Performancing Metrics

ورود فرودگاه امام به پروازهای داخلی از دو سال آینده | اتاق خبر
کد خبر: 387212
تاریخ انتشار: 4 بهمن 1395 - 20:55
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی خبر داد
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعلام کرد: این فرودگاه طبق درخواستی که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صورت گرفته، از حدود دو سال بعد به پروازهای داخلی نیز ورود خواهد کرد تا بخشی از این پروازها از طریق این فرودگاه انجام شود.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به برنامه‌های کلان توسعه‌ای فرودگاه امام خمینی اعلام کرد: این فرودگاه طبق درخواستی که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صورت گرفته، از حدود دو سال بعد به پروازهای داخلی نیز ورود خواهد کرد تا بخشی از این پروازها از طریق این فرودگاه انجام شود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمود نویدی در نشست خبری با خبرنگاران با بیان این مطلب تصریح کرد: فرودگاه امام خمینی برای پنج سال آینده در چند محور مختلف برنامههای توسعهمحوری را پیگیری خواهد کرد. یکی از این برنامهها به توسعه باند فعلی فرودگاه اختصاص مییابد که طبق نظر مشاور خارجی پروژه امکان بهرهبرداری از آن تا سقف ۳۰ میلیون مسافر در سال وجود دارد.

وی از بهینهسازی و اصلاح رفتار ترمینال فعلی فرودگاه امام به عنوان یکی دیگر از برنامههای اصلی این شرکت خبر داد و گفت: در حال حاضر ما با توجه به معذوریتهایی که داشتهایم، مجبور به ارائه خدمات به مسافران نیز بیش از حد ظرفیت بودهایم که این امر باعث به وجود آمدن نارضایتی در بین بعضی از مسافران شده است. از این رو در برنامههای آینده بهبود شرایط ترمینال فعلی یکی از سیاستهای اصلی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی ادامه داد: راهاندازی منطقه آزاد تجاری با ۱۳۰ هکتار و منطقه ویژه اقتصادی با محوریت بندر خشک جزو دیگر برنامههای کلان فرودگاه امام خمینی به حساب میآید که امیدواریم با به وجود آمدن مقدمات لازم به زودی وارد فضای اجرایی شوند.

نویدی افزایش تعداد مسافران فرودگاه پس از نهایی شدن طرحهای توسعهای را نیز یکی دیگر از اهداف کلان این فرودگاه دانست و گفت: با رسیدن ترمینال سلام و توسعه ترمینال فعلی وضعیت مسافرپذیری فرودگاه افزایش خواهد یافت از همین رو میتوان به گزینه‌های جدیدتر مانند ورود به پروازهای داخلی فکر کنیم. سازمان هواپیمایی کشوری درخواست بررسی این موضوع را از سوی فرودگاه امام ارائه کرده بود و با توجه به تعطیلی فرودگاه مهرآباد در ساعات نیمهشب و تعداد بالای پروازهای داخلی پیشبینی میکنیم که از حدود ۲ سال آینده فرودگاه امام به طور رسمی بخشی از پروازهای داخلی را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با اشاره به عمر ۵۰ ساله برنامههای ساخت فرودگاه امام توضیح داد: طرح ابتدایی ساخت این مجموعه از سال ۴۲ کلید خورد اما به دلیل مسائل و مشکلات مختلفی که در این زمینه به وجود آمد، عملا کار تا اواخر دهه ۷۰ به طور کامل متوقف شد و پس از آن نیز به دلیل وجود محدودیتهای اقتصادی عملا راه به جایی نبرد اما خوشبختانه با همکاریای که میان دولت و مجلس صورت گرفته، طرح توسعهای فرودگاه در سالهای گذشته با سرعت بیشتری پیگیری شده است.

به گفته نویدی در طول ماههای گذشته نمایندگان کمیسیون عمران و کمیسیون اقتصاد مجلس به طور رسمی از محل فرودگاه امام بازدید کردند و شرایط آن را ارزیابی کرده نسبت به همکاری کامل مجلس با طرح توسعه فرودگاه امام تاکیداتی داشتند. با این وجود هنوز این فرودگاه در قیاس با رقبای منطقهای خود فاصلهای طولانی دارد.

وی با اشاره به وضعیت توسعهای فرودگاههای آسیا و منطقه تصریح کرد: فرودگاه پکن سال گذشته ۹۰ میلیون مسافر را جابهجا کرد و پس از آن فرودگاههای دبی با ۷۸ میلیون آتاتورک ترکیه با ۶۲ میلیون و اینچئون کره جنوبی با ۵۰ میلیون مسافر قرار داشتند. این در حالی است که فرودگاه امام در سال گذشته تنها ۷.۲ مسافر را جابهجا کرده که این رقم نیز حدود ۲ میلیون بیشتر از وضعیت فعلی مسافرگیری فرودگاه است.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه شرایط صنعت هوایی جهان نشان میدهد که درآمد هوایی در فرودگاهها جای خود را به درآمدهای غیرهوایی میدهد، اظهار کرد: در سال ۱۹۷۰ تنها ۵ درصد از درآمدهای فرودگاهها را مسائل غیرهوانوردی به وجود میآورد در حالی که در سال ۲۰۱۵ این رقم به ۴۵ درصد افزایش یافته است. در شرایطی که در خاورمیانه وضعیت سهم درآمدهای غیرهوایی از درآمدهای هوایی ۵۰ درصد در مقابل ۵۰ درصد بوده اما در ایران این رقم با فاصلهای جدی ۸۰ درصد به نفع درآمدهای هوانوردی تخمین زده میشود.

به گفته وی به دنبال رشد این درآمدها در سطح جهانی بوده که تعداد شهرهای فرودگاه به طور قابل توجهی افزایش یافته است در حال حاضر حدود ۳۸ شهر در آمریکا ۲۰ شهر در اروپا و ۷ شهر در خاورمیانه ساخته شده و تعداد آنها نیز رو به افزایش است. ترکیه، فرودگاهی را با ظرفیت سالانه ۱۶۰ میلیون مسافر در دستور کار دارد که برای آن ۴ میلیارد یورو هزینه شده است. این در حالی است که ما برای پیگیری اهدافمان قطعا توان بسیار کمتری خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی در مورد آخرین وضعیت ساخت ترمینال سلام نیز توضیح داد: این ترمینال که تاکنون حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در آن سرمایه‌گذاری صورت گرفته، تا دو ماه پیش به وسیله سرمایه‌گذاری شرکت فرودگاهی ساخته می‌شد اما پس از آن و در جریان بررسی میان شرکت‌های پیشنهادکننده برگزار شد، بنیاد مستضعفان با توجه به آشنایی که نسبت به پروژه داشت، و البته تضامینی که ارائه کرد، توانست کار تکمیل این ترمینال را بر عهده بگیرد.

نویدی ادامه داد: اگر طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش برویم، این ترمینال تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. پس از برجام استقبال زیادی از سوی سرمایه‌گذاران صورت گرفته که هرچند هنوز بسیاری از آنها به مرحله عقد قرارداد نهایی نرسیده‌اند، اما امیدواری‌های زیادی به وجود آورده‌اند.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی رشد تعداد مسافران خارجی و پروازهای ترانزیت را اصلی‌ترین نقطه مثبت ماه‌های پس از اجرای برجام دانست و ادامه داد: این مسافران در شرایطی تعدادشان افزایش یافته که شرایط فرودگاه هنوز در مسیر توسعه به نتایج قطعی نرسیده است اما خوشبختانه با افزایش تعداد این مسافران شرایط برای افزایش درآمدها، ایجاد شده و ما را به آینده امیدوار کرده است.

نویدی همچنین از افزایش تعداد مسافران فرودگاه امام در طول ماه‌های گذشته خبر داد و گفت: با وجود آنکه ما در پروازهای ترکیه کاهش قابل توجهی را به ثبت رسانده‌ایم و پروازهای حج نیز تعطیل شده است، اما همچنان آمار مسافران مثبت بوده و ما را نسبت به آینده امیدوار کرده است.

وی در پاسخ به سوال درباره آخرین وضعیت ساخت ترمینال ایرانشهر نیز توضیح داد: پس از آنکه شرکت مشاور هلندی فرودگاه اعلام کرد که در برنامه کلان فرودگاه امام خمینی باید تمام ترمینال‌ها یکپارچه شده و از حالت متفرق بیرون بیایند، ترمینال ایرانشهر با ظرفیت مسافرگیری ۶۰ میلیون مسافر در سال کلید خورد.

وی ادامه داد: با وجود آنکه مذاکرات گسترده‌ای میان ایران و سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به این ترمینال صورت گرفته، اما هنوز هیچ یک از این مذاکرات به نتیجه قطعی نرسیده است.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی از فراخوان رسمی ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در ترمینال ایرانشهر خبر داد و افزود: ما از طریق شرکت مشاور هلندی خود در ۱۱ بهمن فراخوانی را برگزار خواهیم کرد که به بسیاری از سفارتخانه‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی ابلاغ شده است. امیدواریم با اعلام آمادگی این سرمایه‌گذاران و نهایی شدن مذاکرات امکان آن وجود داشته باشد که حداقل فاز نخست این ترمینال تا ظرفیت مسافرگیری ۲۵ میلیون مسافر در سال و هزینه سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار اجرایی شود.

وی همچنین از طلب ۴۰۰ میلیارد تومانی فرودگاه امام از شرکت های داخلی خبر داد و خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود اهمیتی که شرایط اقتصادی فعلی ما دارد، فرودگاه امام همچنان رقم کلانی از ایرلاین‌های داخلی طلب دارد که یکی از عمده‌ترین آنها ایران‌ایر به حساب می‌آید با وجود آنکه ما شرایط سخت این شرکت‌ها در سال های گذشته را درک می‌کنیم اما امیدواریم با اجرایی شدن برجام و بهبود شرایط صنعت موقعیت برای تسویه بدهی‌ها فراهم شود.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید