Performancing Metrics

ضربه‌گیر بازار ارز در شوک انتخابات | اتاق خبر
کد خبر: 392344
تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1396 - 14:04
با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بازار ارز و فعالان آن نیز در انتظار دیدگاه‌های کاندیداها و تاثیرپذیری بازار از آن خواهند بود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در هیجان انتخابات که هر روز بر آن افزوده می‌شود، بازارهای مالی و اقتصادی از مراکز توجه و تحریک‌پذیرخواهند بود. تجربه قبلی چه در نتیجه انتخاباتی چه داخلی و چه خارجی نشان داده که بازارهای مالی از جمله بازار ارز تحت تاثیر قرار گرفته و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند.

در حالی تا کمتر از یک ماه دیگر ایران انتخابات ریاست جمهوری دیگر را پشت سر خواهد گذاشت که به هر صورت با توجه به شرایط خاص اقتصادی و برنامه‌هایی که هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری برای گرداندن چرخه اقتصادی اعلام خواهند کرد، می‌تواند در بازارهای مختلف مانند بورس، طلا و ارز تاثیرگذار بوده و حتی آنها را به حالت انتظار درآورد.

این در حالی است که تازه‌ترین واکنش رئیس کل بانک مرکزی در رابطه جریان پیش روی انتخاباتی با این اعلام همراه بود که سیاستگذار پولی و ارزی در راستای ممانعت از شوک‌های انتخاباتی حرکت خواهد کرد. سیف، البته به طور ویژه بازار ارز را مورد توجه قرار داده و عنوان کرده است که نقش مهم بانک مرکزی به این نحو است که از هیجانات کوتاه مدت ناشی از اخبار سیاسی جلوگیری کند تا فرصت برای رونق بازار سوداگری ایجاد نشود.

وی از اهمیت ایجاد شرایط برای انطباق و هماهنگی قیمت ارز با واقعیت‌های اقتصاد سخن گفته و تاکید کرده که بانک مرکزی پیش بینی برای قیمت ارز انجام نمی‌دهد ولی تلاش برای جلوگیری از ایجاد شوک ناگهانی در بازار ارز خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید دارد که سیاست‌های بانک مرکزی به انتخابات مرتبط نیست و با هدف منطقی بودن نرخ ارز، بازار را مدیریت خواهد کرد.

این در شرایطی است که بازار ارز  اغلب تحت تاثیر اخبار و هیجان قرار داشته و خاصه در دوران انتخابات و اعلام نتایج دستخوش نوساناتی می‌شود. موردی که در چند ماه گذشته و با برگزار انتخابات آمریکا آثار آن به وضوح در بازار ارز ایران مشاهده شد.

اما بعد از نوسان تندی که در آذر و دی ماه سال گذشته در قیمت دلار در بازار آزاد رخ داده و قیمت‌ها از ۴۰۰۰ تومان عبور کرد، در حال حاضر وضعیت بازار تا حدودی آرام بوده و با شیب کاهشی که ارز در قیمت طی کرد نرخ های فعلی در کانال ۳۷۰۰ تومان با اندکی تغییر قرار دارد.

 انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید