Performancing Metrics

تاکید بر همکاری دولت و ملت برای جلوگیری از قاچاق پوشاک | اتاق خبر
کد خبر: 324756
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1394 - 02:02
وزیر ارشاد در اختتامیه جشنواره مد و لباس گفت: قاچاق پوشاک یکی از مهمترین معضلات ما در این حوزه است که در سال جدید می‌کوشیم تا با کمک ملت این معضل را برطرف کنیم.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، علی جنتی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره مد و لباس فجر که امروز ۱۹ اسفند ماه در تالار وحدت برگزار شد، گستره مد و پوشاک را به گستردگی زندگی دانست و افزود: مد و لباس تمام شئون زندگی را در بر می‌گیرد و حتی بر ادبیات سیاسی ما تاثیر می‌گذارد. پوشاک، شیوه آرایش و سبک لباس پوشیدن شاخص‌ترین حوزه مد به شمار می‌رود و گرایش به مد را می‌توان ناشی از عوامل تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و روان‌شناختی دانست، به‌گونه‌ای که هیچ فرهنگی نیست که واژه مد در آن ناآشنا باشد.

وزیر ارشاد ظهور و بروز مد در میان فرهنگ‌های مختلف را نسبی و متفاوت با یکدیگر برشمرد و گفت: اگر بخواهیم ارتباطی میان مدگرایی و اصول اسلامی ایجاد کنیم می‌توانیم بگوییم که اسلام با رعایت نکردن اخلاق اجتماعی و همانندسازی با بیگانگان مخالف است؛ چراکه مد و نیاز به امروزی شدن و نوگرایی، میل فطری انسان است، به شرط اینکه این امروزی شدن به اسراف و از بین رفتن حدود شرعی و قطع ارتباط انسان با گذشته و هویت فرهنگی خویش منجر نشود.

جنتی با اشاره به اینکه تنوع در پوشش جزئی از فرهنگ جامعه است، افزود: اگر این مد و پوشش برخاسته از تراوشات ذهنی انسان و فرهنگ بومی او باشد، قابل احترام و پسندیده است، اما گاهی ما در برابر مدهایی که از بیرون نظام اسلامی بر ما وارد می‌شوند، تسلیم می‌شویم حال آنکه باید از ظرفیت‌های بومی خود استفاده کنیم و بر تولید داخلی تکیه بزنیم.

وی همچنین به اتفاقات خوبی که در حوزه مد و لباس افتاده، اشاره و بیان کرد: امروز در بخش خصوصی توانسته‌ایم تا اندازه‌ای پوشاک موردپسند جامعه به ویژه جوانان را تولید کنیم. گسترش تولید پوشاک ایرانی با الیاف طبیعی، به روز کردن پوشاک اقوام ایرانی از جمله اتفاقات خوبی است که در حوزه مد و لباس افتاده است. امیدواریم با بهره گرفتن از جوانان تحصیلکرده، نیاز خود به پوشاک را برآورده کرده و حتی به صادرات در این حوزه اقدام ورزیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی را از اهداف حوزه فرهنگ برشمرد و گفت: تکیه بر تولید داخلی و توجه به صادرات، اصل و پایه اقتصاد مقاومتی است. هدف در بخش مد و لباس این است که به همه سلیقه‌هایی که وجود دارد، پاسخ دهیم و برای هر سلیقه‌ای پوشاکی بر اساس معیارهای ایرانی- اسلامی تهیه کنیم.

وی توجه به پوشاک مذهبی را از دیگر اولویت‌ها دانست و افزود: گاهی خانواده های مذهبی برای تهیه لباس مورد علاقه خود باید همه شهر را بگردند. ما در پی برطرف کردن این نقیصه هستیم. امروز باید ذائقه مصرف‌کننده در اولویت قرار بگیرد. ما باید تشخیص دهیم مخاطبان از ما چه می خواهند. از سوی دیگر، ضعف سیستم آموزشی و کهنه بودن منابع درسی در حوزه مد و لباس از دیگر مواردی است که باید به آن پرداخته شود. همچنین استفاده از طراحان ایرانی و تشویق صاحبان سرمایه به سرمایه گذاری در حوزه مد و لباس از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

جنتی گفت: جای تاسف است که در یک کشور ۸۰ میلیون نفری، تجار و بازرگانان به کشور همسایه می‌روند و لباس مورد نیاز برای مردم را به صورت انبوه وارد می‌کنند. در سال ۹۵ بر آن هستیم تا با یاری ملت جلوی قاچاق پوشاک را بگیریم.

94105

نظرات
ADS
ADS
پربازدید