Performancing Metrics

راه نجات اقتصاد کشور، توجه به بخش خصوصی است | اتاق خبر
کد خبر: 310346
تاریخ انتشار: 30 دی 1394 - 11:51
عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در گفت و گو با اتاق خبر:
عباس ارگون در رابطه با جایگاه بخش خصوصی در برنامه ششم توسعه گفت: راه نجات اقتصاد کشور، توجه به بخش خصوصی است و باید همانطور که رئیس جمهور فرمودند به سمت بخش خصوصی حرکت کرد.

اتاق خبر- سیزدهمین نشست کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران در حالی برگزار شد که اعضای این کمیسیون جایگاه بخش خصوصی در برنامه ششم توسعه را بررسی کردند. در این نشست بر ضرورت استفاده از ظرفیت های برنامه ششم توسعه در مسیر تجارت کشور و تسریع و تسهیل در این امر طی پنج سال آینده تاکید شد. در همین رابطه گفت و گویی را با عباس آرگون عضو کمیسیون کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید.

عباس ارگون عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در رابطه با جایگاه بخش خصوصی در برنامه ششم توسعه گفت: راه نجات اقتصاد کشور، توجه به بخش خصوصی است و باید همانطور که رئیس جمهور گفتند به  سمت بخش خصوصی حرکت کرد.

عباس آرگون در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: بحث های زیادی دررابطه با تقویت بخش خصوصی ایراد می شود و درحال حاضر گفته های بخش دولتی و خصوصی مشابه است ولی هیچ گونه اقدامی برای عملیاتی شدن صورت نمی گیرد.

وی با طرح این سوال که چرا عزم و اراده ای برای حرکت به سمت اقتصاد خصوصی و غیردولتی نداریم؛ گفت: لازم است برنامه جامع و عملیاتی به منظور تحقق این هدف تدوین کرد؛ با حرف زدن نمی توان مشکلی را حل کرد.

آرگون ادامه داد: باید برنامه روشنی به منظور خروج دولت و بانک ها از بخش بنگاه داری و فراهم ساختن زیرساخت ها آماده کرد. همیشه از دولتی شدن امور انتقاد می شود ولی کسی اقدام مشخصی را در این راستا انجام نمی دهد.

وی به موارد مذکور در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه، کاهش تصدی گری دولت مطرح شده است ولی آیا با شرایط موجود در کشور به این مهم می توانیم دست پیدا کنیم.

آرگون تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه، رشد 8 درصدی برای اقتصاد کشور پیش بینی شده است ولی هنوز زیرساخت های کشور ظرفیت لازم برای تحقق این رشد را ندارند و باید در این راستا برنامه مشخصی تدوین کرد.

عضو کمیسیون تسهیل و تجارت اتاق تهران افزود: برای رسیدن به اهداف مذکور در برنامه ششم توسعه باید قوانین مخل کسب و کار و سیستم بانکی کشور اصلاح شود. همچنین باید یک برنامه مشخص جهت سرمایه گذاری درنظر گرفت.

وی به بالا بودن سپرده بانکی اشاره کرد و گفت: افراد با سود بالایی که از بانک ها دریافت می کنند، قطعا تمایلی به سرمایه گذاری در تولید کشور ندارند. چون با نرخ بالای 20 درصد از نظام بانکی سود دریافت می شود، بخش های تولیدی با مشکل مواجه می شوند.

آرگون اضافه کرد: باتوجه به اینکه بخش های تولیدی با مشکل فروش، کارگران و وصول مالیات درگیر هستند نمی توانند به نرخ سود تعیین شده بانکی دست پیدا کنند؛ بنابراین برای رفع مشکلات باید نرخ سپرده بانکی کاهش پیدا کند.

این عضو اتاق تهران تاکید کرد: با کاهش نرخ سپرده بانکی، جذابیت سرمایه گذاری افزایش می یابد و افراد بیشتری در حوزه تولید سرمایه گذاری انجام می دهند. اشتغال بهبود پیدا می کند و بهره وری افزایش می یابد.

به گفته وی؛ باید صادرات غیرنفتی در کشور توسعه پیدا کند و  تا از وابستگی به نفت نجات پیدا کنیم.  

آرگون در رابطه با آثار لغو تحریم ها بر اقتصاد کشور گفت: قطعا در دوران پساتحریم نباید انتظار معجزه ای در اقتصاد کشور را داشت. درواقع لغو تحریم ها شرایط کشور را به وضعیت عادی سال های قبل بازگردانده است.

وی با بیان اینکه باید شرایط خود تحریمی در کشور از بین رود؛ اظهار کرد: درواقع در کشور با دو نوع تحریم مواجه شدیم، یکی داخلی و دیگری خارجی. باید در جهت رفع مشکلات داخلی هم اقدام کرد تا به رونق اقتصادی رسید.

به گفته آرگون، باید به نیازهای مردم و اقتصاد بخش خصوصی توجه کرد و از آن حمایت جدی به عمل آورد تا بتوان به شرایط قبل از دوران تحریم و توسعه پایدار دست پیدا کرد.  

وی با بیان اینکه در دوران پساتحریم باید قوانین مخل کسب و کار را شناسایی کرد؛ ادامه داد: لازم است در این دوران در جهت بهبود فضای کسب و کار تلاش کرد. همچنین باید از سرمایه گذاران داخلی حمایت کرد و شرایطی را مهیا کرد که افراد به سمت کارهای تولیدی روی آورند نه بحث های واسطه گری.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید