Performancing Metrics

لزوم افزایش پیمان های پولی دو جانبه به منظور ارتقای صادرات | اتاق خبر
کد خبر: 306197
تاریخ انتشار: 13 دی 1394 - 16:14
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت استان زنجان در گفت و گو با اتاق خبر تاکید کرد:
امیرعلی مصیبی: لازم است پیمان های دو یا چند جانبه پولی با کشورهای مختلف در منطقه ارتقا داده شود تا به گسترش هرچه بیشتر صادرات ختم شود.

اتاق خبر- سوسن یحیی پور- از زمان گشایش های سیاسی در کشور شاهد ورود کشورهای مختلفی در قالب هیأت های اقتصادی به کشور هستیم. استان زنجان نیز در این مدت میزبان هیأت های مختلفی بوده است که به منظور سرمایه گذاری های مشترک به این استان وارد شده اند. حال یکی از سوالات مهم مطرح  این است که چگونه می توان از حضور این بازرگانان به بهترین نحو استفاده کرد؟ در این رابطه و نیز چگونگی گسترش تجارت خارجی در دوره پساتحریم گفت و گویی را با امیرعلی مصیبی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید.

در حال حاضر که کشورهای مختلفی در قالب هیأت های مختلف وارد کشور می شوند، چطور می توان از حضور آن ها به بهترین نحو استفاده کرد؟

ورود کشورهای مختلف به ایران فضای مناسبی را فراهم کرده است. اینکه هیأت های خارجی از چه کشورهایی هستند چندان مهم نیست؛ آنچه که اهمیت دارد ترکیب افرادی است که به منظور سرمایه گذاری در کشور وارد می شوند و باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کرد. لازم است که از سرمایه ها، تکنولوژی  و دانش فنی که این کشورها به ایران وارد می کنند بهره لازم را برد.  

 با تعدادی از هیأت های خارجی در محل اتاق بازرگانی یا در هتل دیدارهایی داشته ایم؛ البته در این مورد مطلبی که اهمیت دارد این است که هیأت ها با توجه به ظرفیت ها، پتانسیل ها و ساختار صنعت، معدن و تجارت به استان دعوت شوند تا بتوان نهایت استفاده را از تجارب آن ها کرد. باید با توجه به توان خود با آن ها وراد مذاکره و تعامل شویم. ورود این تجار و بازرگانان خارجی با توجه به حجم این هیأت ها و محدوده زمانی تجربه جدیدی است که باید به بهترین نحو از آن ها استفاده کرد.

از آنجایی که نگرانی ها و دغدغه هایی از فرصت سوزی در دوران پساتحریم وجود دارد؛ چه برنامه ها و سیاست هایی باید در کشور و استان زنجان اعمال شود تا به رونق و شکوفایی اقتصادی دست پیدا کنیم و درحال حاضر چه برنامه هایی در حال اجرا است؟

چند برنامه در استانداری در حال پیگیری است که امیدواریم باعث رونق تجارت خارجی در استان شود. حمایت  همه جانبه از صادرات غیرنفتی و همچنین توسعه تولیدات صادرات محور از جمله این برنامه ها است. همچنین  به دنبال تسهیل صدور ضمانت نامه های بانکی هستیم که اگر در این زمینه رونق صورت گیرد، سیاست مناسبی خواهد بود در جهت افزایش صادرات خدمات فنی مهندسی که از ارزش افزوده بالایی برخوردارند.  

لازم است سرمایه صندوق ضمانت صادرات تقویت شود تا بستر و شرایط مناسبی برای تجار و بازرگانان استان و کشور فراهم شود.

در حوزه گمرک نیز اقداماتی در حال پیگیری است؛ از جمله تسریع در انجام خدمات گمرکی از قبیل اظهار صادرات در محل صادرکننده و یا تسهیل در ورود کالا، مواد اولیه و ماشین آلات و همچنین کاهش زمان از جمله این اقدامات خواهد بود. در حوزه کشوری نیز بحث کاهش یکسری مجوزها و ممنوعیت های موردی در حوزه صادرات از برنامه های بسیار مهم و جدی است که امیدوراریم در دوران پساتحریم شرایطی مهیا شود تا صادرکنندگان با طیب خاطر به فعالیت بپردازند.

استرداد مالیات بر ارزش افزوده در صاردات نیز در استان زنجان در حال پیگری است تا اگر تزریق مالی در کل کشور اتفاق بیفتد؛ بتوان این هدف را تسریع و در زمان مناسب مبالغ را استرداد کرد.  

در سطح کلان نیز باید پیمان های دو یا چند جانبه با کشورهای مختلف در منطقه ارتقا داده شود تا به گسترش هرچه بیشتر صادرات ختم شود. همچنین درخصوص تعرفه های ترجیحی نیز باید اقدامات و تدابیر لازم اندیشیده شود.

عملکرد اتاق بازرگانی زنجان را در این دوره چطور ارزیابی می کنید؟ چه همکاری های مشترکی تاکنون صورت گرفته است؟

نمی توان با درنظر گرفتن چند آیتم این ارزیابی را انجام داد. باید تمام شرایط، امکانات و فضای اتاق بازرگانی و کشور سنجیده شود. البته با انتخابات جدیدی که صورت گرفته؛ هیأت رئیسه و هیأت نمایندگان جدیدی بر سر کار آمده اند که تمام تلاش خود را برای بهبود اوضاع انجام می دهند.  ورود سفرا، وابستگان اقتصادی و برگزاری همایش ها از جمله این تلاش ها است. قرار است که دو هیأت خارجی به کشورهای هند و پاکستان سفر کنند که درنتیجه می توان فضا را مثبت ارزیابی کرد. باید گفت که اتاق بازرگانی زنجان حرکت رو به جلویی دارد.

به منظور توسعه صادرات و تجارت خارجی؛ در استان زنجان چه همایش ها  و نمایشگاه هایی برگزار می شود؟

در حوزه خدمات فنی- مهندسی در دو ماه گذشته یک همایشی به منظور پایش حوزه صادراتی برگزار کردیم. در بحث صادرات محصولات کشاورزی که البته به سازمان جهاد کشاورزی واگذار شده است؛ کمیته صادراتی تشکیل شده است تا بتوانیم این حوزه را فعال کنیم. همچنین چند نمایشگاه بین المللی و دوره های آموزشی در روز ملی صادرات تشکیل دادیم. نمایشگاه کاسپین نیز در استان زنجان برگزار شد که دارای امکانات و ظرفیت خوبی بود. قرار است که در سال آینده یک نمایشگاه تخصصی در حوزه صادرات با همکاری اتاق بازرگانی، تعاون ، خانه صنعت و معدن و همچنین برخی صادرکنندگان برگزار شود.

باتوجه به رکود حاکم بر اقتصاد کشور، چه چشم اندازی در حوزه تجارت خارجی ترسیم می کنید؟

تمام مسئولان اقتصادی، سیاسی و بخش خصوصی به آینده اقتصادی ایران خوشبین هستند. به هرحال تحریم ها بر حوزه هایی همچون نقل و انتقال مالی، تجارت، کشتیرانی و بیمه تاثیر نامطلوبی داشته و از حجم صادرات کم کرده است و استان زنجان نیز از این قضیه مستثنی نبوده است. ولی امیدوار هستیم که با اجرایی شدن شبکه سوئیفت، کاهش هزینه های تجارت، افزایش شرکای خارجی و حل مشکلات مالی اوضاع اقتصادی کشور  دچار تحولات عمیقی شود. البته امیدواریم رونق اقتصادی و خروج از رکود در اردیبهشت و خردادماه سال آتی به دست آید.  

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید