Performancing Metrics

دولت تسهیل گری کند نه مانع تراشی | اتاق خبر
کد خبر: 162862
تاریخ انتشار: 9 آبان 1394 - 16:47
محمود نجفی عرب، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: ما باید موانع توسعه را رفع کنیم نه اینکه به آن اضافه کنیم. ما قانون نوشتیم تا موانع تولید را رفع کنیم و قانون هم ابلا...

محمود نجفی عرب، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: ما باید موانع توسعه را رفع کنیم نه اینکه به آن اضافه کنیم. ما قانون نوشتیم تا موانع تولید را رفع کنیم و قانون هم ابلاغ شده اما دولت نه تنها به اجرای این قانون کمکی نمی کند بلکه، با وضع آیین نامه ها و ضوابط گوناگون به مشکلات اضافه کرده.

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با اشاره به اینکه در تدوین برنامه ششم توسعه هم دستگاه های دولت، احکامی را می نویسند که بازدارنده حرکت به سمت توسعه است عنوان کرد: دولت باید از رقابت با بخش خصوصی خارج شود. دولت در فضای کسب و کار تبدیل به رقیبی برای بخش خصوصی شده در حالیکه دولت باید بستر را برای توسعه سرمایه گذاری و حرکت بخش خصوصی آماده کند. امروز می بینیم که دولت بدتر عمل می کند و دست و پای بخش خصوصی را بسته.

نجفی عرب با اشاره به اینکه رکود همه بخش ها را گرفته گفت: این رکود هم در سیمان هم در صنایع غذایی و هم در دارو جدی شده. ما حتی در مورد محصولی چون دارو که نیاز جدی کشور است شاهد رکود هستیم و می بینید که عملکرد شش ماه گذشته شرکت های دارویی در بورس نسبت به سال گذشته، یا برابر بوده یا کاهش پیدا کرده.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در این باره که دولت یازدهم چقدر درصدد تغییر وضعیت حال حاضر است گفت: دولت یازدهم علاقمند به استفاده از توانایی های بخش خصوصی است اما بدنه این دولت همکاری لازم را ندارد. در سطوح بالای کشور و از نظر مسئولان طراز اول این علاقمندی بارها ابراز شدهاما بدنه دولت آنقدر سنگین است و آنقدر خاکریزهای متعدد است که دولت نمی تواند خودش تکان دهد.

نجفی عرب با اشاره به اینکه دولت باید تحول و انقلاب جدی در این بخش ایجاد کند  اظهار کرد: من برای شما درباره عدم تحرک دولت داستان اجرایی شدن قانون رفع موانع تولید را مثال می زنم. در وزارت اقتصاد دبیرخانه ای برای اجرایی شدن این قانون تشکیل شده و باید اصلاحات در سه ماهه در مورد این قانون انجام می شده. تاریخ ابلاغ قانون رفع موانع تولید، 94/2/1است. تمام دستگاه ها موظف بودند در یک ماه همیشه قوانین و آیین نامه های لازم را به کارگروهی که در وزارت اقتصاد تشکیل شده تحویل دهند اما ملاحظه می کنید که هنوز این اتفاق نیفتاده. بپرسید که چند دستگاه دولتی این کار را کردند؟ بدنه دولت متاسفانه همراه نیست و تا همراهی آن ها نباشد، راه به جایی نمی بریم.

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران گفت: رکود همه بخش ها را گرفته و احتمال رشد منفی اقتصاد وجود دارد. این برای اقتصاد ما بسیار خطرناک است بویژه که ما رشد 8 درصدی را هدف قرار داده ایم اما به نظر نمی رسد که شرایط برای تحقق این هدف فراهم باشد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در این باره که دولت چه راه حل هایی برای خروج از رکود دارد عنوان کرد: پروژه های عمرانی دولت روی دستش مانده و از اول سال جاری تا جایی که من اطلاع داریم هفت تا هشت هزار میلیارد تومان بیشتر هزینه این پروژه ها نشده. اگر واقعا دولت نتواند بخش خصوصی را بطور جدی به کار بگیرد، رکود امروز تا مدت ها گریبان اقتصاد ایران را رها نخواهد کرد. از طرف دیگر دولت بدهکار است و نمی تواند بدهی هایش را به بخش خصوصی بدهد و بهتر است با تسهیل امور اقتصادی، امکان حرکت به سمت توسعه را فراهم کند.

منبع: اتاق تهران

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید