چند معدن کوچک با هم تجمیع شوند و برای آنها یک واحد فرآوری کنستانتره و گندله احداث شود هم هزینه‌ها تقسیم خواهد شد و هم فرآوری محصول به تکمیل چرخه ارزش آن کمک خواهد کرد.

وی در خصوص کاهش قیمت تمام شده محصولات معدنی اذعان کرد: با فرآوری ماده خام و ایجاد ارزش افزوده روی محصول هزینه‌هایی مانند حمل‌ونقل نسبت به ارزش ایجاد شده در محصول در قیمت نهایی گم می‌شود که می‌تواند به رقابت‌پذیرتر شدن رقم نهایی فروش محصول معدنی کمک کند.

رییس انجمن سنگ آهن با اشاره به مسئولیتی که دولت و بخش خصوصی می‌توانند در ایجاد رقابت‌پذیری محصولات معدنی داشته باشند، خاطر نشان کرد: در موضوع ایجاد رقابت‌پذیری باید یک هدف‌گذاری کلی انجام شود و متولیان آن مشخص باشند که به عنوان مثال دولت می‌تواند با تامین زیرساخت‌ها، ایجاد معافیت‌های مالیاتی، کاهش قیمت حقوق دولتی و بهره مالکانه، ارائه‌ وام‌های کم‌بهره و ... در کاهش هزینه‌ها کمک کند.

وی افزود: بخش خصوصی نیز در نوع خود با ایجاد کنسرسیوم‌های معدنی زمینه‌ ایجاد ارزش افزوده و کاهش قیمت تمام شده را فراهم آورد.

شکوری در انتها از پیش‌بینی خود مبنی بر استقبال از پیشنهاد تجمیع معادن و تشکیل کنسرسیوم در این مقطع زمانی که بسیاری از معادن کوچک و متوسط با مشکلات مالی روبرو هستند خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با راهکارهایی از این دست، مسیر برای رونق دوباره سنگ آهن باز شود.

روز گذشته در جلسه شورای سیاستگذاری همایش بین المللی سنگ آهن معدی کرباسیان - رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران - با اشاره به ضرورت تجمیع معادن سنگ آهن گفته بود که تجمیع و حمایت از معادن سنگ آهن به ویژه واحدهای کوچک، حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی و استفاده بهینه از ذخایر خدادادی معادن با هدف ایجاد بالاترین ارزش افزوده ضروری است.

کرباسیان همچنین از فعالان سنگ آهن خواسته تا پیشنهادهای خود را درباره نحوه کمکی که دولت، ایمیدرو یا صندوق بیمه فعالیت های معدنی می‌توانند برای ایجاد کنسرسیوم های سنگ آهن داشته باشند را ارائه کنند تا این هدف در زمان کوتاه‌تری محقق شود.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید