Performancing Metrics

بدون تعقل نمی‌توان بهره‌ای از اسلام برد | اتاق خبر
کد خبر: 300411
تاریخ انتشار: 16 آذر 1394 - 00:48
فاضل میبدی در دانشگاه یزد:‌
حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین ومدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه یزد سخنرانی کرد.

حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین ومدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه یزد سخنرانی کرد.

حجت‌الاسلام فاضل میبدی در این مراسم که به همت تشکل دانشجویی پیرو خط امام(ره) دانشگاه یزد برگزار شد، جامعه کنونی ایران را جامعه‌ای احساساتی و به دور ازعقلانیت توصیف کرد و‍‍ تحریک احساسات در جامعه از طریق صداوسیما را مورد نقد قرار داد.

وی با اشاره به مشکل جامعه و نپرداختن به مسایل اساسی، گفت: پشتوانه مذهب، اخلاق و عقلانیت است و درجامعه‌ ما افراد بیشتر به دنبال مالکیت حقیقت هستند تا کشف حقیقت و اینگونه است که بحث وجدل‌ها ایجاد می‌شود، چون همه خود را علامه می‌دانند وحاضر به قبول حرف حق طرف مقابل نیستند.

به گفته وی بدون تعقل نمی‌توان بهره‌ای از اسلام برد. اگرکسی عادت به قبول سخن بی‌دلیل و بدون استدلال دیگری کند، از کسوت انسانی خارج می‌شود و حتی خداوند هم ازبندگانش خواسته که در آیاتش تفکر، تدبر و تعقل کنند.

این استاد حوزه ودانشگاه، اسلام را دینی خواند که بیشتر از سایر ادیان به عقلانیت دعوت کرده و مسلمانان راهم افرادی خواند که بیشتراز دیگران عقلانیت را تعطیل کرده‌اند.

حجت‌الاسلام فاضل میبدی وجود عدالت را در جامعه ضروری برشمرد وافزود: طبق فرموده امام علی (ع)، چند چیز حکومت‌ها را از پای درمی‌آورد یکی تمسک صرف به فروع و ضایع کردن اصل‌ها وریشه‌ها، دوم تقدیم الاراذل و تاخیر الافاضل، یعنی بالادست قراردادن افراد پست و فرومایه و زیردست قراردادن افرادعالم و فرزانه.

عضو مجمع محققین ومدرسین حوزه علمیه با اشاره به سه اتفاق اساسی در تاریخ سیاسی اسلام، صلح امام‌حسن(ع) بامعاویه، جنگ امام‌حسین(ع) با یزید و قبول ولایت‌عهدی مأمون از جانب امام‌رضا(ع)، گفتند دین اسلام بر مذاکره و گفتگو و ضرورت حصول توافق با دشمن تأکید دارد .

فاضل میبدی جستجوی راهی را که از طریق آن بتوان از الگوهای دینی، بدرستی الگوبرداری کرد، را وظیفه امروز متفکران مسلمان دانست و تصریح کرد: ما ازالگوهای دینی خود در دو بعد معنویت و اخلاق فاصله گرفته‌ایم، نه اخلاق ما علوی است ونه معنویت ما درعرصه‌های زندگی رنگ و بوی علوی دارد.

وی با بیان اینکه متفکران مذهبی تاکنون به جای تحلیل سیره و روش امامان بیشتر به دنبال تجلیل آنان بوده اند خاطرنشان کرد: ما باید ائمه را اسوه خود قرار دهیم نه اسطوره، باید درطول زندگی همپا وهمراه ائمه باشیم و درمقام تحلیل ایشان برآییم و از اصل‌های اساسی آنها در زندگی ‍پیروی کنیم.‍

منبع: ایلنا 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید