Performancing Metrics

باران امیدی دوباره به گلستان داد | اتاق خبر
کد خبر: 373128
تاریخ انتشار: 7 مهر 1395 - 13:13
بارش های خوبی که در سال زراعی 94-95 در استان گلستان رخ داد، امیدواری را بعد از یک دوره خشکسالی و بحران آب به این استان آورد و امروز امید را در چهره مردمان این خطه به ویژه کشاورزان با رونق یافتن فعالیت در این عرضه می توان مشاهده کرد.

اتاق خبر:افزایش تولید محصول های کشاورزی به ویژه گندم، جو، برنج درکشت های پائیزه حاصل بارندگی خوب سال آبی جاری است.
گندمکاران گلستان که سال گذشته از اراضی زیرکشت گندم 890هزار تن محصول برداشت کرده بودند، امسال حدود یک میلیون و 500هزار تن محصول درو کردند.
مردمان خطه گلستان واقع در شمال کشور بویژه کشاورزان این استان در چند سال زراعی گذشته با توجه به بارش های کم، از خشکسالی و بحران آب آسیب بسیاری دیدند.
در این مدت کاهش نزولات جوی و البته بی توجهی ها در حوزه مصرف بهینه بویژه در بخش کشاورزی و خانگی ،دوران سخنی را در این استان ایجاد کرد که در مواردی حتی باعث چالش تامین آب شرب شهروندان برخی مناطق استان در فصل گرم سال می شد.
و اما هم اینک گزارش تازه شرکت سهامی آب منطقه ای گلستان به ایرنا در خصوص وضعیت بارندگی سال آبی جاری (مهر 94 تا مهر 95) و مقایسه آن با پیش از آن حاکی است که در این استان 616 میلی متر باش در ایستگاه های باران سنجی در سال آبی 95 -94 ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه قبل 50.7 درصد و دوره درازمدت 28.6 درصد افزایش بارش باران را نشان می دهند.
همچنین در 6 ماه نخست امسال در گلستان 238 میلی متر بارش در ایستگاه های باران سنجی استان ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 68 درصد رشد دارد.
در استان گلستان واقع در شمال ایران ازمجموع 13 اقلیم آب و هوایی در کره خاکی جهان، هفت اقلیم آن وجود دارد.

**84 میلیون متر مکعب حجم آب ذخیره در سدهای گلستان
مدیرعامل آب منطقه ای گلستان از وجود 84 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده در پشت سد های استان خبر داد و گفت: این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل حجم آب پشت سد های استان 51 میلیون متر مکعب بود.
علی نظری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: اکنون حجم آب پشت سد های بزرگ استان نسبت به مدت مشابه سال قبل و دراز مدت به ترتیب 64 و 28.4 درصد افزایش دارد.
به گفته وی؛ حجم آب پشت سد بوستان با ظرفیت 37.7 میلیون متر مکعب، اکنون 10 میلیون متر مکعب است در حالی که در مدت مشابه سال قبل نیم میلیون متر مکعب بود.
وی درخصوص وضعیت آب موجود در سد گلستان یادآور شد: در این سد واقع در شرق استان با حجم ذخیره سازی 52.5 میلیون متر مکعب، اکنون هفت میلیون و 44 هزار متر مکعب آب وجود دارد که سال قبل در همین مدت یک میلیون متر مکعب آب ذخیره داشت.
نظری به هفت میلیون مترمکعب آب در پشت سد دارای ظرفیت 42 میلیون مترمکعبی وشمگیر نیز اشاره کرد و گفت: این سد در پایان سال آبی قبل، 800 هزار متر مکعب آب داشته است.
وی در مورد وضعیت آب موجود در پشت سد دانشمند واقع در بخش داشلی برون گنبدکاووس اظهارداشت: اکنون آب موجود در پشت این سد 4.6 میلیون مترمکعب است در حالی که سال گذشته در پایان شهریورماه، 24 میلیون مترمکعب بوده است و از دلایل اصلی این کاهش، رهاسازی آب برای استفاده در حوزه کشاورزی می باشد.
مدیرعامل آب منطقه ای گلستان، حجم ذخیره سازی آب در پشت سد دانشمند را 30 میلیون مترمکعب اعلام کرد.
وی وضعیت آب پشت سد نگارسنان (کبودوال) علی آباد را خوب بیان کرد و گفت: اکنون در این سد با حجم ذخیره سازی 24 میلیون متر مکعب، 22 میلیون متر مکعب آب برای بهره برداری وجود دارد که نسبت به سال آبی گذشته افزایش 15 درصدی دارد.
نظری حجم آب در پشت سد کوثر واقع در نومل شهرستان گرگان را یک میلیون و 32 هزار متر مکعب اعلام کرد و افزود: این در حالی است که در پایان سال آبی گذشته در این سد یک دهم میلیون متر مکعب آب وجود داشت.
به گفته وی؛ ظرفیت ذخیره سازی آب در پشت سد کوثر، هفت میلیون متر مکعب می باشد.
در گلستان 14 سد مخزنی با ظرفیت دخیره سازی 300 میلیون مترمکعب آب وجود دارد که برای مهار سیلاب، تامین آب آشامیدنی و کشاورزی ساخته شده و در دست بهره برداری است.

** حال خوب تالاب های گلستان
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گلستان گفت: آب موجود در تالاب های آلاگل و آلماگل واقع در بخش داشلی برون گنبدکاووس در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش چشمگیری برخوردار است.
وی افزود: حجم آب در تالاب آلاگل اکنون 26.4 میلیون متر مکعب می باشد که در مدت مشابه سال آبی گذشته پنج میلیون متر مکعب بیشتر آب نداشت و هم اکنون از افزایش 422 درصدی برخوردار است.
به گفته وی؛ ظرفیت ذخیره سازی آب در تالاب آلاگل 70 میلیون متر مکعب برآورد می شود.
تالاب آلاگل در 60 کیلومتری شمال گنبد کاووس و در شرق جاده آق قلا به اینچه برون واقع است.
مساحت تالاب آلاگل در زمان پرآبی به 2500 هکتار و عمق آن به 5/2 متر می رسد، آب این تالاب همانند آلماگل از رودخانه مرزی اترک و زهکشی های طبیعی نهرهای شور به نام های سامان و شورجه تأمین می شود.
نظری در خصوص مقدار آب موجود در تالاب آلماگل هم گفت: اکنون در این تالاب بین المللی مقدار 1.5 میلیون متر مکعب آب وجود دارد که در پایان سال آبی گذشته مقدار آب موجود در آن یک دهم میلیون متر مکعب بوده است.
وی حجم ذخیره آب در تالاب آلماگل را پنج میلیون متر مکعب اعلام کرد.
تالاب آلماگل که کوچک تر از آلاگل است در 55 کیلومتری شمال شهرستان گنبد کاووس و در ضلع شمالی جاده گرگان به اینچه برون واقع شده است.
مساحت تالاب آلماگل بالغ بر 200 هکتار و عمق آن از یک تا 3 متر در نقاط مختلف متغیر است.
استان گلستان دو تالاب دیگر به نام های آجی گل و گمیشان نیز دارد.

** کاهش روان آب و وضعیت نامناسب رودخانه های گلستان
مدیرعامل آب منطقه ای گلستان گفت: اکنون در رودخانه های استان بین 25 تا 50 درصد کاهش روان آب وجود دارد.
وی افزود: برای برگشت رودخانه های استان به حالت قبل از بروز خشکسالی، ضرورت دارد ساماندهی بهره برداری از چاه های آب کشاورزی در منطقه با همکاری سایر دستگاه های مرتبط جدی تر از گذشته انجام شود.
یکی از مشکلات اصلی در بحث تامین آب گلستان حفر بی شمار چاه های غیرمجاز در بخش کشاورزی است که رقم آن بین 15 تا 16 هزار حلقه گفته می شود.
آب های سطحی در گلستان در بیش از 40 شاخه رود به طول دو هزار و 700 کیلومتر جاری است، که بیشتر از جنوب به شمال و از شرق به غرب جریان دارد، اترک، گرگان رود و قره سو از مهمترین رودهای استان به شمار می رود.
رود اترک از کوه های هزارمسجد خراسان، گرگان رود از دامنه های شمالی البرز شرقی و دامنه های غربی بلندی های خراسان قره سو از کوه های النگ در حوزه کوه های البرز شرقی سرچشمه می گیرند و در استان گلستان جریان دارند.
از سوی دیگر با وجود بارندگی خوب در استان، ولی کارشناسان آب منطقه ای با اشاره به ماندگاری اثر خشکسالی و کمبود آب در سفره های زیرزمینی، از کشاورزان گلستان درخواست دارند به مدیریت مصرف آب توجه بیشتری داشته باشند.
گلستان واقع در شمال کشور طبق آخرین آمار جمعیتی ثبت احوال استان دارای یک میلیون و 900 هزار نفر جمعیت می باشد که در 30 شهر و حدود یکهزار روستا زندگی می کنند و تامین معاش بیشتر مردم استان از طریق کشاورزی در سطح افزون بر 650 هزار هکتار است.

منبع: ایرنا

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید