Performancing Metrics

کالای ایرانی برای رسیدن به روسیه از هند می‌گذرد! | اتاق خبر
کد خبر: 421936
تاریخ انتشار: 2 بهمن 1397 - 22:08
تعجب نماینده روسیه از سطح نازل روابط اقتصادی
نماینده ویژه روسیه در امور کریدور شمال-جنوب حجم مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور ایران و روسیه را بسیار کم و خواند و گفت: این حد از مبادلات برای دو کشور مثل ایران و روسیه که ارتباطات بسیار نزدیکی در حوزه‌های مختلف دارند، بسیار ناچیز است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دوب ویک دیمیتری در دیدار با فعالان اقتصادی سمنان و برخی از مدیران اجرایی مرتبط در اتاق بازرگانی سمنان، با اظهار تعجب و شگفتی از عدم حضور کالاهای ایرانی در بازارهای روسیه اظهار کرد: امروز در بازارهای روسیه کالاها و تولیدات اکثر کشورها حضور دارد اما متاسفانه محصولات تولیدی ایران با وجود کیفیت مناسبی که دارند، تاکنون نتوانسته‌اند از طریق ایران، به این بازار بزرگ راه بیابند.

وی با اشاره به اینکه کالاها و محصولات تولیدی زیادی از ایران از طریق دیگر کشورها به روسیه صادر می‌شود ادامه داد: این در حالی است که علاوه بر روابط ویژه بین دو کشور بزرگ ایران و روسیه، فاصله بین ایران و روسیه بسیار کمتر از آن کشورها است.

نماینده ویژه روسیه در امور کریدور شمال-جنوب با بیان اینکه امروز گوجه ایران از طریق ترکیه و یا برخی موادمعدنی و دیگر محصولات ایران از طریق کشور چین به روسیه صادر می‌شود افزود: این واقعیت خنده‌داری است که محصولات ایرانی از این کشور همسایه روسیه به کشورهایی مثل ترکیه، چین، هنر و...برود و بعد از آنجا به نام آن کشورها وارد بازار روسیه شود.

وی با بیان اینکه کشورهای زیادی هستند که امروز از محصولات ایران استفاده و یا حتی سوءاستفاده می‌کنند ادامه داد: ایران کشور ثروتمند و قدرتمندی است که کالاها و محصولات با کیفیت متعددی تولید می‌کند که بازار روسیه نیز به آن نیاز دارد اما این کالاها برای رسیدن به روسیه از کشورهای دیگر سردرمی‌آورند و بعد از این طی مسیر به روسیه می‌رسند.

دیمیتری فاصله کوتاه بین ایران و روسیه را یک مزیت ویژه خواند و افزود: این فاصله در برخی مناطق روسیه درست به این می‌ماند که شما از سمنان کالایی به تهران ارسال کنید.

نماینده ویژه روسیه در امور کریدور شمال-جنوب با اذعان به اینکه باید موانعی که سبب می‌شود کالاهای ایرانی به طور مستقیم به روسیه صادر نشوند را برطرف کنیم، ادامه داد: روسیه برای حذف این موانع عزم جدی دارد و فلسفه حضور من در ایران و سفر به برخی استان‌ها و از جمله سمنان نیز در همین راستا است.

میوه‌های ایرانی برای صدور به روسیه تا هند می‌روند

وی با بیان اینکه پیش از سمنان با فعالان اقتصادی استان گیلان دیداری داشتم اضافه کرد: این استان از تولیدات باغی و کشاورزی زیادی برخوردار است و فاصله گیلان تا روسیه فاصله بسیار ناچیزی است اما جالب است که بدانید میوه‌ها و محصولات کشاورزی این منطقه و از جمله پرتقال و کیوی آن به هند ارسال و بعد از طریق هند وارد روسیه می‌شود.

وی با بیان اینکه روسیه موز، کیوی، پرتقال و بسیاری از میوه‌ها را وارد می‌کند گفت: بخش زیادی از این محصولات از ایران صادر و با یک واسطه به کشور روسیه می‌رسند.

دیمیتری با طرح این پرسش که چرا این محصولات با کیفیت ایرانی که به فاصله کمی از روسیه تولید می‌شوند به‌روز و مستقیم از ایران به روسیه صادر نمی‌شوند افزود: جواب دادن به این پرسش مثل داستان هزار و یک شب است و همواره یک دلیل برای آن وجود دارد و جالب است که این دلایل، عمدتا دلایل ساده و پیش‌پاافتاده‌ای است.

وی با بیان اینکه ما نتوانستیم از این منظر ارتباط خوبی با همدیگر داشته باشیم بیان کرد: بدیهی است که این مشکلات یک‌روزه حل نمی‌شوند لذا پیشنهاد من این است که اهدافی را برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی تعریف کنیم و در طول سال 2019 بکوشیم که به این اهداف دست بیابیم.

محصولات ایرانی مثل هوا برای روسیه ضروری هستند

وی با اشاره به لزوم ایجاد یک کمیته مشترک برای پیگیری این مهم و رفع موانع پیش رو خاطرنشان کرد: روسیه برای تحقق این مهم جدی است و لذا ما آمادگی داریم که در این کمیته برای رفع موانع و مشکلات کمک کنیم.

نماینده ویژه روسیه در امور کریدور شمال-جنوب با بیان اینکه محصولات ایرانی از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند افزود: روسیه به این محصولات نیاز دارد و در واقع این محصولات ایرانی برای کشور روسیه به مثابه هوا می‌مانند و به آن نیاز دارد.

وی به اقدامات طرف روسی در این ارتباط اشاره و اظهار کرد: در روسیه بانکی تحت عنوان "اکسین‌بانک" تاسیس شده و موظف شده که برای ایران یک فاینانس نامحدود در نظر بگیرد. لذا این فاینانس می‌تواند به گسترش فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور کمک شایانی کند.

دستور ویژه پوتین برای مبادلات تجاری با ایران

دیمیتری با بیان اینکه روسیه از طریق این بستر ایجاد شده می‌تواند تجهیزات، تکنولوژی، پول و...به ایران بفرستد گفت طرف ایرانی نیز می‌تواند به سهولت محصولات خود را به بازار بزرگ روسیه منتقل کند.

این مشاور دولتی روسیه با اشاره به شکل‌گیری یک کمیته بین دو دولت گفت: من به عنوان عضوی از این کمیته آمادگی دارم که اطلاعات مربوط به ظرفیت‌ها و همچنین موانع و راه‌حل‌های آن را هم به کمیته مذکور و هم به وزارتخانه‌ها و مسوولان روسی منتقل کنم.

وی با اشاره به برخی اقدامات آغاز شده درخصوص افزایش مراودات تجاری بین دو کشور گفت: امسال 10 هزار تن گوشت گوسفند از روسیه به ایران صادر می‌شود و دولت روسیه برنامه‌ریزی کرده تا 2025 این رقم را به 150 هزار تن افزایش دهد.

وی از دستور ویژه پوتین برای افزایش دو برابری فروش محصولات به ایران خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر 250 هزار تن محصولات روسیه به ایران صادر می‌شود که براساس این دستور ویژه رئیس‌جمهور باید به دو برابر افزایش بیابد.

نماینده ویژه روسیه در امور کریدور شمال-جنوب از ایجاد کریدور شمال-جنوب به عنوان یک اتفاق مهم در روابط ایران و روسیه نام برد و گفت: کمیته بین‌المللی این کریدور دو سال است که در روسیه شکل گرفته و با طرف‌های ایرانی نیز نشست‌های متعددی برگزار کرده که در همین ارتباط یک کمیته ویژه نیز تشکیل شده تا موانع احتمالی بین دو طرف را حل کند.

مراودات تجاری بزرگ ایرانی-روسی در راه است

وی با بیان اینکه برای ایجاد تغییرات اساسی در روابط تجاری دو کشور طی یک سال آینده برنامه‌ریزی کردیم ادامه داد: به دنبال این هستیم که با رفع این موانع ظرف یک سال آینده شاهد شکل‌گیری بیزنیس‌های بزرگی بین دو کشور باشیم.

این مشاور دولتی روسیه با اشاره به ارتباط حسنه و نزدیک بین دو کشور ایران و روسیه افزود: با توجه به ارتباط بسیار نزدیک دو کشور در مسائل سیاسی و بین‌المللی باید مراودات تجاری و اقتصادی بین دو کشور هم به نسبت افزایش بیابد.

دیمیتری با بیان اینکه ایران و روسیه در منطقه همکاری خوبی داشته‌اند افزود: روسیه تنها کشوری است که می‌تواند به آمریکا "نه"بگوید.
این فعال اقتصادی روسی روابط ایران و روسیه در مسئله سوریه را یکی از دلایل نزدیکی و قدرت بالای دو کشور دانست و ادامه داد: ایران و روسیه در سوریه پیروز شدند چرا که ما دو کشور قوی هستیم.

اولین کشتی توریستی روس‌ها به‌زودی به خزر می‌آید

وی با بیان اینکه یک کشتی بزرگ توریستی در حال حاضر در آستاراخان روسیه در حال ساخت است افزود: این کشتی اولین کشتی توریستی روس‌ها است که در دریای خزر فعالیت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این کشتی با سرمایه‌گذاری دولت روسیه در حال ساخت است اضافه کرد: روسیه با هدف بهبود گردشگری بین دو کشور ایران و روسیه قرار است در آینده این کشتی‌های توریستی را به سه کشتی افزایش دهد.

دیمیتری با اشاره به ظرفیت‌های بسیار مناسب استان سمنان از آمادگی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با فعالان اقتصادی این استان خبر داد و گفت: با توجه به حجم بالای تولیدات این استان در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی و... روسیه می‌تواند به مقصدی برای تولیدات این استان بدل شود.

وی با اشاره به طرح برخی مشکلات و موانع از سوی فعالان اقتصادی استان سمنان وعده داد: این مشکلات را به صورت خاص پیگیری و با ایجاد یک کمیته به حل مشکلات در آینده نزدیک کمک کند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید