Performancing Metrics

نبود شفافیت در تحریم‌های لغو نشده آمریکا | اتاق خبر
کد خبر: 316579
تاریخ انتشار: 22 بهمن 1394 - 06:07
پایگاه نفت اویل پرایس نوشت: چیزی که می‌تواند صادرات نفت ایران را مختل کند، عوامل ژئوپلتیکی یا درگیرهای خونین نیست بلکه عدم وجود شفافیت در تحریم‌های لغو نشده آمریکاست که مانعی برای بیمه‌گران برای بیمه محموله‌های نفت ایران است.

اتاق خبر: پایگاه خبری اویل پرایس طی گزارشی به موانع بیمه‌ای صادرات نفت ایران و انتقال محموله‌های نفتی کشور پس از لغو تحریم‌ها پرداخت و نوشت: آن چیزی که می‌تواند صادرات نفت ایران را مختل کند از عوامل ژئوپلتیکی و بازی‌های دیپلماتیک در سطوح بالا گرفته تا درگیرهای خونین، ظاهرا پوشش بیمه است که برنامه‌های هم خریداران و هم فروشندگان را تهدید می‌کند.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛  ممکن است که آمریکا و اروپا تحریم‌های نفتی و مالی ایران را ماه گذشته لغو کرده باشند اما شرکت‌های بیمه پوشش‌دهنده نفتکش‌ها که باید نفت ایران را انتقال دهند، کاملا با چالش جدیدی به شکل مقررات دست و پا گیر مواجه‌اند.

به گفته شرکت‌های بیمه، هنوز شفافیت لازم در مورد تحریم‌های لغو نشده آمریکا وجود ندارد. به طور ویژه، اگرچه واشنگتن تحریم‌های علیه ایران را لغو کرده است اما هنوز برخی موانع قانونی برای تجارت با این کشور وجود دارد و پیش از اینکه شرکت‌های بیمه بتوانند اقدامی کنند و به پوشش این محموله‌ها متعهد شوند، باید قوانین جدید آنها را نیز پوشش دهند.

این گزارش ابهام این مطلب را این‌گونه توضیح می‌دهد، تحریم‌های لغو شده از سوی آمریکا در ماه ژانویه، تحریم‌های کلی است که شرکت‌های غیرآمریکایی را از تجارت با ایران منع می‌کرد، اما تحریم‌ها در مورد شرکت‌ها و نهادهای آمریکایی همچنان پابرجاست. بانک‌های آمریکایی هنوز نمی‌توانند چه مستقیم و چه به طور غیرمستقیم با ایران تجارت داشته باشند.

نکته‌ای که اکثرا در نظر نمی گیرند این است که تحریم‌های آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای لغو شده است اما بسیاری از لایه‌های مربوط به موضوعات حقوق بشر و دیگر موارد سختگیرانه نظیر تروریسم همچنان پابرجاست.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، این لایه‌ها پوشش بیمه نفتکش‌ها را برای بیمه گران دشوار می‌سازد. به نظر می‌رسد، استفاده از دلار آمریکا در صنعت بیمه که محموله‌های نفت ایران را بیمه می‌کند، تحریم‌های باقی مانده را نقض کند. این وضعیت اندکی خدعه‌آمیز است چراکه اتحادیه حمایت و پرداخت غرامت دوجانبه مالکان کشتی بخار آمریکا (کلوپ آمریکا) (the American Steamship Owners Mutual Protection and Indemnity Association) بخش از گروه بین‌المللی حمایت و پرداخت خسارت است.

اویل پرایس در ادامه می‌نویسد، این امر دشوار است اما ظاهرا درصورتی‌که شما بتوانید این لایه‌ها را به بخش‌های درست جهان هدایت کنید، غیرممکن نیست. برای مثال، غول تجاری ویتول می‌گوید اکنون نفت ایران را می‌خرد و برخی از شرکت‌های نفتی اروپا نیز قبلا نفتکش‌هایی را برای انتقال نفت ایران اجاره کرده‌اند. توتال نیز توافقی برای خرید روزانه 160 هزار بشکه نفت از ایران امضا کرده است.

به نوشته بلومبرگ، پالایشگاه اسپانیایی «کامپانیا اسپانولا دی پترولئوس» تعدادی محموله نفت ایران را به طور موقت برای دریافت در بنادر اروپایی رزرو کرده است و «گلنکور» نیز محموله‌ای در اوایل این ماه خریداری کرده است.

اما به نقل از رویترز، «لوک‌اویل» روسیه و «لیتاسکو» سوئیس رزرو محموله‌های خود از ایران به مقصد ایتالیا را به علت عواقب بیمه کنسل کردند.

در ادامه این گزارش آمده است، انتظار می‌رود که ژاپن یکی از واردکنندگان نفت ایران باشد. پارلمان ژاپن در سال 2012 با ضمانت دولتی برای بیمه محموله‌های نفت ایران موافقت کرد و تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران را دور زد و مجوز بیش از 7.6 میلیارد دلار پوشش بیمه برای هریک از نفتکش‌های ایران به مقصد ژاپن را صادر کرد. اما این قانون در 31 مارس منقضی شد از اینرو اگر غرب موضوع بیمه را حل نکند، احتمالا این قانون برای تصویب دوباره باید به پارلمان این کشور بازگردد.

به نوشته وال استریت ژورنال، کلوپ حمایت و جبران خسارت بین‌المللی مستقر در لندن، کلوپ پی‌اند‌آی که 90 درصد بیمه کشتی‌ها در جهان را در اختیار دارد، در حال مذاکره با واشنگتن است تا راهی برای حل موضوع بیمه بیابد.

درحالی‌که شرکت‌ها و تاجران نفتی برای سود بردن از محصول جدید محدود شدن تحریم‌ها صف کشیده‌اند اما بیشتر آنها با دیوار جستجو برای نفتکش‌هایی که نفت ایران را انتقال دهند، مواجه می‌شوند. هنوز محاسبات بسیاری وجود دارد که باید حل شوند و این امر یک شبه اتفاق نمی‌افتد اما بیمه گران متعصبانه تلاش می‌کنند تا این امر اتفاق بیفتد. نمایندگان کشتیرانی به پایگاه خبری نزدک گفتند حدود 8 میلیارد بشکه نفت در تلاش برای یافتن راهی به سوی اروپا هستند.

اما تاکنون راه‌حلی برای عدم نقض تحریم‌های باقی مانده یافت نشده است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید