Performancing Metrics

هدف احمدی نژاد : سوزاندن علی لاریجانی | اتاق خبر
کد خبر: 403647
تاریخ انتشار: 27 آذر 1396 - 12:56
نبرد 1400 از همین روزها شروع شده است؟
گمانه زنی درباره دلایل و پیامدهای یورش بی سابقه محمود احمدی نژاد به برادران لاریجانی با استناد به مجادله بر سر پیگیری پرونده بقایی ورمز گشایی از این یورش، در کانون توجه سیاستمداران و طیف های پرشمار دوجناح اصلی سیاسی در ایران تبدیل شده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ساعت24، گمانه زنی درباره دلایل و پیامدهای یورش بی سابقه محمود احمدی نژاد به برادران لاریجانی با استناد به مجادله بر سر پیگیری پرونده بقایی ورمز گشایی از این یورش، در کانون توجه سیاستمداران و طیف های پرشمار دوجناح اصلی سیاسی در ایران تبدیل شده است.

بیشترین ابهام این است که این میزان منازعه از سوی احمدی نژاد و یاران وفادارش با رییس قوه قضاییه  به کدام نیروی موجود تکیه دارد. برخی می گویند حضور 8ساله احمدی نژاد در بالاترین سطح حکومت موجب آشنایی دقیق  او به بالا و پایین مناسبات قدرت در نظام سیاسی ایران شده و اوخوب می داند بر اساس قانون اساسی و قانون های عادی رییس قوه قضاییه نمی تواند بدون حکم دادگاه فردی را بازداشت یا زندانی کند و برهمین پایه است که احمدی نژاد با سهولت حرف می زند. در آخرین خبری که از احمدی نژاد منتشر شده است او با صراحت رییس قوه قضاییه را تهدید کرده افشاگری خواهد کرد.

درنبردی که یک سر آن احمدی نژاد و سر دیگر آن رییس قوه قضاییه و برادران لاریجانی است چه هدف بزرگ و یاکدام هدفها دنبال می شود. به نظر فعالان سیاسی هدف مهم در این نبرد کمرنگ کردن شخصیت حقیقی علی لاریجانی است و چون او با زیرکی از ورود به منازعه خودداری می کند احمدی نژاد تیر را به جای دیگری پرتاب می کند. احمدی نژاد با اطلاعاتی که دردست دارد و با تحلیلی که از سطح نارضایتی شهروندان از مسایل گوناگون دارد  به رییس قوه قضاییه وهمچنین برادر بزرگتر لاریجانی ها یعنی محمد جواد بیشترانتقاد می کند و البته با آگاهی کامل " برادران لاریجانی " را درکانون توجه قرارداده و با صراحت می گوید " مامخالف برادران لاریجانی هستیم" اما به نظر می رسد در این راهبرد ، انتخابات مجلس در بعدی و پس از آن  انتخابات ریاست جمهوری بعدی نیز در دستورکار است.

حذف علی لاریجانی از هسته مرکزی قدرت در ایران شاید برای طیف هایی از اصولگرایان با توجه به مجموعه تحولات امروز و فردا یک هدف بزرگ باشدکه احمدی نژاد در این بازی به هر دلیل حاضر شده است. . در صورتی که علی لاریجانی درانتخابات آتی مجلس حاضر نباشد و ریاست مجلس را از دست بدهد حضورش در سایر نهادهای قدرت با ابهام همراه خواهد بود. از سوی دیگر اگر بشود از همین امروز اورا زیرضربه گرفت ووارد بازی نبرد در زمین احمدی نژاد کرد  می توان امید وار بود اودردوره بعدی انتخابات مجلس حتی رای نیاورد و شاید هدف همین باشد. اما می توان داستان را از زاویه دیگری نگاه کرد. این داستان برای طیف های باانگیزه بالاتراصولگرایان که همواره در مسیر فتح نهاد ریاست جمهوری بوده اند جذاب تر است . واقعیت های امروز ایران نشان می دهد در آینده و بر اساس عادی بودن شرایط سیاسی و پابرجا بودن مناسبات امروز، برای سال 1400 دونفر هستند که شانس بالایی برای انتخاب شدن از سوی شهروندان دارند: علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری .

این دونفر شانس بیشتری برای کاندیداتوری از سوی اصلاح طلبان و اعتالگرایان هردوجناح سیاسی برای رقابت با سایر کاندیداها دارند. اکنون آشکار شده است علی لاریجانی به دلایل گوناگون دیگر کادرمورد نظرهمه طیف های  اصولگرایان نیست و در مقابل چهره قابل قبول برای اعتدالگرایان حتی اصلاح طلب شده است.  به این ترتیب است که می توان نبرد احمدی نژاد علیه برادران لاریجانی را در چارچوب یک برنامه بلند مدت دید. برای طیف های تند خوی لاصولگرایان لاریجانی حتی خطر بالاتری نسبت به یک اصلاح طلب است ،چون این لاریجانی را نمی توان به سادگی در باتلاق تنگناها غرق کرد. هنوز البته باید منتظر ماند ودید داستان منازعه احمدی نژاد با برادران لاریجانی درهفته ها وماههای آینده در کدام مسیر جریان می یابد. برخی باوردارند شاید این داستانی که احمدی نژاد می خواهد بنویسد پیامدهایش ناشناس باششند و ممکن است بازی زیاد طولانی نباشد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید