Performancing Metrics

کاهش 60 درصدی گردشگران در اقلیم کردستان عراق | اتاق خبر
کد خبر: 145285
تاریخ انتشار: 4 مهر 1394 - 11:51
نادر روستی سخنگوی سازمان گردشگری اقلیم کردستان : در سال 2013 بالغ بر 3 میلیون گردشگر به اقلیم کردستان آمدند و درآمدی بالغ 650000000 دلار برای اقلیم به ارمغان آورد، اما به دل
نادر روستی سخنگوی سازمان گردشگری اقلیم کردستان : در سال 2013 بالغ بر 3 میلیون گردشگر به اقلیم کردستان آمدند و درآمدی بالغ 650000000 دلار برای اقلیم به ارمغان آورد، اما به دلیل بحران اقتصادی و ظهور داعش در منطقه در مقایسه با سال 2013 ورود گردشگر به اقلیم 60 درصد کاهش یافته است و یکی از عوامل اصلی این مساله حضور داعش در بیشتر مناطق عراق است.
  به گزارش اتاق نیوز به نقل از جام کردی نادر روستی سخنگوی سازمان گردشگری اقلیم کردستان اعلام کرد: قبل از ورود گروه تروریستی داعش و بحران اقتصادی اقلیم کردستان همه ساله شمار زیادی گردشگر به اقلیم کردستان می آمدند که در سال 2007 پروسه ورود گردشگر به اقلیم آغاز شد و در آن سال 370 هزار گردشگر به اقلیم آمدند و هر ساله این آمار افزایشی 30 درصدی به خود دید. وی در ادامه گفت: ورود گردشگر به اقلیم تا سال 2013 با افزایش مواجه بود و در سال 2013 بالغ بر 3 میلیون گردشگر به اقلیم کردستان آمدند و درآمدی بالغ 650000000 دلار برای اقلیم به ارمغان آورد، اما به دلیل بحران اقتصادی و ظهور داعش در منطقه در مقایسه با سال 2013 ورود گردشگر به اقلیم 60 درصد کاهش یافته است و یکی از عوامل اصلی این مساله حضور داعش در بیشتر مناطق عراق است.

روستی درباره مناطق گردشگری اقلیم کردستان هم گفت: بیش از 3500 منطقه گردشگری در اقلیم وجود دارند که بیشتر از 40 تای آنها برای گردشگری شرایط مناسبی را دارا هستند. برخی در سطح جهانی مطرح اند، مانند غار شانه در، روستای بیستانه سور، روستای چرمو، قلعه اربیل، غار قسقاپان و ... که در مورد این مناطق اطلاعات و آمار کامل در دست است و منتشر شده اند.

وی در ادامه گفت: بیشتر از 17 آبشار زیبا در اقلیم وجود دارند که بخشی از این آبشارها تجهیز شده و به مناطق گردشگری تبدیل شده اند، بیشتر از 60 منطقه گردشگری و زیستی دیگر نیز وجود دارند که برخی در حال زیباسازی و ساخت هستند. 22 منطقه دینی و مذهبی نیز در اقلیم کردستان وجود دارد، بالغ بر 15 موزه گوناگون داریم، دهها رود و سد زیبا داریم، چندین غار تاریخی و طبیعی که مناظر زیبایی را خلق کرده ند، بالغ بر 16 چشمه آب معدنی با آب شفابخش، بیش از 15 پارک عمومی که در کل بالغ بر 230 مکان گردشگری را شامل می شوند، در اقلیم بیشتر 575 هتل، 300 متل، 75 روستای گردشگری و بالغ بر 1800 رستوران و کافی شاپ وجود دارند که شرایط بسیار مناسبی را برای پذیرش گردشگر مهیا کرده اند.

درباره پروژه های گردشگری اقلیم در آینده نادر روستی گفت: هیات وزیران و هیات اقتصادی اقلیم کردستان پروژه احداث چهار شهر گردشگری را در اقلیم به تصویب رسانده اند، مانند شهر گردشگری سد دکان، پروژه گردشگری کوه سفین، پروژه گردشگری سد دهوک و پروژه گردشگری کوه زافا در دهوک. پروژه های مذکور همه بخش های گردشگری را شامل می شوند و با اتمام و تکمیل این پروژه ها تحولات عمده ای در حوزه گردشگری اقلیم به وجود خواهد آمد.

در مورد مسائل و مشکلات این بخش، نادر روستی گفت: علاوه بر اینکه هیات گردشگری تنها سازمان عراق است که گواهینامه ایزو را داراست و گواهینامه ای بین المللی و معتبر محسوب می شود، اما برخی مشکلات سبب عدم پیشرفت این بخش در حد مطلوب و مناسب شده اند. چون اقلیم کردستان بخشی از عراق محسوب می شود و عراق نیز در جهان با عنوان منطقه ای که همیشه شاهد جنگ و ناآرامی است شناخته می شود، معرفی کردستان به عنوان منطقه ای آرام و جدای از عراق تلاشی مضاعف می طلبد. از سوی دیگر مشکل ارائه ویزا به گردشگران و نبود قانونی ویژه برای گردشگری که سیاهه آن آماده است اما هنوز تصویب نشده است و مشکلات جاده ای و برق و ... نیز سبب عدم رشد صنعت گردشگری در اقلیم کردستان تا حد مطلوب آن هستند.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید