Performancing Metrics

۸۰ درصد منابع آبی تهران و کلان‌شهرها در آستانه نابودی است | اتاق خبر
کد خبر: 376900
تاریخ انتشار: 30 مهر 1395 - 10:15
رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به محدودیت منابع آب در تهران و دیگر مناطق کشور، گفت: در صورت عدم مدیریت این موضوع از سوی دولت، تا ۲۰ سال آینده ۸۰ درصد منابع آبی از بین می‌رود.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، محمدمهدی گلمکانی درباره وضعیت لوله‌های فرسوده شبکه آب و فاضلاب تهران و هدررفت آب افزود: موقعیت منابع حیاتی و مخصوصا آب برای کشور ما بسیار حائز اهمیت است زیرا تا ۲۰ سال آینده ۸۰ درصد منابع آبی تهران و کلان شهرها از بین خواهد رفت.

گلمکانی با اشاره به اینکه اگر تصمیم گیری صحیح برای مدیریت آب گرفته نشود ۸۰ درصد منابع آب ما از دست خواهد رفت افزود: آن وقت با یک بحران بسیار شدید مواجه خواهیم شد که آن زمان حاکمیت باید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود را حفاظت از منابع حیاتی از جمله آب قرار دهد. 

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن بیان این نکته که دولت باید برای تمام فرآیند آب و تصفیه آن برنامه داشته باشد خاطر نشان کرد: هم در بحث مدیریت آب‌های کشاورزی، مدیریت آب‌های سطحی، استفاده از آب باران و مدیریت آب مصرفی شهروندان باید مورد بازنگری و اولویت دولت قرار بگیرد تا بشود جلوی این بحران را گرفت.

گلمکانی از آگاه کردن آحاد جامعه درباره استفاده از الگوی صحیح مصرف سخن گفت و تصریح کرد: باید نهادهای فرهنگی و رسانه‌ها روی این موضوع کار کنند و آب به صورت یک اولویت بسیار جدی و نه شعاری در دستور کار دولت قرار بگیرد.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درباره نحوه برخورد با لوله‌های فرسوده شبکه آب و فاضلاب تهران گفت: باید ببینیم تدبیر دولت در این مورد چیست و می‌خواهد چه کند. شاید بخواهد از روش سرمایه گذاری خارجی استفاده کند. اما به نظر من هرگونه سرمایه گذاری در این بخش هزینه نیست و به نوعی سرمایه گذاری برای توسعه پایدار کشور محسوب می‌شود.

وی استفاده از ظرفیت سیستم بازچرخانی شبکه فاضلاب را یکی دیگر از روش‌های مثبت کنترل آب دانست و اظهار کرد: باید سیستم فاضلاب طوری مدیریت شود که باعث کاهش آب‌های زیر سطحی شهر نشود. باید آب فاضلاب تصفیه و بازچرخانی شود تا برای ارتقا و آبیاری فضای سبز شهری استفاده شود. 

گلمکانی با بیان اینکه ما جزو کشورهای کم باران هستیم ادامه داد: در مهندسی شهرسازی می‌شود روی این قضیه برنامه ریزی کرد که بشود از هدررفت آب به هر نحوی جلوگیری کرد. 

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری استفاده از تجربه کشورهایی که موقعیت ژئوپلیتیک شبیه ایران دارند را راه حل دیگری برای جلوگیری از هدررفت آب عنوان کرد و گفت: الگوی مصرف آب ما مناسب نیست و باید در این زمینه فرهنگ سازی شود. روش‌های قدیمی شاید جواب ندهد و باید از روش‌های مدرن‌تر استفاده کرد. باید جوانان را تشویق کرد که در این زمینه‌ها کمک کنند و خود از فعالان محیط زیست و منتشر کننده فرهنگ محیط زیستی شوند.

94105

نظرات
ADS
ADS
پربازدید