Performancing Metrics

آلودگی قربانی میگیرد اما مسئولان مسئولیت را ... | اتاق خبر
کد خبر: 304943
تاریخ انتشار: 6 دی 1394 - 11:57
اتاق خبر گزارش می دهد
در روزهای گذشته خبری حاکی از مرگ یکی از ماموران راهنمایی و رانندگی به دلیل آلودی هوا رسید این مأمور راهنمایی و رانندگی که در منطقه 10 تهران مشغول انجام ماموریت بود، در روزهایی که هوا در شرایط ناسالم قرار دارد، سکته قلبی کرد.

به گزارش اتاق خبر، در روزهای گذشته خبری حاکی از مرگ یکی از ماموران راهنمایی و رانندگی به دلیل آلودی هوا رسید این مأمور راهنمایی و رانندگی که در منطقه 10 تهران مشغول انجام ماموریت بود، در روزهایی که هوا در شرایط ناسالم قرار دارد، سکته قلبی کرد. ساعاتی بعد مسئولان سعی در توجیه مرگ این جوان به دلیل سابقه مشکلات ریوی داشتند حتی اگر سابقه بیماری این شخص صحت داشته باشد نمی توان به سادگی از کنار این موضوع که آلودگی هوا در این روزها به بالاترین میزان خود رسیده است عبور کرد.  آلودگی هوا به اوج و بیشترین میزان خود رسیده و تبدیل به یک بحران جدی شده است مسئولان به جای چاره اندیشی در این خصوص مانند هر بحران دیگری سعی در حواله کردن آن به یکدیگر و یا ساده انگاری آن دارند. تنها اقدامی که در این روزها در این خصوص صورت گرفت تعطیلی چند روزه مدارس بود که تنها حکم مسکن و راه حلی موقت برای این معضل محسوب می شود.

مقصر اول: دولت سابق و تحریم ها

به گزارش ایسنا،معصومه ابتکار در جلسه کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا گفت: بی‌شک به رغم تمام تلاش‌های صورت‌گرفته در دولت یازدهم برای مقابله با مسئله آلودگی هوا، جبران تمام عقب ماندگی‌ها و غفلت‌های صورت‌گرفته طی سال‌های گذشته در مدت زمان کوتاه میسر نیست.

معاون رئیس جمهور ضمن اشاره به شرایط هوا طی هفته گذشته در تهران، اظهار کرد: در حالیکه شاهد پایداری شدید هوا در تهران بودیم اما شاخص‌ها به شرایط اضطرار نرسید و این نشان‌دهنده نتایج مثبت اقداماتی است که برای بهبود کیفیت سوخت و بنزین و گازوئیل صورت گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: افزایش تعداد خودروها، افزایش ترددها و افزایش ساخت و ساز نشان می‌دهد که تمام شاخص‌های موثر در افزایش آلایندگی هوا رو به رشد است و عدم قرارگیری شاخص‌های هوای تهران در شرایآط اضطرار ناشی از اقدامات کنترلی تاثیرگذار بوده است.

 مقصر دوم: دولت کنونی به دلیل بی توجهی به وسایل نقیه عمومی

 

 

به گزارش فارس، رضا تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر تهران  با اشاره به اینکه عدم توجه به راهکارهای اساسی و کارشناسی شده، شهر تهران را به معضل آلودگی هوا دچار کرده است، گفت: تعداد خودروهای شخصی نسبت به گذشته بیشتر شده و همین امر منجر به افزایش آلودگی هوا شده است.

وی با بیان اینکه مهمترین کار در راستای کاهش آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی است، تصریح کرد: متاسفانه دولت یازدهم در بحث مترو هیچ اقدام موثری را انجام نداده و به تعهدات خود عمل نکرده است.

تقی‌پور بیان داشت: مدیریت شهری علی‌رغم همه مشکلات تلاش خود را برای توسعه مترو انجام داده است و این در شرایطی است که دولت در بودجه عمومی دولت تنها برای 3 کیلومتر مترو اعتبار اختصاص داده است.

وی افزود: مدیریت شهری نیز با توجه به شرایط مالی تنها می‌تواند سالیانه 12 تا 13 کیلومتر مترو را با توجه به مشکلات احداث کند.

تقی‌پور در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون 2500 دستگاه اتوبوس نیاز شهر تهران است، گفت: این در حالی است که 3 هزار دستگاه اتوبوس نیز بایستی از رده خارج شوند.

مقصر سوم: صنایع آلاینده و ناوگان های فرسوده

به گزارش ایسنا، مرتضی طلایی، نائب رئیس شورای شهر درباره وضعیت هوای پایتخت با بیان اینکه بیان برخی مسائل در خصوص آلودگی هوا به نوعی تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی است، ادامه داد: مشکل آلودگی هوا برای دیروز و امروز نیست و متاسفانه غفلت دولت‌ها از انجام وظایف خود در قبال کاهش آلودگی هوا سبب ایجاد این مسئله شده است.

طلایی با بیان اینکه هر ساله در این فصل وارونگی هوا شرایط سختی برای پایتخت نشینان ایجاد می‌کند، درباره تاثیر بلندمرتبه سازی اظهارکرد: اگر بلندمرتبه سازی متهم اصلی آلودگی هوا بود، باید در طول سال شاهد این گونه شرایط آلودگی هوا بودیم و اینگونه نیست که باد پشت ساختمان‌های بلند مرتبه تهران گرفتار شده باشد و نتواند وارد شهر شود. هرچند که بلند مرتبه سازی‌های غرب تهران مسیر وزش باد به داخل شهر را تا حدودی محدود کرده است؛ اما این مسئله تعیین کننده نیست.

وی با بیان اینکه خروج صنایع آلاینده از پایتخت، نوسازی ناوگان فرسوده و استانداردسازی سوخت می‌تواند مشکل آلودگی هوا را رفع کند گفت: امروز مردم قربانی آلودگی هوا می‌شوند و همه ما در بروز این مسئله مقصر هستیم.

عوارض آلودگی هوا

دکتر قاسم آهنگری، رئیس بخش بیوتکنولوژی پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، در مورد آسیب های آلودگی هوا بر بدن گفت: اثراتی که آلاینده ها بر بدن ما می گذارند، منجر به بیماری های کمپلکس می شوند؛ بیماری ها دو گونه هستند یکسری از نظر ژنتیکی single gene disorder هستند، یعنی بیماری هایی که به واسطه اختلال در یک ژن بروز می یابند و تعداد آن ها هم به اندازه انگشتان دست بیشتر نیست. عمده بیماری ها جزء این دسته نیستند و در دسته complex disorder قرار دارند، و در حقیقت اختلالی که در همکاری و تعامل بین ژن ها به وجود می آید، باعث ظهور بیماری می شود.

او با بیان این که بیماری ام اس، بیماری های سرطان، آسم آلرژیک و بیماری های اتوایمیون از جمله بیماری های کمپلکس هستند گفت: طی فرآیندی چند دهه ای ما آنچنان محیط زیست خود را تغییر داده ایم که تعامل هایی که بین ژن های ما و محیط وجود داشت و اجداد ما در طی سالیان سال با آن ها انطباق پیدا کرده بودند، و با آن ها به تعاملی رسیده بودند که می توانستند به راحتی ادامه حیات بدهند، عوض شود.

آهنگری ادامه داد: الان متاسفانه به علت رها شدن این عوامل آلاینده در سطح محیط پیرامونی ما، به موجودی در محیطی کاملا بیگانه تبدیل شده ایم. برای ریه بنده، چه متخصص این رشته باشم یا نباشم وقتی به میدان انقلاب می روم این میزان از آلاینده ها بیگانه است، و در حقیقت این آلاینده هایی که در اثر انواع احتراق به وجود می آیند، نه تنها برای ریه ما بلکه برای کل بدن ما عوارضی را ایجاد می کند که منجر به بیماری های می شود که حتی خارج از چهارچوب بیماری های کلاسیک است.

راه حل این بحران

حسین آخانی، کارشناس محیط زیست و استاد زیست‌شناسی دانشگاه تهران می‌گوید: اگر اراده وجود داشته باشد با یک برنامه منظم و عملی و با هماهنگی می‌توان شهر تهران را در عرض یک سال از شرِ آلودگی نجات داد.

 وی اظهار کرد: تعطیلی مدارس و محدود کردن خودروها راه‌حل نیست؛ که اگر نخواهیم بگوییم بی‌فایده است دست‌ِکم باید بگویم حکم یک مسکن را دارد. 

 دکتر آخانی با انتقاد از اینکه اراده‌ای برای کاهش آلودگی هوای شهر وجود نداشته و ندارد تصریح کرد: متاسفانه در تمام ارگان‌های ما از دولت تا مجلس و... اراده‌ای دیده نمی‌شود. 

 این استاد دانشگاه همچنین اظهار کرد: بهترین راه‌حل در کوتاه و بلندمدت گسترش حمل و نقل عمومی است. البته به نظر می‌رسد که نمایندگان و دولتمردان ما خودشان با حمل‌ونقل عمومی میانه و سرکاری ندارند. آن‌ها بین مردم نیستند تا بتوانند مشکل را درک کنند. همچنین متاسفانه بخش زیادی از مسئولین ما فرصت این را نداشته‌اند تا در شهرهایی که زندگیِ سبز در آن‌ها جاری است زندگی کنند و ببینند کشورهایی مانند آلمان و سوئد چگونه با گسترش حمل‌ونقل عمومی آلودگی هوا را کنترل کرده‌اند. شاید اگر مسئولین ما چنین شناخت و تجربه‌هایی داشتند نگاهشان متفاوت بود.

 این کارشناس محیط‌زیست گسترش حمل‌ونقل عمومی در زمان اندک را کوتاه‌مدت‌ترین راه‌حل حل مشکل آلودگی هوا دانست. وی در این‌باره گفت: ما باید بیاییم و بخشی از افزایش قیمت بنزین را به مالیات حمل و نقل عمومی اختصاص دهیم و پولی که از این‌راه جمع‌آوری خواهد شد را در اختیار بخص خصوصی یا عمومی بگذاریم تا حمل‌ونقل عمومی در قالب مترو و اتوبوس افزایش پیدا کند.

 این استاد دانشگاه تصریح کرد: در نظر بگیریم که روزانه 11 میلیون لیتر بنزین در تهران مصرف می‌شود. هزینه بخش کوچکی از این میزان مصرف می‌تواند تحولی در حمل‌ونقل عمومی آن‌هم در زمان اندک ایجاد کند. من فکر می‌کنم اگر این اتفاق بیفتد خود مردم نیز با علاقه مالیات بنزین را پرداخت کنند چرا که می‌فهمند این‌کار به نفع همه خواهد بود. 

 حسین آخانی همچنین اظهار کرد: از نظر من با سرمایه‌گذاری بر روی این پول می‌تواند در یک‌سال اتوبوس‌ها و در دو سال متروها را در حد قابل قبولی گسترش داد.

 این کارشناس محیط زیست ضمن انتقاد از وجود بزرگراه و اتوبان و غیره به جای خطوط مترو و حمل‌ونقل عمومی تصریح کرد: در سال‌های اخیر تا جایی که امکان داشت پل، زیرگذر، بزرگراه و... ساخته شد که اتفاقا باعث شد که افراد زیادی تمایل پیدا کنند تا خودروهای شخصی‌اشان را به خیابان بیاورند و افراد دیگری تشویق شدند خودرو بخرند. 

 وی تصریح کرد: با این شرایط باید پرسید آیا حالا که مسئولین نسبت به آلودگی هوا ابراز نگرانی می‌کنند واقعا تمایلی دارند که خیابان‌ها خلوت شوند؟ به نظر می‌رسد در این بی‌اراده‌گی همگان و مسئولان از هر دوجناح سهیمند. 

 دکتر حسین آخانی در انتها گفت: راه‌حل‌های موقتی که حکم مسکن را دارند اتفاقا می‌توانند علاوه بر بی‌فایده‌بودن مضر نیز باشند. چرا که اگر مدارس تعطیل شود فرزندان نیازمند مراقبت از جانب والدینشان هستند و همین می‌تواند هزینه‌های بیشتری را تولید کند. در نتیجه باید به یک راه‌حل کوتاه‌مدتِ عملی‌تر که همان تقویت و گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی است پرداخت.

 

 

 

 

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید