Performancing Metrics

مقدونیه مرزهای خود را بر روی آوارگان جنگی بست | اتاق خبر
کد خبر: 310877
تاریخ انتشار: 1 بهمن 1394 - 09:25
مقدونیه مرزهای خود با یونان را بر روی آوارگان جنگی مسدود و دلیل این اقدام را مشکلات ادامه مسیر آنها در کشورهای بالکان برای رسیدن به شمال اتحادیه اروپا اعلام کرد.

به گزارش اتاق خبر  از رسانه های خبری بالکان، بر اساس تصمیمات آلمان، اتریش، اسلوونی و کرواسی مبنی بر محدود کردن ورود آوارگان جنگی و تشدید کنترل بر آنها صربستان و مقدونیه نیز با اتخاذ تصمیماتی ورود آوارگان را به کشورهایشان محدود کردند.
بنا به گزارش رسانه های خبری صربستان، پلیس یونان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که حدود 650 تن از پناهجویان از کشورهای سوریه، عراق و افغانستان در پشت مرزهای مقدونیه در اردوگاه های پناهجویی به علت مسدود بودن مرزهای مقدونیه به دام افتادند.
حکومت مقدونیه که مرزهای خود با یونان را از سه شنبه شب بر آوارگان جنگی در مرز با یونان بسته این اقدام را به طور موقت و به دلیل تصمیم های برخی از کشورهای بالکان و اتحادیه اروپا اعلام کرده است.
همچنین گزارش شده که این اقدام حکومت مقدونیه به خاطر اختلال در تردد قطار از اسلوونی به طرف اتریش اتخاذ شده که آوارگان جنگی برای رسیدن به کشورهای شمال اتحادیه اروپا از این مسیر استفاده می کنند.
مقامات حکومت مقدونیه گفته اند که مسدود کردن مرزهای این کشور با یونان بر روی آوارگان جنگی و مهاجرین موقتی است و به زودی خطوط مرزی این کشور با یونان بر روی این افراد باز خواهد شد.
همچنین اقدام های برخی از کشورهای اتحادیه اروپا مبنی بر کنترل بیشتر بر ورود آوارگان جنگی از جمله اتریش و آلمان موجب شده که کشورهای اسلوونی، کرواسی و صربستان و مقدونیه تصمیم بگیرند که از عبور آوارگان جنگی از کشورهایشان برای رسیدن به اتریش و دیگر کشورهای شمال اتحادیه اروپا جلوگیری کنند.
آلکساندر وولین وزیر کار و امور اجتماعی و مسئول رسیدگی به امور آوارگان جنگی و مهاجرین در دولت صربستان روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت که آوارگان جنگی که خواهان ارایه درخواست برای پناهجویی به کشورهای اتریش و آلمان نباشند به آنها اجازه خروج از کشور صربستان داده نمی شود.
وی همچنین افزود که بنا به تصمیم دولت اتریش که از طریق دولت های اسلوونی و کرواسی در اختیار صربستان قرار گذاشته شده، مهاجرین قادر نخواهند بود که به مسیر خود ادامه بدهند اگر خواهان پناهجویی در اتریش و آلمان نباشند.
رانکو اوستوییچ وزیر کشور کرواسی نیز روز چهارشنبه در این مورد گفت که پس از تصمیم اتریش و اسلوونی مبنی بررژیم جدید برای عبور آوارگان جنگی از مرزهای خود، کشور کرواسی نیز قوانین جدیدی را در این رابطه به اجرا در آورد.
وی همچنین گفت که کرواسی علاوه بر ثبت اسامی و دیگر اطلاعات از آوارگان جنگی و مهاجرین از آنها نیز پرسش می شوند که آیا خواهان ارایه درخواست پناهجویی در آلمان یا اتریش هستند؟.
در بحران پناهندگان فعلی آلمان مهم ترین کشور پذیرنده پناهندگان در اتحادیه اروپا است. در سال 2015 سازمان های آلمانی ورود حدود 1.1 میلیون پناهنده به این کشور را ثبت کردند که بالاترین آمار در تاریخچه جمهوری فدرال آلمان است.
ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان که کشورش مرزهای خود با صربستان و کرواسی را به خاطر مهاجرین حصار کشی کرده است، پیشتر خواستار متوقف کردن کامل گسیل مهاجرین به اتحادیه اروپا شده بود.
نخست وزیر مجارستان اخیرا در مصاحبه ای با رادیو دولتی این کشور ضمن اشاره به اینکه بحران آوارگان جنگی مساله تعیین کننده در سال 2016 خواهد بود، کشورهای اتحادیه اروپا را به ایجاد خط دفاعی اروپا در مرزهای شمالی یونان با مقدونیه و بلغارستان فراخواند.
اوربان همچنین با اشاره به اینکه هیچ کشور دیگری به غیر از مجارستان از مرزهای خارجی خود، حفاظت و دفاع نمی کند، گفت که ایجاد دیوار در مرز مانند روادید شنگن به منظور تردد آزاد مردم است.
مجارستان به دلیل جلوگیری از عبور آوارگان جنگی و پناهجویان از این کشور ابتدا در شهریور ماه مرزهای خود را بر صربستان و سپس در آبان ماه بر کرواسی با کشیدن سیم خاردار مسدود کرد.
پناهجویان به دنبال بسته شدن مرزهای مجارستان با مرز صربستان برای ادامه مسیر خود به کشورهای شمال اتحادیه اروپا مجبور شدند که مسیر خود را از صربستان به سوی کرواسی تغییر دهند.
پس از بسته شدن مرزهای مجارستان با صربستان، پناهجویان برای رسیدن به کشورهای اتحادیه اروپا بویژه آلمان، سوئد و هلند مسیر خود را به سوی مرزهای کرواسی تغییر دادند و به همین دلیل حکومت زاگرب با تأکید بر اینکه امکان پذیرفتن آنان را به تعداد بالا ندارد درخواست کمک از اتحادیه اروپا کرد و در اقدامی یک جانبه مرزهای خود را بر روی کامیون های صربستان بست.
مجارستان در آبان ماه امسال با کشیدن سیم خاردار در نوار مرزی با کرواسی این بخش از مرزهای خود را علاوه بر صربستان بر آوارگان جنگی و مهاجرانی که قصد عبور از این کشور را به دیگر کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا داشتند، مسدود کرد و این امر باعث شد مهاجرین برای بار دیگر مسیر خود را تغییر داده و از طرف کرواسی برای رسیدن به اتریش، آلمان و سوئد وارد اسلوونی شوند.
بحران آوارگان جنگی نشان داد که اتحادیه روپا نه تنها برای حل و فصل مسایل امکانات و توانایی کافی ندارد، بلکه ثابت کرد که کشورهای این اتحادیه از موضع یکسان در برابر مشکلات و معضلات برخوردار نیستند.
سازمان بین المللی در امور مهاجرین پیشتر اعلام کرده بود که تعداد آوارگان جنگی که طی سال 2015 میلادی از طریق زمینی و دریایی وارد اروپا شده اند از مرز یک میلیون نفر گذشته است.
این سازمان بین المللی با انتشار بیانیه ای ضمن اشاره به اینکه از ابتدا تا اواخر سال 2015 بیش از یک میلیون و 5 هزار نفر وارد قاره اروپا شدند، اعلام کرد که تعداد آوارگان جنگی در اروپا در سال 2015 نسبت سال پیش از آن افزایش داشته است.
داده های اعلام شده فقط مربوط به آوارگان جنگی وارد شده طی سال 2015 میلادی از طریق یونان، بلغارستان، ایتالیا، اسپانیا، مالت و قبرس است.
بنابه این گزارش، بیش از800 هزار آواره جنگی در سال 2015 از ترکیه از راه دریا به یونان وارد شده اند که اکثر آنها از شهروندان سوریه و 455 هزار نفر دیگر از کشورهای عراق و افغانستان بوده اند.
همچنین گزارش شده است که بیش از 3هزار و 800 آواره جنگی در مسیر رسیدن به اروپا طی سال 2015 میلادی جان خود را از دست داده اند.

 

منبع:ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید