Performancing Metrics

رييس اتحاديه واردكنندگان خراسان رضوي: نرخ ارز بايد به قيمت واقعي بازگردد | اتاق خبر
کد خبر: 1104
تاریخ انتشار: 22 تیر 1390 - 10:04

رييس اتحاديه واردكنندگان خراسان رضوي گفت: نرخ ارز بايد به نرخ واقعي بازگردد تا اقتصاد ما در روال عادي خود قرار گيرد.

اتاق نیوزـ محمد حسين روشنك، با تاكيد بر مديريت واردات اظهار كرد: سيستم واردات يك سيستم تنظيم شده در كشور نيست كه بدانيم در طي سال از هر كالا چه مقدار مورد نياز است يا اينکه چه مقدار كالا توليد داشته‌ايم.

وي افزود: اگر بازرگانان بخش خصوصي اين اطلاعات را داشته باشند تنظيم بازار را انجام مي‌دهند و كشور در مواقع ضروري با كمبود مواجه نخواهد شد.

روشنك تصريح کرد: وزارت بازرگاني بايد اين اطلاعات را حداقل هر15 روز يكبار در اختيار فعالان بخش خصوصي قرار دهد كه آنان براساس اين اطلاعات خود را وفق دهند و نيازهاي كشور را به موقع تامين كنند.

وي با بيان اينكه بعد از هدفمندسازي يارانه‌ها بايد واردات مديريت مي‌شد تا بخش توليد از بين نرود، خاطرنشان كرد: بحثي كه در هدفمند كردن يارانه‌ها وجود دارد اين است كه چه كنيم توليد ضربه نخورد و در آينده كه مجبور به تعديل قيمت‌ها با سطح جهاني هستيم بايد چگونه مديريت كنيم تا مردم بتوانند تحمل كنند.

رييس اتحاديه واردكنندگان خراسان رضوي در خصوص قاچاق كالا اظهار كرد: اگر تعرفه‌هاي ورودي كالا بالا باشد و نتوانيم شبكه‌هاي قاچاق را كنترل كنيم، خود به خود قاچاق فعال خواهد بود بنابراين بايد مديريت بر حقوق گمرك داشته باشيم تا عوارض ورود كالا از حد معمول بالا نرود.

وي با بيان اينكه در خصوص نرخ ارز دو نظريه كاملا مخالف در بخش خصوصي و دولتي وجود دارد، تصريح كرد: گروهي معتقدند قيمت نرخ بايد دو برابر قيمت كنوني باشد و به قيمت واقعي برگردد و همزمان با هدفمند كردن يارانه‌ها تعديل نرخ ارز انجام مي شد و گروهي ديگر معتقدند كه بايد بر اساس درآمد مردم نرخ ارز تعيين شود و همين هم گران است.

رييس اتحاديه واردكنندگان خراسان رضوي افزود: يارانه اي كه از داخل كشور به صنعتگر خارجي مي‌دهيم باعث مي‌شود مردم كالاي ارزان‌تر استفاده كنند اما در واقع بايد به توليدكننده خارجي در مقابل توليدكننده داخلي يارانه بدهيم.

روشنك درخصوص سياست‌هاي كلي دولت در حوزه بانكي و حمايت از بنگاه‌هاي خصوصي گفت: دولت نبايد دنبال سياست‌هاي چند قفله كردن بانك مركزي باشد كه اين امر در دراز مدت باعث تورم شده و بيكاري ايجاد شود.

وي ادامه داد: فعالان بخش خصوصي به خصوص توليد در حال حاضر در شرايط مناسبي با توجه به تحريم‌ها نيستند و دولت نبايد توليد را در كشور با مضيقه نقدينگي مواجه كند.

انتهاي پيام

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید